ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Hviezdou festivalu v Cannes Nicole Kidman

Cannes2017logo resize„Toto je váš festival“ – povedal jeden z novinárov na tlačovej besede k filmu Oklamaný (The Beguiled) Nicol Kidman. A veru mal pravdu. Niet fotografovanejšej herečky, ktorá hrá v štyroch filmoch, v dvoch súťažných a vdvoch nesúťažných. Ten podstatne zaujímavejší a lepší je spomínaný, tak začnem s ním.

Bola to zároveň prvá skutočne veľká tlačová beseda, na akú sme boli v Cannes zvyknutí, jedna otázka padala za Nicolaparia resizedruhou, delegácia bola početná a reprezentatívna, okrem Nicol, samozrejme, režisérka filmu Sofia Coppola, ďalej herečky Kirsten Dunst, Elle Fanning, Angourie Rice, Addison Riecke a jediný mužský reprezentant Colin Farrell. Hneď na úvod rozosmial novinárov moderátor, ktorý poprosil siedmu veľmoc, aby kládli jednu otázku a nie štvorposchodové. Veru tak dnes sa novinári predvádzajú a nie pýtajú. Snímka je remakom známeho filmu Dona Siegela s Clintom Eastwoodom v hlavnej a jedinej mužskej úlohe a Geraldine Page. Nakrútili ho podľa románu Thomasa Cullinana. Sofia Coppola si prečítala knihu a rozhodla sa jej dať iný a nový rozmer. “Chcela som nakrútiť novú verziu, a to čisto z pohľadu žien. Pracovala som s herečkami rôznych vekových kategórii a bolo to veľmi zaujímavé a poučné.“  Nicol Kidman prijala jej hru a osvojej úlohe sa vyjadrila nasledovne: „Zúrila občianska vojna medzi Juhom a Severom, ženy v internátnej škole boli rôzne a chceli prežiť. Prečo som taká prísna a odmeraná? No to nech posúdia Copola resizediváci, hrala som profesorku, ktorá bola zodpovedná za chod školy a bola to jej práca." Colin Farrell  zasa chválil režisérku a Nicol. „Bola to pre mňa úžasná skúsenosť. Sofia je múdra a inteligentná žena a výborne sa s ňou spolupracuje. S Nicol som pracoval dva razy – po prvý raz sme sa spoznávali a po druhý raz to už bolo úžasné.“  A teraz o čom je vlastne film. Jedna z chovankýň školy rada zbiera hríby a v lese zbadá raneného vojaka, ktorého ženy ošetria a postavia na nohy. Medzitým po ňom všetky poškuľujú a koketujú. Zdá sa, že len jednej dáva prednosť, ale neodolá a keď to mladá žena zistí zo žiarlivosti ho zhodí zo schodov. Skoro vyliečená noha je tak ťažko zranená, že ju musia amputovať. Muž zúri a musia ho zatvárať. A niet iného riešenia, ako sa ho zbaviť. Ako rafinovane by som nerada prezradila, lebo pravdepodobne film čoskoro uvidíme aj v našich kinách. Inak nie je to dielo, ktorý posúva filmové umenie dopredu, ale kultivovane napísaný a nakrútený príbeh, s krásnou kamerou a vynikajúcimi hereckými výkonmi celého ansámblu. Jeden z najlepších filmov festivalu. Som zvedavá, ako sa k nemu porota zachová. Veľký výber nemajú.

Lathimos resizeDruhý film, v ktorom hrá opäť Nicol Kidman Colin Farrell, má názov Zabitie posvätného jeleňa (The Killng of a Sacred Deer) a pod tento horor sa podpísal Yorgos Lanthimos. Ako sa dostal do súťaže je mi záhada. Snímka o pomste za úmrtie pacienta pri operácii na lekárovi je plná nezmyslov. Pomstiteľa hrá Barry Keoghan a o tomto psychopatovi sa vyjadril nasledovne: „Všetci si myslia, že Martin, syn mŕtveho, sa chce pomstiť. Ja si však myslím, že sa len zabáva a vyžíva v krutosti.“ Jedno je isté snímka nepatrí do tejto súťaže.

