Alma a Oskar (Alma & Oskar)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Osc resizeKto sa vyzná vo viedenskej umeleckej a kultúrnej scéne krátko pred prvou svetovou vojnou zrejme pri spomenutí mien Alma Mahler a Oskar Kokoschka nastraží uši. Alma je umelecká osobnosť, skladateľka a vdova po Gustavovi Mahlerovi, ktorého diela sa nedávno dotkla aj Cate Blanchett vo filme Tár. Oboch spája vášeň pre umenie a k sebe nazvájom. Rakúsky filmový a divadelný režisér Dieter Berner rozpráva vo svojom filme Alma a Oskar o tejto láske, ktorá často nebezpečne kĺže až na hranu deštruktívnych túžob.

Manželstvo slávneho hudobného skladateľa Gustava Mahlera (Marcello De Nardo) a jeho mladšej manželky Almy (Emily Cox) je už dlhšie na pokraji rozpadu. Radšej by sa stretla so svojím milencom, ako by mala zostať uväznená v manželskej klietke. Keď však Gustav zomrie, je zrazu slobodná a môže si Osc2 resizedovoliť, čo chce. A chce Oskara Kokoschku (Valentin Postlmayr), ktorý svojimi expresionistickými maľbami otriasa viedenskou výtvarnou scénou na začiatku 20. storočia. Spočiatku medzi nimi panuje silná vzájomná príťažlivosť. No ich vzťah sa neustále prepadá do vážnych kríz...

Na pozadí tohto vzťahu zobrazuje režisér časy krátko pred prvou svetovou vojnou, ktorá sa pomaly začína ohlasovať. Vidíme viedenské kaviarne a okrajovo zmienené, či ukázané osobnosti ako napríklad Petra Altenberga. Okrem Mahlera a Kokoschku boli milencami Almy aj architekt Walter Gropius či básnik Franz Werfel. Neobklopovala sa teda len umelcami, či už v posteli, alebo ako hostiteľka umeleckých salónov. Aj ona sama sa pritom snažila stať umelkyňou. Presnejšie povedané, chcela skladať hudbu podobne ako Gustav, ale prilíš ďaleko sa v tomto smere nedostala. Či už to bolo kvôli nedostatku talentu alebo skutočnosti, že v jej časoch bolo dané vysoké umenie skôr mužskou Osc3 resizezáležitosťou, zameranie sa skôr týmto smerom mohlo byť z filmového hľadiska zaujímavejšie. Len málo z tejto Almy však vidíme vo filme Dietera Bernera. Vidíme manželský život s Gustavom Mahlerom, ktorého po celý život tak trochu pohŕdavo nazývala svojím „malým Židom“, a potom vidíme ženu, ktorá dostane to, čo si zaumieni.

Tu a tam sa film tejto téme venuje, ale zastaví sa zväčša pri prázdnych frázach. Skôr sa zdá, že režiséra a scenáristu Dietera Bernera zaujímajú romániky umelkyne. Ako už názov napovedá, v centre pozornosti je vzťah s Oskarom. Ten rozhodne nie jednoduchý. Berner vykresľuje svoju hrdinku ako človeka, ktorý si berie, čo chce. Voči Oskarovi má pocit vlastníctva, nechce sa o neho s nikým deliť, ale ani príliš netúži sa mu zaviazať. Prejavuje nesmiernu žiarlivosť a pritom sa správa ako malé dieťa, ktoré Osc4 resizemá občas záchvaty hnevu. Cieľ je jasný, film Alma a Oskar sa snaží tento vzťah demonštrovať ako deštruktívny vír vášnivej lásky. Výsledok je však skôr rozporuplný ako vášnivý. Divák má častokrát pocit, že má do činenia s tínedžerskou drámou, v ktorej aj tá najmenšia kríza prerastá do hrozby zániku sveta.

Vyzdvihnúť treba vynikajúce výkony Emily Cox ako Almy Mahler a Valentina Postlmayra ako Oskara Kokoschka. Nehanebne premieňajú plátno na svoje osobné javisko a vlievajú do svojho vystúpenia nesmierné množstvo energie. Prispieva k tomu celkovo divadelný dojem, ktorý snímka formálnym spracovaním vyvoláva. Alma a Oskar je film s vynikajúcimi hereckými výkonmi v miestami až otravne spracovanom príbehu, ktorý sa vyhýba zaujímavému a koncentruje sa na triviálne. Na pozadí predvojnového Rakúska vykresľuje Dieter Berner v búrlivom úryvku z mileneckého života tieto osobnosti umeleckej scény ako ťažko tolerovateľné neurotické charaktery.

Osc6 resizeAlma a Oskar (Alma & Oskar), Rakúsko, Nemecko, Švajčiarsko, Česko, 2022
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Dieter Berner
Scenár: Dieter Berner, Hilde Berger
Kamera: Jakub Bejnarowicz
Hudba: Stefan Will
Strih: Christoph Brunner, Britta Nahler
Scénografia: Su Erdt, Iris Trescher-Lorenz
Kostýmy: Katarína Štrbová Bieliková
Produkcia: Alexander Glehr, Johanna Scherz
Hrajú: Emily Cox, Valentin Postlmayr, Anton von Lucke, Brigitte Karner, Táňa Pauhofová, Wilfried Hochholdinger, Marcello De Nardo, Mehmet Atesci, Gerald Votava, Jeff Ricketts, Cornelius Obonya, Roland Koch, Zlatko Teskere, Johanna Orsini-Rosenberg, Patrick Seletzky, Johannes Rhomberg, Daniela Voráčková, Heiko Senst, Werner Strenger
Premiéra v SR: 30. novembra 2023