Temné lesy (W głębi lasu /The Woods, TV seriál)
Miesto je v detektívnych príbehoch významným prvkom. Vytvára kulisu, do ktorej je potrebné vpísať okolnosti vraždy a prikryť ich tajomstvom, rozpletaným na etapy, pri stupňovaní napätia. Ak je takým miestom príroda, dodáva tajomnosti potrebnú dózu nepredvídateľnosti, lebo v tomto priestore sa dá predpokladať, že ľudia sa chovajú inak, reagujú na vzniknuté situácie s väčšou mierou živočíšnosti, ročné obdobie i zmeny počasia sú vďačným atmosferotvorným činiteľom.
Stratené dievčatá (Lost Girls)
Americká režisérka Liz Garbus mala na festivale Sundance veľký úspech so svojimi dokumentárnymi filmami. Je preto pochopiteľné, že sa po čase pustila aj do hranej tvorby a zatiaľ jej poslednou celovečernou snímkou sú Stratené dievčatá inšpirované skutočnou udalosťou.
The Peanut Butter Falcon
Súčasná globálna pandémia dáva možnosť divákom upriamiť pozornosť aj na inokedy prehliadané menšie filmy, aké sa našim kinám posledné roky, či už skôr desaťročia, viac menej vyhýbajú. Špeciálny problém má u nás určite aj americká nezávislá kinematografia. Tá je v európskych kinách vždy doslova zmetená vlnou hollywoodskych blockbusterov a artovo založené kiná dávajú priestor viac európskej tvorbe, snáď aby bola distribúcia, čo sa týka štatistiky, viac vyvážená.
Sorjonen (Bordertown)
Fínskym televíznym seriálom nepatrí v kontexte severskej tvorby popredné miesto, porovnateľné so seriálmi z Dánska, Švédska, či Nórska. Prvou lastovičkou u nás bol titul Desať hriechov (2019), ktorého šesť dielov odvysielala tohto roku Česká televízia a na MFF Goteborg bol ocenený ako najlepší severský seriál. I v súvislosti so seriálom Sorjonen je evidentné, že fínski tvorcovia až príliš pozorne študovali tvorivé postupy diel zo zlatého seriálového fondu, na čele so švédsko-dánskym Mostom (2011-2018) a Zločinom (2007-2012).
After Midnight
Americká nezávislá hororová scéna zažíva v poslednom čase veľký boom. Viacerým tvorcom sa podarilo presadiť svoje originálne diela aj do mainstreamovej distribúcie, spomeňme napríklad diela Ariho Astera či Oza Perkinsa. Do tejto kategórie úspešných autorov by určite chcela patriť aj dvojica Jeremy Gardner a Christian Stella, ich novinka After Midnight však zrejme zostane v škatuľke akýchsi žánrových podivností, ktoré stoja síce za pozornosť, ale vlnu masívneho nadšenia nevyvolajú.