ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Čoskoro štartuje 11. ročník MFF Bratislava

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Jonathan_Nossiter_-_Mondovino_resizeDiváci 11. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, ktorý sa začína 27. novembra a potrvá do 3. decembra, budú mať možnosť vidieť hrané, dokumentárne a krátke filmy, ktoré prezentujú to, čo momentálne hýbe svetovou kinematografiou. Súťaže hraných, dokumentárnych a krátkych filmov, Panoráma a Focus. Tri hlavné sekcie MFF Bratislava zachovávajú to najlepšie z uplynulých ročníkov festivalu a zároveň ponúknu programové novinky.



Sekcia Súťaže v tomto roku prinesie vo svojej rozšírenej ponuke okrem Súťaže hraných filmov aj Súťaž dokumentárnych filmov a Súťaž krátkych filmov. Každá zo súťaží bude mať vlastnú porotu. Zaradenie dokumentárnej tvorby do súťaže zdôvodnil umelecký riaditeľ Matthieu Darras ako snahu o vyplnenie medzery v slovenskej distribúcii. Výber bol zameraný na filmy, ktoré invenčným spôsobom držia prst na pulze doby. Zároveň prezentujú aktuálne problémy svojej krajiny. Diváci tak budú mať možnosť spoznať Francúzsko, Rumunsko, Kanadu, Švédsko, Brazíliu, exotické Thajsko a ďalšie krajiny aj z iného, ako iba zo skresleného turistického uhla pohľadu.

Golden_-_City_of_Life_and_Death_resizeSúťaž krátkych filmov dáva priestor novým talentom a mladým tvorcom. Jednotlivé krátke filmy sa budú premietať pred dlhometrážnymi filmami zo súťaže prvých a druhých hraných filmov. Diváci tak za jednu vstupenku uvidia dva filmy. Šesť z dvanástich krátkych filmov, teda polovica, bude na MFF Bratislava uvedených v medzinárodnej premiére.

Nesúťažné sekcie Panoráma a Focus majú, podľa umeleckého riaditeľa Matthieua Darrasa, ambíciu uspokojiť divákov, ktorí chcú vidieť filmy ocenené na prestížnych festivaloch, najnovšie diela známych tvorcov a obľúbené herecké hviezdy, ale aj tých, ktorí chcú byť prekvapení.

Zlatá Panoráma tak ponúkne filmy, ktoré získali ceny na festivaloch v Cannes, Benátkach, Sundance, San Sebastian, a ďalších. Medzi nimi nebude chýbať napríklad víťaz Veľkej ceny z Cannes francúzsky film Prorok (A Prophet) režiséra Jacquesa Audiarda. Diváci sa môžu tešiť aj na nový film Michaela Moora Kapitalizmus: Príbeh lásky (Capitalism: A Love Story), v ktorom režisér opäť nastavuje „svojim Američanom“ nepríjemné zrkadlo. Francúzska legenda Patrice Chéreau vo filme Prenasledovaný (Persecution) rozohrá svoju brilantnú hru medziľudských vzťahov. A výpočet režisérov uvádzaných v sekcii Zlatá Panoráma, ktorí sú už roky zárukou filmového zážitku, pokračuje menami ako Fatih Akin, Cristian Mungiu, či bratia Coenovci.

Features_-_Rwanda_resizePanoráma Špeciál
je prehliadkou rôznych špecifických žánrov. Roztancovaný bollywoodský film, príbehy z černošského geta v žánri blaxploitation, detektívne filmy z Hong Kongu. Chýbať nebudú ani divácky obľúbené hudobné filmy. Filmové plátno ovládne hudobná legenda Patti Smith, či skupina Talking Heads.

Proti prúdu už tradične prináša filmy nakrútené v nezávislých produkciách, ktoré hľadajú pre vyrozprávanie svojich príbehov nové prostriedky filmovej reči. V rôznorodej ponuke zaujme napríklad druhý film rumunského režiséra Cornelia Porumboiua Police, adjective. V Cannes získal tento zaujímavý tvorca cenu v Un Certain Regard. Proti prúdu je venovaná novátorským a provokujúcim dielam.

