V zajatí zla (Cobweb)

Pav resizeMladý režisér Samuel Bodin sa do hororového sveta ponoril už roku 2019, keď pre spoločnosť Netflix režíroval úspešný mysteriózny seriál Marianne, a i keď V zajatí zla predstavuje jeho kinodebut, nedá sa povedať, že by mu bol hororový žáner cudzí. Horor nie je cudzí ani scenáristovi Chrisovi Devlinovi, ktorý roku 2022 predstavil novú verziu filmu Texaský masaker motorovou pílou, i keď je pravdou, že ten kvalitatívne nijak nezaujal kritiku ani divákov. Keďže za filmom stoja pomerne nové tváre, v traileri sa distributéri snažili nalákať na formulku „od producentov filmu Barbar a To“, čo zväčša nebýva veľavravná reklama.

V zajatí zla (alebo Pavučina, ako uvádza vhodnejší český distribučný názov) teda mohol iba prekvapiť, obzvlášť po tom, čo bol krátko predtým do kín nasadený kritikmi vyzdvihovaný horor Hovor so mnou! a väčšina filmových fanúšikov strávila svoj hororový večer práve s ním. V zajatí zla zrejme nedostane Pav4 resizeobdobne pozitívne kritiky, ale v miere zábavnosti sa môže snímke Hovor s ňou! pokojne rovnať.

Príbeh sa odohráva v halloweenskom období, teda v posledných októbrových dňoch, keď sa príroda zafarbuje do oranžova a v záhradách rodinných domov si hovejú vyrezávané tekvice. Takýto rodinný dom obýva aj chlapec Peter, ktorý jedného dňa začuje záhadné klopkanie na stenu svojej detskej izby. To sa pravidelne opakuje a napriek snahám rodičov, presvedčiť Petra, že je všetko len jeho fantazírovanie, začína byť viac ako jasné, že za stenou prebýva akási neznáma bytosť. Tá čoskoro dostane hlas a predstaví sa Petrovi ako jeho sestra, ktorú, údajne psychicky poznačení rodičia, ukryli v útrobách domu pred svetom. Peter zo strachu, že by podobný osud mohol čakať aj jeho, začne byť paranoidný a podozrivo sa správajúci rodičia jeho bujnej fantázii nijak nepomáhajú. Nezvyčajné správanie Petrových rodičov, ktoré naberá na intenzite po tom, čo chlapec začuje záhadné zvuky, si všimne aj Petrova učiteľka slečna Devine. Zdá sa, že je jedinou osobou, ktorej môže Peter v tejto Pav8 resizenezávideniahodnej situácii veriť.

Je dobré, že trailer k filmu V zajatí zla neprezrádza veľa a divák sa teda môže znepokojovať nad zvláštnym správaním Petrových rodičov spolu so zmäteným chlapcom. Posilniť ich dôveru nepomôže ani krutý trest, keď rodičia donútia svojho syna prenocovať v desivo vyzerajúcej pivnici v úplnej tme. Peter sa zo dňa na deň stáva väzňom v dome vlastných rodičov, o ktorých si doteraz myslel, že im môže bezbreho dôverovať. Odrazu je sám, ohrozený vo vlastnom útočisku, v ktorom sa roky schovával pred neprajným okolím a silnejšími chlapcami zo školy. Ako outsider už načúva iba jedinému hlasu, ktorý ho neustále uisťuje v tom, že jeho rodičia nie sú takí, ako si ich celý život vykresľoval. Desivé rodinné tajomstvo sa postupne dostáva na povrch.

Tvorcovia sa počas filmu šikovne hrajú s divákom, umocňujú jeho paranoidné pocity a nechávajú ho po dlhú dobu v neistotách spolu s hlavným predstaviteľom. Skúsený hororový divák však môže tušiť, že Pav2 resizevyslobodením záhadnej bytosti väznenej medzi stenami domu sa hrôza neskončí. Práve toto tápanie v neistote je najzaujímavejšou časťou filmu, ktorý sa niekedy v poslednej tretine preklápa v tradičnejší hororový krvák, no napriek tomu si zachováva prvky originality. Pochváliť možno aj herecké výkony hlavných predstaviteľov - či už malého outsidera Petra (Woody Norman) alebo jeho postupne sa meniacich rodičov (Lizzy Caplan a Anthony Starr). Film V zajatí zla je po celý čas zabalený do ponurej atmosféry, čo istotne poteší fanúšikov žánra, no tento uspokojivý pocit nakoniec troška podrážajú príliš tmavé interiérové zábery prejavujúce sa až v zhoršenej kvalite obrazu. Napriek tomu je však snímka príjemnou predhalloweenskou zábavou, ktorá sa na nič nehrá a drží po celý čas diváka v napätí.

Pav6 resizeV zajatí zla (Cobweb), USA, 2023
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Samuel Bodin