Nevinný (L´Innocent)

Gar5 resizeNesporne jeden z najtalentovanejších francúzskych hercov i režisérov je Louis Garrel (Moja matka, Pravidelní milenci, Nikto ma nemá rád). Vyrastal v rodine známeho režiséra Philippa Garrela a herečky Brigitte Sy. Otec ho už v šiestich rokoch obsadil do svojho filmu, kde si zahral po bodu matky a starého otca Mauricea Garrela. Jeho matka ,Brigitte Sy, pracovala dvadsať rokov vo väzniciach na divadelných workshopoch. Čo to má spoločné s jeho filmom? Nuž toľko, že režisér pri písaní scenára so scenáristom Tanguy Vielom čerpal z vlastných skúseností, a tak vznikol romantický komediálny thriller Nevinný.

Abel Lefranc (Louis Garrel) sa dozvie, že jeho matka Sylvie (Anouk Grinberg), ktorá nacvičuje vo väznici divadelné hry sa bude vydávať. Ten šťastný koho si vybrala je väzeň Michel (Roschdy Zem), no čoskoro ho prepustia. Úplne stratí nad sebou kontrolu, najprv jej nadáva, potom sa vyhráža, prosto robí všetko, aby svadbe vo väznici zabránil. Márne. Zamilovaná mamička si nedá povedať. Jeho rozhorčenie nie je zbytočné, lebo podobné lásky zažila matka už Gar2 resizev priebehu desať rokov už dva razy a nedopadlo to dobre. Nie zbytočne ironicky hovorí o väzení ako o zoznamovacej inštitúcii. On sám je nešťastný, pri havárii mu zomrela manželka a odvtedy nemá nikoho, spoločnosť mu robí len jej najlepšia priateľka Clémence (Noémie Merlant). Tá ho väčšinou zabáva svojimi ľúbostnými pletkami. Michela však čoskoro prepustia na slobodu a s matkou sa rozhodnú otvoriť kvetinárstvo. Ábel zúri, tuší niečo nekalé, nevie odkiaľ vzali na to peniaze a celé sa mu to zdá podozrivé. Dni trávi tajným sledovaním nevlastného otca, je mu stále v pätách o čom skúsený kriminálnik, samozrejme, vie. Aj mu to dá jasne najavo. Napriek nesympatiám k manželovi svojej matky sa postupne zbližujú, ale stále je v strehu a spolu s nerozlučnou priateľkou Clémence sa mamu snaží za každú cenu ochrániť. No nebude to mať jednoduché, Michel je skúsený, inteligentný a navyše výborný herec. Veď tak sa so Silvie našli. Ona o jeho talente vie, Ábel ho nedokáže odhadnúť a oceniť, len mu stále niečo nesedí, prekáža. Možno má aj pravdu, lebo nedôvera k nevlastnému otcovi sa ukáže ako opodstatnená, ale vtedy je už, možno aj Gar7 resizepostojom bláznivej kamarátky Clémence z akvária, celkom pod jeho vplyvom. Tomuto šarmantnému, všetkými masťami mazanému kriminálnikovi je ťažké odolať. Udalosti naberú na obrátkach a zábava sa môže začať.

Snímka Nevinný je síce žánrový mix, na začiatku je len o komplikovaných vzťahoch, neskôr sa mení na kriminálku, či gangsterku a zdá sa, že sa skončí ako veľká dráma. Všetko sa odohráva podľa presne načrtnutého scenára, ale aj pri tých najtragickejších situáciách sa divák baví, necíti ťažobu na duši, nemá obavy o osud hrdinov, veď to všetko nejak dopadne. Ľahkosť – to je hádam najvýstižnejšie slovo na charakteristiku tohto milého, bláznivého a bizarného filmu. Námet by, okrem Talianov, iné národnosti realizovali, ako smutnú a trudnomyseľnú tragédiu, Francúzi ním zabávajú a celkom otvorene sa priznávanú, že nič netreba brať až tak vážne.