Sekcia Focus
sa v tomto roku zameriava na Brazíliu. V sekcii Toto je Brazília chce umelecký riaditeľ Matthieu Darras poukázať nielen na atraktívnosť brazílskej kinematografie, ale najmä na multikultúrnosť krajiny. „Všetci si s Brazíliou spájajú násilie a chudobu. V Brazílii je pritom mimoriadne silná umelecká a intelektuálna scéna“, dodáva Darras. V pestrej mozaike filmov divák nájde lovestory aj rodinnú drámu, mestské filmy odohrávajúce sa v Riu a Sao Paule, ale aj množstvo dokumentárnych filmov, ktoré odhaľujú rôzne problémy súčasnej Brazílie. V emocionálnom filme Jean Charles (Jean Charles, r. Henrique Goldman) je napríklad niekoľko tematických paralel so slovenským filmom Líštičky. Samostatnú pozornosť si zaslúžia hudobné dokumenty. Filmy predstavujú nové hudobné trendy, ale aj slávnych brazílskych interpretov.

Otázka chuti predstavuje jedlo ako dôležitú časť kultúry a identity. Sekcia vznikla na základe projektu NISI MASA, ktorý sa výskumu filmov o jedle venuje už tri roky. Okrem dôrazu na nutnosť skúšať stále nové chute a nepodľahnúť štandardom v stravovaní, sekcia prináša aj niekoľko zaujímavých pohľadov na potravinový priemysel. Rozruch pri svojom uvedení a určite veľkú pozornosť vyvolá napríklad kontroverzný dokument Banány! (Bananas!, r. Frederik Gertten), zachytávajúci súdny proces so spoločnosťou Dole o používaní pesticídov, údajne spôsobujúcich rakovinu. Problém so skládkami odpadu v talianskom meste Neapol je dobre známy. Dokument Biutiful cauntri (Biutiful cauntri, r. E. Calabria, A. D´Ambrosio) sa zaoberá vplyvom toxických odpadov na to, čo jeme.

Hiam_Abbass_-_Amreeka_resizeSekciu Focus ešte doplnia profily francúzsko-palestínskej herečky Hiam Abbass (známej z filmu Citrónovník, ktorý bol uvedený na minuloročnom MFF Bratislava), ruského režiséra a producenta Karena Šachnazarova a amerického režiséra Jonathana Nossitera, ktorý je známy odborník na víno.

Tri hlavné sekcie doplní prezentácia domácej tvorby s názvom Made in Slovakia. 11. ročník MFF Bratislava ponúkne výber slovenských filmov všetkých kategórií, ktoré neboli dosiaľ uvedené v našej kinodistribúcii. Festivaloví diváci tak budú môcť vidieť v premiére slovenský film Líštičky (r. Mira Fornay), ktorý bude uvedený v medzinárodnej súťaži, ale aj napríklad dokument Erotic Nation (r. Peter Begányi) či pozoruhodný krátky film Arsy Versy (r. Miro Remo). Ďalšou slovenskou premiérou bude thriller s prvkami hororu T.M.A., pri príležitosti ktorej si režisér filmu Juraj Herz prevezme ocenenie MFF Bratislava za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii.

Festival aj v tomto roku navštívi niekoľko zaujímavých a pre filmových fanúšikov atraktívnych hostí, ktorí prídu uviesť osobne svoje filmy. Zaujímavou bude určite návšteva izraelskej rodinnej dvojice otca a syna, ktorá účinkuje v dokumente The Worst Company in the World (r. Regev Contes), uvádzanom v súťažnej sekcii dokumentárnych filmov. Otec režiséra filmu - Karol Contes pochádza z Bratislavy a na návštevu rodného mesta sa už veľmi teší.

