Bastard (Bastarden/The Promised Land)

Bas5 resizeNehostinné vresoviská v Dánsku sa stáročia nepodarilo nikomu zúrodniť. Až do chvíle kým sa v roku 1763 nevráti z bojiska v Nemecku po 25 rokoch Ludvig Kahlen (Mads Mikkelsen) a tvrdohlavo si vezme do hlavy, že on to dokáže. Vypracoval sa zo záhradníka na hodnosť kapitána a pre zásluhy vo vojne má možnosť sa o to pokúsiť. Keď sa mu to podarí dostane šľachtický titul, po čom najviac túži, a peniaze na vybudovanie kolónie. No to by nesmel mať surového protivníka, arogantného Frederika de Schinkela (Simon Bennebjerg), ktorý si na pôdu robí nárok a nechce pochopiť, že vresoviská patria kráľovi. Kahlen sa však nedá zastrašiť a s vervou jemu vlastnou sa pustí do práce.

Naratív tohto krutého obdobia sa zakladá na historických faktoch, samozrejme, dotvorený fiktívnymi postavami a postavičkami. Veď o samotnom Kahlenovi Bas2 resizesa veľa nevie, história je na fakty skúpa. To však nebránilo režisérovi Nikolajovi Arcelovi dramaticky a s westernovým nádychom vyrozprávať jeho príbeh vo filme Bastard. Skvele napísaná, režírovaná i zahratá historická dráma sa odohráva v nehostinnej divočine a tomu zodpovedá aj charakter jednotlivých hrdinov. Kahlen si dôveruje a s chladnou hlavou sa púšťa do nemožného. Podporuje ho iba mladý priateľ Anton Eklund (Gustav Lindh) inak nemá nikoho. Od obávaného Schinkela utiekli mladí manželia, po ktorých je vyhlásené pátranie a Kahlen im za služba dá prístrešie. Dlho však pokoj nemajú, muža chytia a surovo zavraždia, Kahlen ho mŕtveho donesie domov vdove Ann Barbare (Amanda Collin). Medzitým do tohto malého spoločenstva pribudne divoký, ale prítulný prírastok - cigánske dievčatko Anmai Mus (Laura Bilgrau Eskild-Jensen). Prinesie do domu trochu radosti, najmä Ann Barbare. Ani jej prítomnosť nie je pre nich požehnaním, musia bojovať s poverou, že dievča od Taterov (zrejme tak volali Rómov v Dánsku) prináša nešťastie. No nielen v Dánsku, ale aj nemeckí Bas12 resizeosadníci, zrejme celá vtedajšia Európa, považovali blízkosť cigánov za nešťastie. Tvrdo žiadali Kahlena, aby dievča poslal preč, lebo inak odídu. Ani Ann Barbara, ani Kahlen tejto povere neveria a dokedy sa len dá odolávajú. No nebol by to podlý a krutý Schinkel, aby situáciu nezneužil a nevyparatil nejaké veľké svinstvo. Tvrdohlavý farmár, ktorý chce na vresoviskách pestovať vo veľkom zemiaky, to nemá jednoduché, ale nevzdáva sa.

Nikolaj Acel, režisér takých pozoruhodných filmov ako Odkaz vo fľaši, Muži, ktorí nenávidia ženy, ale najmä Kráľovská aféra, si dal záležať na dobovej atmosfére, presnom zobrazení prostredia, ale jeho hlavným cieľom bolo nájsť predstaviteľa, ktorý dokáže takmer len s mimikou rozohrať duševné rozpoloženie a širokú škálu emócií rozporuplnej postave Ludviga von Kahlena. A našiel ho, samozrejme, v najpopulárnejšom dánskom hercovi Madsovi Mikkelsenovi, s ktorým už úspešne Bas11 resizespolupracoval v Kráľovskej afére. Mikkelsen však už dávno nie je len dánskou, ale aj medzinárodnou hviezdou, ale je neodškriepiteľné, že najlepší výkon podáva v domácich filmoch. Drsná historická i psychologická dráma sa však neubránila vpašovať do príbehu westernové prvky, ktoré si námet tak trochu aj žiada. Dánske vresoviská, drsná krajina, obyvateľstvo rozdelené na skupiny – šľachtu, chudobu a potulné skupiny (napríklad cigáni), ktorí sú vydedencami a nesmú sa priblížiť k ostatným. Len pre zaujímavosť ako od polovice 18. storočia pokročila dánska spoločnosť: dnes už neexistujú kočovné skupiny, všetci sú usadení, rómsky problém prestal existovať - to platí pre všetky severské krajiny. Vdýchnuť život tomuto nehostinnému kraju, prezentovať ho dostatočne exkluzívne mu pomohol kameraman Rasmus Videbæk. A nielen krajinu, ale snímal bravúrne aj detail tváre hlavného predstaviteľa a s citom pre mieru (ak sa to o vraždení povedať dá) a únosne zobrazil aj scény krutostí. Bas4 resizeSkutočný príbeh Ludviga von Kahlena je však úplne iný, ako sa môžeme dočítať v románe Idy Jassen a fiktívnych dodatkoch scenáristov Andersa Thomasa Jensena a Nikolaja Arcela. Divákovi, kto sa nezaoberá podrobne históriou to však nebude prekážať.