 Udalosti včerajšieho dňa

Vedenie festivalu sa pri 70. výročí festivalu v Cannes skutočne nedalo zahanbiť. Pozvali 113 osobností z celého sveta, aby sa zúčastnili neopakovateľného stretnutia. Vidieť  pohromade kráčať po červenom koberci  výkvet svetového filmu bolo úžasné a dojímavé. Pozvali totiž všetkých držiteľov Zlatých paliem, všetkých predsedov porôt, ocenených hercov a herečky. Kto je medzi živými v Cannes nechýbal.

V ten istý deň, teda v utorok. vyhlásilo vedenie  festivalu  na 14,00 hodinu aj minútu ticha za obeťami nezmyselného teroristického útoku v Manchestri.

Náš kandidát Out po prvý raz v súťaži Certain regard

Certainregard.logo resizeNaša snímka sa po prvý raz dostala do druhej najdôležitejšej súťaže Certain regard (Druhý pohľad).  Už len tento samotný fakt je úspech. Celovečerný debut Györgya Kristófa Out premietli, adekvátne dôležitosti súťaže, v kinosále Debussy, kde sa uvádzajú aj večerné súťažné snímky. Hlavným hrdinom je Ágostom, Maďar žijúci na Slovensku, ktorý keď príde o prácu vyberie sa do sveta. Jeho voľba padne na Lotyšsko, lebo by rád chytal ryby. Keď sa raz opije a nepríde do práce vyhodia ho. Poneviera sa a potuluje, až kým sa po mnohých peripetiách nedostane ku skutočnému rybolovu. Out je v podstate dráma nepripraveného a neskúseného človeka,  ktorý vidí svet cez ružové okuliare a nebyť niekoľkých faciek nikdy by sa nespamätal. Snímke však chýba sústredenejšie rozprávanie, Out2 2 resizeväčšia gradácia napätia a zovretosť príbehu. Jej kladom je pôsobivá a krásna kamera Gergelya Pohánoka a herecké výkony najmä Sándora Terhesa, Évy Bándor a Guny Zariny. Snímka mala pozitívny ohlas u publika, odmenili ho potleskom. Ešte väčšie haló však  vzbudili naši reprezentanti, keď sa po bujarej zábave dostali do konfliktu s ochrankou, zvukárovi niekto zlomil ruku, privolaná polícia posadila do chládku režiséra, slovenského producenta a zvukára. Kristófa ráno prepustili vraj ho vyzdvihla mamička. Aká bude dohra tohto dobrodružstva netuším. Škoda.

 Najpreferovanejší film 120 tepov za minútu

2batiment resizeFrancúzsky film režiséra Robina Campilla 120 tepov za minútu (120 battements par minute) sa zaoberá homosexuálnou komunitou v 90. rokoch minulého storočia., ktorá programovo kritizuje vládu prezidenta Mitteranda. Francúzske publikum je snímkou nadšené a podľa mnohých je to doteraz najlepší film festivalu. Hovorí sa, že v súčasnosti je symbolom doby Je suis Charlie, vtedy by iste bolo Je suis sida. Nikto mi nedokáže vyvrátiť, že prvá polovica sú len hovoriace hlavy a až druhá časť filmovo pútavo rozohráva príbeh AIDS nakazeného chlapca, ktorý zomiera. Dlhý úvod do problematiky, samé protesty proti vláde by sa viac hodili do dokumentu ako do celovečerného filmu, lebo nasledujúcu drámu oslabili. Hayanjavicus resizeV druhej, pôsobivej časti, si totiž už divák nestačí vytvoriť k hrdinom hlbší vzťah

Po planom poplachu s nejakou bombou vysvitlo, že jeden zo zamestnancov si zabudol pod stoličkou pracovnú tašku, a preto premietanie ďalšieho francúzskeho filmu Impozantný (Le redoutable) Michela Hazaviciusa, hodinu meškalo. Po odchode pyrotechnikov sa mnohí už do kina nedostali, vrátane mňa. Môžeme to ešte dobehnúť v posledný deň, keď sa premietnu všetky filmy prichádzajúce do úvahy na cenu a tento vraj medzi nich patrí.

