ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Pohľadnice z Cannes - 4

cannes_festival_logoEmocionálne najpôsobivejším večerom bolo udelenie Zlatej palmy prezidentom festivalu Gillesom Jacobom Jean-Paul Belmondovi. Večer patril jemu za účasti jeho priateľov, hercov i novinárov. Bebel dostal toto vyznamenie pri príležitosti 60. výročie účinkovania vo filme. Ako ten časť letí... Ako som už spomenula na jeho počesť uviedli film Belmondo, itineraire...  Vincenta Perrota.

Politická satira Pater Alaina Cavaliera hovorí o súčasných politických pomeroch vo Francúzsku. Belmondo_resizeZahraničné publikum, nepoznajúce do detailov francúzske reálie, jej nerozumelo, bavili sa len Francúzi. Prvý film, ktorý mierne uspával bola japonská snímka  Hanozu no Tsuki režiséra Naomi Kawasakeho o láske dvoch mužov k jednej žene na pozadí krásnej prírody, ktorá hrá v príbehu najdôležitejšiu rolu.  Druhý japonský súťažný príspevok Ichimei 3D ( Harakiri – Smrť jedného samuraja) Takashi Miikeho je  je štýlovo čistý a výrazovo dokonale zvládnutý samurajský film o ponížení biede a pomste jedného samuraja.  Hlavnú úlohu hrá  pôsobivo populárny japonský herec Ibizô Ichikawa. Dánsku kinematografiu zastupoval ešte aj film Nikolasa Windinga Refna pod názvom Drive. Dvojaký život kaskadéra i taxikára (v noci pracuje pre mafiu, cez deň pre film) bol príjemným prekvapením v tom zmysle, že neexperimentuje a klasickou filmovou rečou vyrozpráva  pomstu hlavného hrdinu za strádanie a nespravodlivosť.

Lars von Trierov zánik sveta

Lars_von_Trier_resizeV expozícii súťažného filmu Melancholia (Melanchólia) od  dánskeho režiséra Larsa von Triera vidíme apokalyptické zábery zániku Zeme, ktorú pohltí veľká planéta nazvaná Melanchólia. Čaruje sa, triky sú úžasné, hrôzu vzbudzujúce obrazy  veľavravné.  Potom sa v retrospektíve odvíja príbeh dvoch sestier Justine (Kirsten Dunst) a Claire (Charlotte Gainsbourg). Prvá sa práve vydala, je šťastná a ide s manželom na svadobnú hostinu. Atmosféra medzi svadobčanmi, ale najmä medzi jej rodičmi, je tak hustá, že mladá žena zničí svoje šťastie a manžel ju ešte v ten deň opúšťa. Claire je vydatá, má dieťa a čaká na príchod psychicky chorej sestry. Justine je síce na dne, ale cíti nebezpečenstvo a opakuje, že svet je zlý, Melanchlia._resizekým realistickejšia sestra uverí manželovi, že výpočty o konci sveta sú nepresné. Veľká planéta Melanchólia sa však blíži. Trojica – dve sestry a dieťa  - trasúc sa pod magickým dreveným ihlanom čakajú na blížiacu sa katastrofu. S trochou  fantázie možno súhlasiť s režisérom, že Melanchólia nie je film o konci sveta, ale o stave duše. „ Poznám viac melancholických fáz v mojom živote , trpel som dlhé roky depresiami a som rád, že je po nich. Vyzdravel som, začal som normálne žiť, teším sa zo života, popíjam a som šťastný “, povedal Lars von Trier na stretnutí s novinármi. „Robilo mi radosť nakrúcať tento film, stal som sa romantikom, venujem sa nemeckému maliarstvu,  študujem rôzne náboženstvá. Zaujalo ma katolícke náboženstvo, ale aj ortodoxné náboženstvá.“  Žartoval a oznámil, že jeho budúci film bude o homosexuáloch, pre Kirsten Dunst nakrúti porno film, lebo si to želá (Kirsten krútila hlavou) a pre Charlotte zasa niečo tvrdšie a vážnejšie. Keď je mu tak veselo prečo nenakrúca komédie odpovedal: „Preto lebo, keď mám nakrúcať komédiu stanem sa melancholický“.