MFF Bratislava rozšíri v tomto roku počet festivalových dní v Banskej Bystrici a v Košiciach. Diváci sa môžu tešiť vo svojom meste na tri festivalové dni, počas ktorých budú môcť osobne stretnúť aj členov medzinárodnej poroty. Banská Bystrica zažije festivalovú atmosféru v kine Europa Cinemas od 28. – 30. 11. 2009, kde prebehne Súťaž krátkych filmov. V Košiciach začnú festivalové dni 1. 12. 2009 a potrvajú do 3. 12. 2009. Dve kiná košického Cinemaxu ponúknu divákom Súťaž dokumentárnych filmov a na slávnostnom otvorení v Starej radnici bude premiérovo uvedený nový slovenský dokument - road movie Malý zúrivý Robinson (r. Tina Diosi).


Konzultanti pre 11. ročník MFF Bratislava

Kvalitu programu 11. ročníka MFF Bratislava zaručuje tento rok čerstvý medzinárodný tím siedmych poradcov a konzultantov z najrôznejších končín sveta. Pochádzajú z Argentíny, Francúzska, Indie, Holandska, Slovenska, Talianska a Turecka. Väčšina z nich pracuje ako programoví koordinátori pre najprestížnejšie filmové festivaly v Európe a vo svete, a to v Berlíne, Cannes, Buenos Aires, Rotterdame, San Sebastiane, alebo Benátkach.


VIOLETA BAVA
poradkyňa pre latinsko-americké filmy
Violeta Bava sa narodila v Buenos Aires, kde v roku 2002 študovala divadlo a absolvovala štúdium humanitných vied na univerzite Buenos Aires (UBA). S Medzinárodným filmovým festivalom nezávislého filmu - Buenos Aires Festival Internacional de Cine Independiente (BAFICI) spolupracuje už od jeho prvého ročníka. V súčasnosti je programovou koordinátorkou a spoluriaditeľkou organizácie Buenos Aires Lab (BAL), ktorá sa podieľa na vývoji a skúmaní trhu latinsko-amerických nezávislých filmových projektov. Je tiež spoluzakladateľkou produkčnej spoločnosti Ruda Cine, založenej v roku 2004 a špecializovanej na autorské filmy a kreatívne dokumenty. Od roku 2002 vyučuje na filmovej škole Centro de Investigación Cinematográfica v Buenos Aires.

PAOLO BERTOLIN
poradca pre ázijské filmy
Paolo Bertolin je členom výberovej komisie Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach, so špeciálnym mandátom na predbežný výber filmov z Kórei a Juhovýchodnej Ázie. Spolupracuje tiež s ďalšími talianskymi filmovými festivalmi, ako napr. Udine Far East Film Festival, Festival dei Popoli vo Florencii a Korea Film Fest vo Florencii. V roku 2009 ako kurátor profilovej sekcie filmového tvorcu Paola Benvenutiho spolupracoval s Medzinárodným filmovým festivalom v Rotterdame. Publikoval veľké množstvo článkov v talianskych periodikách a filmových časopisoch, ako napríklad II Manifesto a Cineforum, predovšetkým so zameraním na ázijskú kinematografiu.

ĽUDMILA CVIKOVÁ
konzultantka
Ľudmila Cviková je od roku 1997 kurátorkou programového tímu Medzinárodného filmového festivalu v Rotterdame (špecializácia: skauting nových talentov a výber filmov z Východnej Európy, Balkánu, Iránu, Turecka, Grécka a Stredného Východu). Zorganizovala množstvo programov a retrospektív tak v Holandsku, ako aj medzinárodne (o.i. v Múzeu moderného umenia v New Yorku program Retrospektíva Československej Novej vlny). Ako poradkyňa spolupracuje, alebo v minulosti spolupracovala pre rôzne medzinárodné festivaly (Karlové Vary, Locarno, Sarajevo) a dva roky bola programovou riaditeľkou festivalu Artfilm na rodnom Slovensku. V roku 2001 spolupracovala s MFF Bratislava a zostavila profilovú sekciu holandského režiséra a umelca Johana van der Keukena. Na MFF Golden Apricot v Arménsku je poradkyňou pre podporu a rozvoj filmového priemyslu v rámci workshopu DAB. Okrem kurátorskej práce na MFF v Rotterdame je tiež členkou komisií Fondu Huberta Balsa a známeho filmového trhu CineMart, ktoré sú oba integrálnou súčasťou MFF v Rotterdame.

