15x15x5 (minisalón 1984)

Mini3 resizeV orwellovskom roku 1984 rozposlal disidentský výtvarník Joska Skalník takmer tristo umelcom z československej výtvarnej scény list a drevenú krabičku o rozmere 15x15x5 centimetrov. V liste sa nachádzali pokyny: danú krabičku možno slobodne tvorivo poňať, avšak musia sa zachovať jej rozmery. Mimo praktických dôvodov bolo vytýčenie takýchto hraníc tiež metaforou na súdobý režim, ktorý obmedzoval slobodu občanov, a nielen tú umeleckú. Joskovi Skalníkovi sa vrátilo naspäť 244 „vypracovaných“ krabičiek. Snaha vytvoriť z nich neoficiálnu výstavu bola však z politických dôvodov znemožnená a na verejnosť sa experiment s názvom Minisalon prvýkrát dostal až po ôsmich rokoch.

„Oprášiť“ príbeh tohto fascinujúceho projektu sa rozhodol JQr Janek Růžička, absolvent dokumentaristiky na FAMU. V jeho predošlej filmovej tvorbe sa venoval seriálom a televíznym filmom krátkej či strednej metráže, spomenúť možno Queer (2013-2022) či Cesta šedou zónou (2017). Československá Mini resizekoprodukcia 15x15x5 (minisalon 1984) je jeho celovečerný debut, ktorý mal festivalovú premiéru, okrem uvedenia do kín, 5. novembra 2023 na festivale Jeden svet.

Z hľadiska žánrového zaradenia má snímka predovšetkým dokumentárnu podobu. Ťažiskové sú výpovede tvorcov, podieľajúcich sa na projekte. Vysvetľujú v nich význam svojej krabičky, hovoria o výstave či spomínajú na obdobie normalizácie. Napriek využitiu konvenčnej techniky hovoriacich hláv sú jednotlivé rozhovory poňaté rovnako kreatívne a rôznorodo, ako boli aj samotné krabičky. Líšia sa lokáciami, uhlami snímania, veľkosťami záberov či priestorovým rozložením participantov v rámci mizanscény.

Tvorivá rozmanitosť sa preniesla aj do zvyšku filmového materiálu. Dokumentárne pasáže striedajú inscenované scénky, využité sú televízne archívy, fotografie, digitál aj analóg, viaceré typy kamier, scudzovacie efekty, audio komentár vystavaný z literárnych referencií aj animované vsuvky. Znie to ako riadny mišmaš, no tvorcovia vďaka tematickej prepojenosti s výstavou a rokom 1984 Mini2 resize(či už reálnym, alebo orwellovským) dokázali jednotlivé prvky udržať pohromade.

Pestrosť prístupov však nie je jediný spôsob, akým snímka nasleduje odkaz Minisalonu. Jej obraz tiež kopíruje obmedzenie štvorcového formátu, ktoré je jednotné v celom dokumente. Autori pokračujú v myšlienke Josku Skalníka aj tým, že predkladajú súčasným umelcom vlastné zadanie, na základe ktorého film prináša štyri ďalšie, tentokrát audiovizuálne krabičky. Okrem dopĺňania pôvodnej výstavy ju však i priamo obohacujú, a to prostredníctvom už spomínanej animácie, vďaka ktorej uviedli statické výjavy zajaté v drevených škatuľkách do pohybu.

15x15x5 (minisalom 1984) je veľmi vydarený debut. Je z neho cítiť nadšenie a zápal pre tému, vďaka ktorým je príbeh vyrozprávaný v celej jeho šírke a napriek tomu zostáva pútavý a formálne zaujímavý. Má značný historický prínos, zvečňuje jedinečné výtvarné diela a zároveň podáva obraz doby, v ktorej vznikli. Umeleckú a výpovednú hodnotu krabičiek prehlbuje ich zasadením do pohyblivého priestoru o nové rozmery a významy, nie je teda len filmom o umení, ale sám sa ním stáva.

15x15x5 (minisalon 1984), Česko, Slovensko, 2023
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Janek Růžička