Láska bez hraníc (Eye on Juliet)

Hranice8 resizeTechnický pokrok v oblasti vojenskej techniky sa pochopiteľne prejavuje aj v samotnom žánri vojnového filmu. Či už ide o čisto akčné filmy, kde vystupuje prevažne väčšie množstvo postáv, alebo tie komornejšie, zamerané viac na konkrétnych jednotlivcov a ich osudy. Láska bez hraníc (chytrejší je rozhodne originálny názov Eye on Juliet) dnes už celkom skúseného režiséra Kima Nguyena patrí do druhej kategórie.

Nie sme svedkami žiadnych bojových či masových scén a umiera sa tu len kvôli výraznejšiemu posunu v deji a jediné úmrtie vo filme nie je priamo späté so žiadnou vojenskou akciou, i keď vojenský stroj tu zohrá dôležitú úlohu. Ak by sme mali spomenúť viacero filmov z poslednej doby, v ktorých bol ako dejotvorný prvok využitý vojenský dron, určite Hranice9 resizenesmieme zabudnúť na 13 hodín: Tajní vojaci z Benghází Michalea Baya, využívajúci tento prístroj ako regulárnu kameru. Ďalej britské Oko v oblakoch, kde sa dron stáva sledovacím okom teroristických akcií v Keni a špionážna snímka vyniká bohatým a dramatickým dejom. No a po tretie Zabití Andrewa Niccola s Ethanom Hawkeom v hlavnej úlohe. Ten sa zo spomínaných diel blíži Nguyenovej novinke jednoznačne najviac. V oboch spočiatku sledujeme súkromný a jednotvárny pracovný život hlavného hrdinu, zameranie sa na konkrétnu osobu na druhej strane zemegule z bezpečnej vzdialenosti pracoviska v Spojených štátoch a empatickú snahu o pomoc v núdzi tejto postave. Láska bez hraníc však zachádza ešte ďalej, pretože hlavný hrdina Gordon sleduje prostredie prostredníctvom pavúčieho dronu. Ten domáci vidia a akceptujú Hranice7 resizeako súčasť ich každodenného života a môžu dokonca počuť Gordonov hlas. Jeho konkrétnou úlohou je zabezpečiť pokojnú prevádzku v okolí ropovodu.

Ten sa však viac zameria na krásnu mladú ženu Ayusu, chystajúcu spoločne s priateľom útek z krajiny. Scenár ponúka pomerne obohratú pesničku v podobe snahy jej rodiny o svadbu bez lásky so starším mužom, avšak, našťastie, neponúka žiadne melodramatické či emocionálne vyhrotené rodinné scény. Centrom sú paralelne prebiehajúce príbehy Gordona a Ayusi v mieste ich domovov, aby sa postupne začali Hranice4 resizečím viac prepájať. Až do zásadného druhého obratu filmu, niekedy po hodine stopáže, sa toho príliš veľa nestane, po skončení ale všetky menšie a pre ústredný dej nepodstatné podzápletky spätne prehĺbia jeho vyznenie. Gordon vďaka pozemnému dronu a hlasu dokáže s dievčinou komunikovať, čo pôsobí vďaka tvaru stroja celkom komicky, milo, niekedy dokonca hrôzostrašne vďaka podobnosti s tarantulou a je to v porovnaní so spomínanými, na anonymite sledujúceho subjektu založenými snímkami, veľký rozdiel.

Láska bez hraníc trochu klame žánrom. Nejde, ako sme osvetlili, takmer vôbec o vojnový film, využíva iba technické Hranice2 resizevymoženosti vojenskej techniky pre rozohranie zápletky jednej bezostyšnej pomoci na diaľku. Nejde ani o klasickú festivalovú záležitosť snažiacu sa silou mocou o uznanie kritikov. Tí pravdupovediac môžu Lásku bez hraníc pomerne ľahko na základe niekoľkých dejových zvratov odpísať ako príliš lacný scenáristický konštrukt. Oveľa viac mi snímka pripomenula v súčasnosti veľmi obľúbený sci-fi seriál Black Mirror. Je nakoniec prekvapením, že Nguyen s látkou nezašiel rovno k tvorcom tohto seriálu a neponúkol ho ako súčasť jednej sezóny. Skvele by tam zapadol. A to aj napriek tomu, že všetko, čo je súčasťou deja, je technicky uskutočniteľné. Ale poskytuje presne to Hranice5 resize„čierne zrkadlo“ súčasnej spoločnosti a posun vo vývoji vzťahov modernej spoločnosti, že by tam zapadol možno viac ako na plátna kín. Inými slovami by si táto pomerne jednoduchá historka s prehľadom vystačila na hodinovú stopáž. Každopádne tu máme celovečerný film a ten si užijú najviac milovníci dronov, spomínaného seriálu a netradičných moderných love stories.  Konečné hodnotenie sa bude vo veľkej miere odvíjať od divákovho prijatia záverečnej scény ako súčasti deja. Niekoho úprimne dojme, iný ju môže považovať za príliš lacnú.

Hranice12 resizeLáska bez hraníc( Eye on Juliet), Kanada, Francúzsko, Maroko, 2017
Dĺžka: 96 minút
Scenár a réžia: Kim Nguyen
Kamera: Christophe Colette
Strih: Richard Comeau
Hudba: Timber Timbre
Hrajú: Joe Cole, Lina El Arabi, Alexia Fast, Ayisha Issa, Brittany Drisdelle, Paul Hopkins, Marianne Farley, Sabrina Reeves, Stephanie Costa a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 3. januára 2019
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.