Osobitnú kapitolu si zaslúžia herecké výkony všetkých zúčastnených, ale najmä štyroch hlavných aktérov príbehu. Režisér Louis Garrel si hlavnú rolu sám zahral s jemu príznačnou prirodzenosťou a nadhľadom. Jeho herectvo je civilné, prirodzené, všetko robí samozrejme a tým dosiahne takú autenticitu, ktorú je ťažké zopakovať. Je to skutočný talent tak po hereckej, ako aj režijnej stránke a navyše ide mu aj Gar3 resizepísanie scenára. Všimli si to aj francúzski akademici, lebo získal spolu so scenáristom Tanguy Vielom Césara za najlepší pôvodný scenár. Teda nezvyčajný Garrelov talent urobil z tohto milo vzrušujúceho príbehu zážitok. Veľkou mierou k tomu prispela aj Anouk Grinberg v úlohe Sylvie Lefranc - pôvabne bláznivá, dostatočne naivná, veselá i roztržitá a najmä zamilovaná. No keď ide o jej syna víťazí zdraví rozum a pragmatizmus. To je teritórium, ktoré nikto nesmie prekročiť ani jej milovaný. Vynikajúca je Noémi Merlant ako takisto bláznivá, nezodpovedná a hlboko milujúca Clémence. A navyše sa jej podarilo najmä v jednej z kľúčových scén, naplno rozohrať svoj herecký register, čo jej vynieslo Césara za vedľajšiu úlohu, myslím si, že si jej meno treba zapamätať. O predstaviteľovi Michela Ferranda netreba hádam veľa slov, veď Roschdy Zem je už uznávaný herec, pamätáme si zo z filmu Dni slávy a teraz ho môžeme vidieť vo filme V mene cti.

Prevažná väčšina divákov obľubuje ľahšie žánre, s odôvodnením, že starosti majú v živote vyše hlavy. A nedá mi nepodotknúť, že ak ich niekde hľadať tak Gar6 resizepredovšetkým vo francúzskej kinematografii. Propaguje sa málo a preto o nej veľa nevieme. A čo sa týka takzvaných ľahších žánrov musím konštatovať, že pretlmočiť na filmové plátno závažné problémy nadľahčene a so šarmom vedia len Francúzi. V ostatnom čase, aj vďaka takým multitalentom ako Louis Garrel, ich vzniklo pomerne dosť, len o nich nevieme, v kinách sa neuvádzajú. Snímka Nevinný nie je novátorský film, ktorý sa dostane až na filmový Olymp, ale rozhodne kultivovaná zábava a dokonca nie bez myšlienky na zavrhnutie, že život prináša rôzne situácie a je len na nás, ako sa s nimi vysporiadame. Buď prepadneme skepse alebo budeme hľadať východisko. Snímka nie náhodou dostala na tohtoročnom udeľovaním Césarov (francúzsky Oscar) až dve ceny. Nečakajte nič veľkého, ale dobrú zábavu, so skvelými hereckými výkonmi, určite.

Nevinný (L’Innocent), Francúzsko, 2022
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Louis Garrel
Scenár: Louis Garrel, Tanguy Viel
Kamera: Julien Poupard
Hudba: Grégoire Hetzel
Zvuk: Olivier Guillaume, Laurent Benaïm
Scénografia: Jean Rabasse
Masky: Mylène Chiarisoli
Kostýmy: Corinne Bruand
Produkcia: Anne-Dominique Toussaint
Hrajú: Louis Garrel, Roschdy Zem, Anouk Grinberg, Noémie Merlant, Léa Wiazemsky, Manda Touré, Jean-Claude Pautot, Yanisse Kebbab, Olga Amelchenko, Romain Blachier, Zorah Ait Maten, Jean-Claude Bolle-Reddat, Joséphine Caraballo, Véronique Kapoyan, Florent Masarin, Franck Gonzales, Jean-Mickaël Bricard, Sylvain Longo, René Palomba, Pascal Sighrouchni, Laëtitia Clément, Thomas Rortais, Côme Thieulin, Mattéo Rozier, Zeyaelddin Seyed Saleh, Shahriar Sadrolashrafi
Premiéra v SR: 10. augusta 2023