Zver_Lars_resizeV tejto uvoľnenej atmosfére sme spoznali iného  Larsa von Triera.  Taká veľká premena mi nešla do hlavy. Až úplne na záver padla otázka: "Počuli sme, že ste nacista..." A bolo to tu. Starý recesista, manipulátor, komediant a škandál majster sa zobudil. „ Dlho som si myslel, že som Žid a bol som ním rád. Keď som však začal pátrať po svojich koreňoch zistil som, že som Nemec, teda nacista. Hitler bol zaujímavá postava a možno by som ho ako človeka vedel aj pochopiť, i keď napáchal mnoho zla. Nezačal som nenávidieť Židov a stále odsudzujem druhú svetovú vojnu, to sa nezmenilo, len milujem Wagnerovu hudbu,  čítam nemeckých romantikov, teda som nacista.“ Som presvedčená, že chcel len provokovať, mnohých to zaskočilo, ale úlety Larsa von Triera netreba brať vážne. Za neho hovorí tvorba, ktorá je výnimočná a nie jeho reči.  Takým výnimočným je aj jeho súťažný film Melanchólia. Režisér patrí k málo tvorcom, ktorí posúvajú dopredu filmové výrazové prostriedky a obohacujú filmovú reč. Jeho snímky vždy prinesú niečo novátorské a zaujímavé. Rád ohuruje rečami, ale na plátne mu to ide lepšie.  Melanchólia je mnohovýznamové vyznanie o spletitosti života a ľudských vzťahoch, psychických výchylkách  jedinca a v neposlednom rade aj diskusiou o filozofických, morálnych a náboženských postojoch. A keď sa vážky psychiky, nedajbože, vychýlia na jednu alebo druhu stranu tragédia je na obzore. O tom hovorí s vynikajúcimi hereckými výkonmi oboch spomínaných herečiek, tento súťažný film.

Trojica nevypočitateľných s Almodóvarom kompletná

Almodovar_resizePrvý, Kaurismäki, rešpektuje len seba, Von Tier rád provokuje (vraj ho medzičasom vykázali z festivalu, film však ostal v súťaži, či je to pravda  treba chvíľu vyčkať, fámam neverím) a ten tretí Španiel Pedro Almodóvar rád veľa a  dlho hovorí. Súťažný film La piel que habito (Koža, ktorú nosím) ma trochu sklamal možno preto, že viac konvenovali filmy Všetko o mojej matke, Zlá výchova, Hovor s ňou a Volver. V Pedro_Bandceras_resizesúťažnom príspevku sa vrátil k svojim začiatkom k trilerom ako napríklad Spútaj ma, v ktorom excelovali Antonio Banderas a Victoria Abril. Násilne vziať alebo ukradnúť identitu je hriešne i trestné – to je ústredná myšlienka  filmu o pomste. Pokúsim sa bez ironizovania zhrnúť, kto urobil čo, a prečo. Renomovanému plastickému chirurgovi sa pri autonehode vážne zraní manželka, ktorá popáleninám podľahne. Matkou chirurga Roberta a nevlastného brata grázla (o čom  Roberto nevie), je slúžka, ktorá ho od detstva vychováva. Roberto chladnokrvne brata zastrelí. Milovanú dcéru mu znásilní nadrogovaný mladík, dievča sa pomätie a vyskočí z okna. Za jej smrť otec chlapca unesie,  preoperuje na dievča a roky robí na ňom pokusy. On či ona (Vera) čaká na pomstu a v príhodnom okamihu zastrelí chirurga i jeho matku. Možno sa nad týmto galimatiášom zasmiať, ale krivdila by som Almodóvarovi keby som neuznala, že ho dokázal dokonale predať. Divák príbehu uverí akokoľvek sú veci absurdné.

Almodovar_2_resizeAlmodóvar vždy nespokojný s prekladom dsa tentoraz poistil a mal osobnú tlmočníčku, ktorá jeho vodopád slov prekladala. Problémom bolo tú riavu slov sledovať, nie to ešte zapamätať si. Teda len útržky: “ Matka dala život dvom synom, ktorí sú plný násilia. Toto tajomstvo skrýva matka a zároveň slúžka i  komplic. Pýtate sa prečo som sa vrátil k trileru ? Nuž preto, že triler je teraz môj žáner. A nemyslím si, že príbeh je nereálny.  Experimenty robiť z mužov ženy a naopak je realita. Pri písaní scenára som sa zaoberal s genetickými experimentmi. Robia sa s ovocím, zvieratami a so všetkým. Genetická úprava nie je fantazmagória, ale súčasť života ,a je to normálne. Nepoviem nič nové, že o pokusy s genetikou sa snažili  aj v  predošlých storočiach. V experimentoch Roberta som však chcel ukázať a zdôrazniť brutalitu človeka ako takého“.

Banderas_resizeHlavnú postavu stvárňuje Antonio Banderas, ktorý sa ako jediný dostal k slovu. „Vďaka Pedrovi som si vybudoval kariéru a keď som sa k nemu vrátil,  tak som sa vrátil zároveň do vlasti, a to  ku všetkému dobrému a zlému, čo tam je. Sledujem španielsky film, poznám mladých hercov, ale keď som videl hrať Elenu Anayau zistil som aký veľký herecký potenciál sa skrýva v mojej krajine. Myslím si, že španielsky film má veľkú budúcnosť.“ Na margo postavy Roberta povedal:“Hrám psychopata, ktorý nemá empatiu voči bolesti iných.  Snažil som sa zahrať a zdôrazniť jeho chlad bez veľkých gest, a tak zdôrazniť jeho krutosť.“

Ešte tri snímky môžu zamiešať porote karty. Možno to bude, ako sa už stáva zvykom, ten posledný, ale to sa  dozvieme až v nedeľu večer.

Share/Save/Bookmark