Vráťme sa však k hereckým výkonom, predovšetkým k hlavnému predstaviteľovi tohto filmového eposu k Madsovi Mikkelsenovi. Bol pre túto rolu ideálnym výberom, lebo takto stroho a pritom emocionálne silne zahrať osudom ťažko skúseného človeka zvládne len veľký hráč, Mikkelsen ním je – dominuje celému filmu, zatieni všetkých. Húževnato presadiť pestovanie zemiakov v Dánsku a zapísať sa do dejín ako „zemiakový kráľ“ uveríme len jemu. Po jeho brilantnom výkone divák takmer zabudne na jeho  výborného protihráča – krutého, zadubeného a krvilačného De Schinkela vo vierohodnom podaní Simona Bennebjerga. V hereckom koncerte celého ansámblu vynikla aj milujúca a oddaná Amanda Collin v úlohe Ann Barbary. Divák nezabudne ani na Kahlenovu platonickú lásku Edel Helen v podaní Bas8 resizeKristine Kujath Thorp, do Ludviga zamilovanú sesternicu De Schinkela, ktorá sa manželstvu s týmto barbarom brání zubami-nechtami. A svojim pôvabom si podmaní všetkých aj Laura Bilgrau Eskild-Jensen ako cigánske dievčatko Anmai Mus. V tejto náročnej historickej dráme hádam niet slabého miesta, možno až príliš zmierlivý záver, a preto bol film aj kandidátom na Oscara v kategórii cudzojazyčný film. Dnes už vieme, že neuspel, čo mu však na kvalitách neuberá.

Čo vlastne hlavne chceli tvorcovia príbehom Bastarda zdôrazniť? Predovšetkým večnú tému boj dobra so zlom, ktoré je síce poraziteľné, ale po čase v inej dobe a forme sa vždy derie na povrch. Je tu však aj tak trochu „pohodená“ úvaha, že na čo je človeku šľachtický titul, majetky a úspech, keď je sám. Najbližších buď zavraždili, alebo ho opustili, a tak Ludvig von Kahlen má o čom uvažovať. Bastard dnes (25. január) slávnostne otvorí populárnu prehliadku severských filmov Scandi.

Bas resizeBastard (Bastarden/ The Promised Land), Dánsko, Švédsko, Nórsko, Nemecko, 2023
Dĺžka: 127 minút
Réžia: Nikolaj Arcel
Predloha: Ida Jessen (kniha)
Scenár: Anders Thomas Jensen, Nikolaj Arcel
Kamera: Rasmus Videbæk
Hudba: Dan Romer
Strih: Olivier Bugge Coutté
Scénografia: Jette Lehmann
Masky: Sabine Schumann
Kostýmy: Kicki Ilander
Produkcia: Louise Vesth
Hrajú: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Gustav Lindh, Kristine Kujath Thorp, Morten Hee Andersen, Søren Malling, Magnus Krepper, Jacob Lohmann, Felix Kramer, Thomas W. Gabrielsson, Patricia Slauf, Lise Risom Olsen, Morten Burian, Melina Hagberg, Jan Jankovský, Olaf Højgaard, Nikol Kouklová
Premiéra v SR: 25. januára 2024