Hry o život: Balada o hadoch a vtáčatkách (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes)

Bal9 resizeFilmová séria Hry o život zažila svoju slávu medzi rokmi 2012-2015 a pomohla ešte viac umocniť hviezdny status herečky Jennifer Lawrence. Príbeh Katniss Everdeen však bol definitívne uzavretý a priamo na neho nadväzovať by ani nedávalo zmysel. Nový diel sa tak vracia do dávnejšej minulosti, konkrétne do čias, keď ešte Hry o život neboli natoľko etablovanou udalosťou. Podarilo sa však Balade o hadoch a vtáčatkách nadviazať na kvality pôvodnej tetralógie?

Zatiaľ posledný diel, ktorého knižná predloha vznikla v roku 2020, je zasadený do obdobia 64 rokov pred udalosťami prvej knihy. Jeho ústredným protagonistom pritom nie je nikto iný ako budúci prezident Panemu Coriolanus Snow (Tom Blyth), v tej dobe ešte osemnásťročný mladík a študent prestížnej univerzity v Sídle. Jeho situácia však nie je najlepšia a výrazne sa spolieha na peňažný grant, ktorý zúfalo potrebuje, aby si dokázal zachovať sociálny status. Bal3 resizeNa poslednú chvíľu však dochádza k zmene a cena nakoniec nemá popoputovať najlepšiemu študentovi, no osobe, ktorá dokáže oživiť záujem o pomaly umierajúce Hry o život.

Koná sa už totiž jubilejný 10. ročník, no diváci o neho rapídne strácajú záujem. Úlohou mentorov vybraných účastníkov je tak poverená študentská elita s cieľom vniesť do ošúchaného konceptu nové nápady. A hoci je Snowovi pridelené na prvý pohľad nestabilne pôsobiace dievča z dvanásteho obvodu, hudobníčka menom Lucy Gray Baird (čoraz obsadzovanejšia Rachel Zegler), rozhodne sa nemieni vzdať vopred. Skôr naopak a hoci spočiatku ani sám neverí šanci na úspech, to sa začne každým ďalším dňom meniť. Rovnako sa však začne meniť i jeho vzťah k svojej chránenkyni a tým si potenciálne zarába na ďalší problém...

Podobne ako predloha je aj film v jadre klasickým young adult príbehom, s jasným zameraním na Bal4 resizekonkrétnu cieľovú kategóriu. I napriek tomu sa jej však darí prekračovať tento rámec, či už logickejšie vystavaným svetom (aspoň do istej miery), načrtnutými charaktermi či preberanými témami. V centre diania je totiž viac než rozvíjajúci sa vzťah medzi hlavnými hrdinami, na ktorý taktiež, pochopiteľne, dôjde. Už pôvodná knižná trilógia sa viac než dôkladne venovala dopadom vojny, vykorisťujúcemu mocenského systému postavenému na útlaku či sociálnym mediám a ich skresľovaniu reality na úkor zábavnosti. Podobným smerom sa uberá aj prequel a pridáva k ním témy priateľstva, či zrady v naďalej sa rozvíjajúcom univerze, tentoraz viac z pohľadu obyvateľov Sídla.

V samotnom filme inak priamo zaznie myšlienka, že všetci ľudia v sebe majú od prírody dobro a je len na nich či prekročia hranicu k zlu, alebo nie. Čo je obzvlášť dôležité z pohľadu hlavného hrdinu a, ako už všetci s predlohou oboznámení vedia, neskoršieho krutého prezidenta krajiny, neváhajúceho urobiť Bal resizečokoľvek, aby dosiahol svoj cieľ. Prequel ho pritom predstavuje ako klasického mladíka, rozorvaného medzi patriotistickými ideálmi, nečakanými citmi k osobe z utláčaného kraja či prostou snahou vymaniť sa z dna. Nie je tak ešte zloduchom, akého veľmi dobre poznáme, iba niekým, kto balansuje na hrane hrdinu a antihrdinu. A hoci je jasné, kam sa nakoniec nakloní, písaný je dostatočne zaujímavo v čiastkových momentoch mu divák dokáže držať palce. Férovo však treba uznať, že kniha mala predsa len výhodu vďaka všadeprítomným monológom a tým pádom dôkladnejšiemu náhľadu na jeho myšlienkové pochody. No s tým sa dalo logicky počítať.

To všetko sa odohráva na ploche troch aktov (zásadná zmena oproti dvojaktovému rozdeleniu pôvodných kníh, respektíve filmov), kde to samotnými Hrami nekončí a dej ďalej pokračuje nadväzujúcimi udalosťami. To však aspoň opodstatňuje finálnu minutáž (156 minút oproti doposiaľ najdlhšiemu druhému dielu, ktorý ich mal „len“ 146) a výhodou je taktiež to, že zápletka má jasný úvod Bal8 resizea záver. Balada o hadoch a vtáčatkách tak bez problémov funguje ako samostatná snímka s občasnými, no nijak zásadnými, narážkami pre skalných fanúšikov.

Všetko je v poriadku i po remeselnej stránke, kde možno znova pochváliť réžiu Francisa Lawrenca a spôsobu, akým dokáže v kombinácii s vydarenou hudbou Jamesa Newtona Howarda navodzovať atmosféru dystopickej spoločnosti. A hoci nijak nezaostávajú ani herci a mimo Toma Blytha zaujme aj excentrická Viola Davies či Peter Dinklage, najviac pozornosti na seba púta charizmatická Rachel Zegler, a to nielen svojim hereckým prejavom, no aj speváckym výkonom. Navonok zbytočne sa javiace pokračovanie je tak vďaka talentu všetkých zúčastnených a dostatočne kvalitnej predlohe zážitkom, ktorý má niečo do seba a keď už nič iné, tak minimálne skalní priaznivci značky by určite nemali zostať sklamaní.

Bal7 resizeHry o život: Balada o hadoch a vtáčatkách (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes), USA, 2023
Dĺžka: 157 minút
Réžia: Francis Lawrence
Predloha: Suzanne Collins (kniha)
Scenár: Michael Lesslie, Michael Arndt
Kamera: Jo Willems
Hudba: James Newton Howard
Strih: Mark Yoshikawa
Zvuk: José Antonio García
Scénografia: Uli Hanisch
Kostýmy: Trish Summerville
Produkcia: Nina Jacobson, Brad Simpson, Francis Lawrence
Hrajú: Tom Blyth, Rachel Zegler, Peter Dinklage, Josh Andrés Rivera, Hunter Schafer, Viola Davis, Jason Schwartzman, Fionnula Flanagan, Burn Gorman, Ashley Liao, Max Raphael, Zoe Renee, Nick Benson, Isobel Jesper Jones, George Somner, Mackenzie Lansing, Knox Gibson, Aamer Husain, Jerome Lance, Lilly Maria Cooper, Luna Steeples, Hiroki Berrecloth, Cooper Dillon, Kjell Brutscheidt, Dimitri Abold, Athena Strates, Dakota Shapiro, Joshua Kantara, Amélie Hoeferle
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 16. novembra 2023