ESRA DEMIRKIRAN
poradkyňa pre filmy Balkánu a Stredného Východu
Esra Demirkıran študovala sociológiu na METU v Ankare a film na Univerzite Bilgi v Istanbule. Počas štúdií založila Klub mladého filmu, pracovala ako umelecká riaditeľka v reklamných agentúrach, kurátorsky pripravovala programy krátkeho filmu a videa, a spolupracovala s filmovým festivalom v Ankare (Ankara Film Festival). Od roku 2002 pracovala ako novinárka a filmová kritička pre denník Zaman a týždenník Aksyion. Esra spolupracuje s filmovým festivalom "Festival on Wheels" od roku 2006 ako členka výberovej komisie, koordinátorka eventov, sprievodných podujatí a vzťahov s médiami.

ALEX MASSON
poradca pre francúzsky hovorené filmy a žánrové filmy
Alex Masson, štyridsaťročný filmový kritik z Paríža je samouk. Od roku 1990 pracuje pre mnoho francúzskych lokálnych a celonárodných médií, akými sú známe Inrockuptibles, Première, Score či Chronic’art. V súčasnosti naďalej s niektorými spolupracuje ako aj s rádiom Nova. Alex Masson je členom výberovej komisie programovej sekcie Critics Week na festivale v Cannes a od roku 2008 je francúzskym zástupcom Medzinárodného filmového festivalu San Sebastian.

MEENAKSHI SHEDDE
poradkyňa pre juhoázijské filmy
Meenakshi Shedde pracuje ako festivalová kurátorka, filmová kritička a konzultantka v Bombaji. Je konzultantom pre indický film na MFF v Berlíne. Zostavuje sekciu Bollywood, indickú, ázijskú a medzinárodnú filmovú sekciu pre festivaly na celom svete. Za svoju prácu dostala národné ocenenie Najlepší indický filmový kritik (Best Indian Film Critic). Pracovala ako členka Fipresci na festivaloch v Cannes, Berlíne a Benátkach, a tiež v medzinárodných porotách na festivaloch v Hong Kongu a Mar del Plata. Ako bývalá asistentka redaktora v denníku Times of India pracuje na voľnej nohe pre médiá na celom svete, ako Variety, Film Comment, Sight and Sound, Cahiers du Cinema, DNA a rouge.com.au. Režírovala krátkometrážny film Looking for Amitabh.

MAROŠ HEČKO
konzultant
Maroš Hečko absolvoval bratislavskú VŠMU, v auguste 2009 ukončil doktorandské štúdium na katedre dramaturgie a scenáristiky. Ako scenárista debutoval v roku 1994 so Štefanom Semjanom celovečerným hraným filmom Na krásnom modrom Dunaji. Je autorom námetov niekoľkých krátkych filmov. Spolu s Danielom Rihákom vytvoril dokumentárny film o dvojici muzikantov Andrejovi Šebanovi a Antonovi Kubasákovi Natočme ten západ slnka, ktorý mal premiéru na MFF Bratislava v roku 2006. Okrem scenáristickej práce nahral a autorsky sa spolupodieľal na viac ako 10 hudobných albumoch s Free Faces, Home Made Mutant a Bezmocnou hŕstkou. Založil a od roku 2005 organizuje Azyl - festival minútových a päťminútových filmov na internete.

Share/Save/Bookmark