Hovor so mnou! (Talk to Me)

Mna2 resizeNie je veľa austrálskych hororov, ktoré by si našli cestu do našich kín. A nestáva sa ani často, aby na poste režisérov desivého filmu stáli dvaja pobláznení bratia, vo svete internetu známi vďaka youtube kanálu RackaRacka, na ktorom predvádzajú svoje bláznivé, na hranici dobrého vkusu balansujúce videá. Čo je však podstatnejšie, bratia Danny a Michael Philippou sú veľkí fanúšikovia hororového žánra, a tak pre nich nová snímka Hovor so mnou! predstavuje akýsi splnený sen, ktorý sa mohol stať skutočnosťou, vďaka ich znalosti filmového jazyka a za podpory dostatočného množstva nadšencov púšťajúcich sa do tohto kinematografického dobrodružstva spolu s nimi.

Hnacím motorom filmu Hovor so mnou! je akási mumifikovaná ruka, o ktorej sa toho veľa nedozvieme, no všetkým je hneď zrejmé, že sa s ňou neradno Mna3 resizezahrávať. Teda všetkým, okrem protagonistov filmu, ktorí si z tejto mystickej ruky spravia ústrednú zábavku večierkov. Používanie ruky je pre týchto mladých ľudí alternatívou drogových tripov a prináša im omamné stavy, kedy sa vzdialia zo svojich telesných schránok a príjmu osobnosť prítomného ducha. Stačí len stisnúť ruku, prehlásiť titulné „Hovor so mnou!“ a vzápätí vtiahnuť ducha do svojich útrob. Do istého času sú tieto tripy bez následkov, no situácia sa zvrtne, keď sa hlavnej postave Mii začne zjavovať mŕtva matka, pričom nikto netuší, či je tento duch len následkom Miiných halucinácií alebo je možné, aby títo nemŕtvi prenikli do sveta živých aj bez kontaktu s rukou.

Nápad s odrezanou a mumifikovanou rukou človeka schopného komunikovať so svetom mŕtvych (s takzvaným médiom) na prvý pohľad originálny nie je, no azda nikdy sa nestal tento desivý predmet zábavkou v rukách tínedžerov. Ani porovnania s opičou rukou zo známej hororovej poviedky Williama Jacobsa nie je na mieste, keďže tá, na rozdiel od mumifikovanej ruky bratov Philippouvcov, plnila Mna4 resizepriania, ktoré sa neskôr škaredo zvrhli v neprospech žiadateľa. Ruka z filmu Hovor so mnou! však funguje len ako prostredník medzi svetom živých a svetom mŕtvych, pričom s istou dávkou irónie končí ako zábavný predmet zhýralej a znudenej mládeže, ktorá si po drogách a alkohole našla ďalšiu vábivú závislosť.

Hovor so mnou! je vskutku originálny horor, za čo mu istotne nabehli body v prípade viacerých kritických reakcií, ktoré sú doposiaľ veľmi priaznivé. Vytknúť mu možno nie veľmi zaujímavé charaktery mladých ľudí, z ktorých mierne vybočuje hlavná hrdinka Mia dosiaľ nevyrovnaná s matkinou smrťou. Tá zomrela po predávkovaní práškami na spanie, pričom nie je jasné či išlo o nehodu, alebo Miina matka spáchala samovraždu. Práve vďaka tejto túžbe dozvedieť sa o matkinom skonaní viac napokon Mia spôsobí sebe aj svojim priateľom množstvo problémov. Na druhej strane sú jej činy dostatočne Mna5 resizemotivované, a tak Mia nestráca divákove sympatie, teda až do momentu, keď nezačne strácať samú seba.

Danny a Michael Philippou nevsádzajú na lacné ľakačky, čo je takisto príjemná zmena oproti klasickým komerčnejšie založeným hororom, ktoré na týchto šokoch (najčastejšie podporených hlasným zvukovým sprievodom) svoje strašenie stavajú. Snímka teda väčšmi desí temnou atmosférou neistoty a pracuje s názorom, že hrôzy tušené môžu byť niekedy omnoho desivejšie ako hrôzy videné. Pár logických dier sa v deji istotne nájde, postavy sú, ako to často v hororoch býva, azda príliš jednoduché, ale po množstve šablónovitých hororov odpovedá film Hovor so mnou! na otázku, či sa dá v tomto žánri vymyslieť niečo nové, istotne pozitívne, a ponúka čosi viac ako len jednoduchú popcornovú zábavu pre masového diváka.

Mna resizeHovor so mnou! (Talk to Me), Austrália, 2022
Dĺžka: 94 minút
Réžia: Danny Philippou, Michael Philippou