Jeanne du Barry - Kráľova milenka (Jeanne du Barry)

Bar resizeMaïwenn už nejaký čas plánovala film o Jeanne du Barry, uvedený  u nás dodatkom Kráľová milenka. No s produkciou to vyzeralo všelijako. Hoci Francúzka, ktorá sa pôvodne preslávila ako herečka, napokon nabrala odvahu a pustila sa do tvorby historickej drámy, projekt nenapredoval. Problémové bolo napríklad obsadenie kráľa Ľudovíta XV., ktoré jej viacerí herci odmietli. Napokon sa však nakrúcanie dokončilo, s veľkým úsilím a istými známymi menami sa jej predsa len podarilo uskutočniť svoj sen a Jeanne Du Barry sa stal otváracím filmom festivalu v Cannes 2023 a takisto otváracím filmom prehliadky Be2Can.

Jeanne Bécu (Maïwenn), ktorá pochádza zo strednej triedy, využíva svoj šarm, inteligenciu a živelnosť vyšplhanie sa po spoločenskom rebríčku vo Francúzsku v 60. rokoch 18. storočia. V určitom okamihu dokonca upúta pozornosť kráľa Ľudovíta XV. (Johnny Depp), ktorý oceňuje najmä jej prirodzenú a Bar2 resizesebavedomú povahu a po smrti manželky si ju vyberá medzi svoje milenky. Na dvore vo Versailles jej odvážne vystupovanie vzbudzuje veľkú nevôľu a závisť, ale aj obdiv. Urodzené dámy dlho ohŕňajú nosom, avšak onedlho začnú kopírovať štýl obliekania kráľovskej kurtizány. No hoci jej kráľ daruje šaty, šperky a dokonca aj celé zámky, Jeanne je jasné, že jej osud visí na vlásku: ak by stratila kráľovu priazeň, prišla by o všetko. A veľmi nebezpečná by pre ňu mohla byť aj jedenásťročná Mária Antoinetta (Pauline Pollmann), ktorá je momentálne stále v Rakúsku, no v najbližších rokoch sa očakáva jej príchod na kráľovský dvor do Francúzska...

Samotná dejová línia tejto historickej drámy zrejme podobne ako meno hlavnej predstaviteľky a režisérky nebude pre väčšinu divákov hlavným ťahákom. Najdôležitejším faktorom je ,samozrejme, obsadenie Johnnyho Deppa, ktorého možno prvýkrát vidieť vo významnej úlohe po nedávno medializovaných ťažkostiach v osobnom živote. Na oboznámenie dnešného publika so spôsobmi 18. Bar4 resizestoročia využíva rozprávanie prostredníka. Spolu s Jeanne prichádzame do Versailles aj my ako diváci a do aristokratického mikrokozmu a protokolu nás uvádza komorník La Borde, ktorého hrá Benjamin Lavernhe s istým zlomyseľným pokojom. Na prvom mieste filmu je však výprava, scénografia a kostýmy. S odhadovaným rozpočtom viac ako 20 miliónov dolárov je Jeanne du Barry jednou z mála veľkých francúzskych produkcií daného roku. A to je na filme vidieť. Kameraman Laurent Dailland v prepychovo dekorovanom filme, nakrútenom čiastočne na pôvodných miestach, umiestňuje postavy do kompozične prepracovaných, hoci miestami gýčových obrazov. Ďalším dôvodom pre zhliadnutie môže byť i herecký výkon Maïwenn, ktorá prevzala nielen réžiu, ale pracovala aj na scenári a obsadila sa do titulnej úlohy. No napriek skutočnosti, že je z jej výkonu cítiť nadšenie a zápal pre danú látku, je pre rolu mladej kurtizány predsa len pristará.

Najväčším problémom filmu je, že Maïwenn v konečnom dôsledku nemá až tak o čom rozprávať. Je, Bar8 resizesamozrejme, vždy do istej miery uspokojujúce, keď žena z pomerne skromných pomerov zrazu otrasie kráľovskou rodinou a jej umelou, pozérskou etiketou. Film Jeanne du Barry - Kráľova milenka je plný scén, ktoré viac či menej efektívne demonštrujú absurditu pompézneho aparátu a unavenej monarchie. Humor a šialenstvo idú ruka v ruke. Bohužiaľ, je však sujet, založený dominante na dialógových scénach, nadmieru statický, rozprávanie sa za dve hodiny nikam neposúva, len sa točí v kruhu. Nebadať prakticky žiadny vývoj, najmä pokiaľ ide o postavy. Ostáva vlastne záhadou, z akého dôvodu bola Maïwenn daným materiálom taká očarená. Deppov trefne suchý až nezaujatý prejav odráža monotónne rozprávanie kráľovskej romance predstavujúcej z hľadiska viacerých aspektov opak progresívnej nekonvenčnosti, ktorá má historickú hrdinku charakterizovať. V konečnom dôsledku scenár, na ktorom spolupracovala režisérka a producentka spolu s Teddym Lussi-Modesteom a Nicolasom Livecchim, zobrazuje hlavnú hrdinku cez redukujúci pohľad rovnako šablónovito a meštiacky ako portréty, pre ktoré pózovala.

Bar6 resizeJeanne du Barry - Kráľova milenka (Jeanne du Barry), Francúzsko, 2023
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Maïwenn