 Nepotešil ani Haneke, ani Baumbach

Haneke resizeTohto roku tu všetko kvôli kontrolám mešká. Hodinu sme čakali kým nás pustili na súťažný film Michaela Hanekeho Happy End. Haneke je filmár a nepodarok z ruky nevypustí, teda ani generačný konflikt o jednej buržoáznej rodine nie je nezaujímavý, ale zbytočne ozvláštňovaný a dovolím si povedať, že aj nudný. Svojim herectvom a dokonalou dikciou najviac zaujala postava stvárnená Jean- Louis Tritignantom, ktorý hrá starého otca rodinného klanu a je zo všetkých, aj vďaka hereckému výkonu, najľudskejší.

Baumach2 resizeDruhý hriešnik, nakrútený v Amerike spoločnosťou Netflix režisérom Noahom Baumbachom má názov Príbeh Meyerorowitzovcov (The Meyerowitz Stories /New and Selected/)  sa zaoberá takisto rodinnými  a generačnými konfliktmi. V kultivovanom kine, ale takých sme už videli niekoľko, vyniknú najmä herecké výkony Dustina Hoffmana, Adama Sandlera, Bena Stillera a Emmy Thomson. Snímka je však na akúkoľvek cenu vopred diskvalifikovaná kvôli Netflixu. Vôbec mi to neprekáža, ale pri kórejskom filme Okja mi to bude ľúto.

 Potešila Japonka a Kórejčan

Denpotom resizeJednoduchý, ale o to poučnejší je aj druhý kórejský súťažný príspevok Deň potom (Geu-hu). Známy Kórejčan Hong Sang-soo v čierno-bielom vydaní hovorí ľúbostných peripetiách spisovateľa a majiteľa kníhkupectva. Nastúpila k nemu nová zamestnankyňa, ktorá netuší, že tam bude bude pracovať len jeden deň. Komplikované rodinné vzťahy majiteľa nie sú bez následkov. Do kníhkupectva vrazí rozzúrená manželka bije hlava-nehlava nič netušiacu chuderu, mysliac si, že ona je tou zvodkyňou. Horko- ťažko si svoj omyl dá vysvetliť a len čo odíde príde skutočná hriešnica. Mladá žena po rokoch opäť zavíta do obchodu a vtedy sa dozvie čím všetkým majiteľ prešiel, aby našiel svoj pokoj. Jednoduchý film, na nič sa nehrá a veľmi presne vypovedá o ľúbostných ošiaľoch a s nimi spojených komplikáciách.

Hikari resizeJaponská režisérka Naomi Kawase nazvala svoj film Oproti svetlu (Hikari) a v centre jej pozornosti je mladá Misako, ktorá  sa v zamestnaní  stretne so slávnym fotografom, ktorý prichádza o zrak. Film sa zaoberá medziľudskými vzťahmi a vyrovnaním sa s nepriazňami osudu. Mladá žena sa do takmer slepca zamiluje. Muž sa však chce sám postaviť na vlastné nohy, odmieta pomoc, ale lásku jej opätuje. Snímka apeluje na zranené ľudské city a životné krivdy a snaží sa nevtieravo vysvetliť, aby sa ľudia nevzdávali a sami sa vyrovnali s problémami, lebo len potom môžu začať nový život po boku Rodin resizeiného človeka. Zavesiť svoje starosti na druhého považuje režisérka za zbabelosť.

Francúzsky tvorca Jacques Doillon chcel pôvodne o Rodinovi nakrútiť len dokument, ale neskôr si to rozmyslel. No nemal to robiť.  Film o veľkom sochárovi a jeho vzťahu ku Camille Claudel nikoho veľmi nezaujal, no neprekvapilo by ma keby sa páčil porote. To sa tu už neraz stalo.

 

 

 

 

 

 

 

 

Share/Save/Bookmark