Myday (Plane)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Tvorba francúzskeho režiséra Jeana - Plane5 resizeFrançoisa Richeta nie je pre naše publikum neznáma. Už za svoju prvotinu Miesto činu bol nominovaný na Cézara. Skutočný úspech však prišiel až s filmom Prepadnutie 13. okrsku a potom vraj s najdrahším dvojdielnym francúzskym filmom o gangsterovi Mesrineovi Verejný nepriateľ č. 1 a Verejný nepriateľ č.2: Epilóg. Veľkú hereckú príležitosť dostal v oboch dieloch Vincent Cassel a režisér za oba filmy získal Césara. Majster napätia a akčných filmov sa nezaprel ani vo svojom najnovšom diele na Slovensku nazvanom Myday, známejšom však pod názvom Plane.

Príbeh sa začína na letisku kde sa kapitán lietadla Brodie Torrance (Gerard Butler) ponáhľa na svoj let, chce to mať rýchlo za sebou, lebo sľúbil jedinej Plan2 resizedcére, že oslávi s ňou Nový rok. Pasažierov je málo, veď je Silvestra, jediný rušivý moment však nastane, keď nečakane nastúpi na palubu ozbrojený muž a nebezpečným väzňom Luisom Gaspareom (Mike Colter). Trochu ho to znepokojí a takisto nepoteší avizovaná búrka, ktorú má preletieť. Ako druhého pilota mu pridelia mladého Deleho (Yoson An). Búrka je horšia ako kapitán predpokladal, do lietadla udrie blesk, čo je vraj normálne a nič mimoriadne, ale tento bol tak silný, že vyradil prístroje a musia pristáť na neznámom ostrove niekde na Filipínach. Ak ste čakali drámu vo vzduchu, akých je neúrekom, dramatickým pristátím sa všetko len začína. Na tento opustený ostrov v džungli sa neodvážia ani oficiálne filipínske vládne jednotky, vládne tam bezprávie a vražedná banda.

Nie je to teda len film o leteckom nešťastí, ktorého súčasťou je hystéria a strach pasažierov, čo zaviní aj smrť niekoľkých z osadenstva a čo čert nechcel medzi nimi aj strážcu väzňa. A od toho momentu, ako Plane4 resizesa k nemu správať je len a len na rozhodnutí kapitána. Brodie je zodpovedný, ale tvrdý muž, ktorý sa ničoho len tak nezľakne a zrejme pri pohľade na neduživých pasažierov a ženy sa rozhodne sňať putá Luisovi a vybrať sa s ním hľadať pomoc. Zo zažmúrením očí nad niektorými schválnosťami i nie celkom uveriteľnými vecami (známymi klíšé) je celý film v podstate bojom dvoch silných a zodpovedných mužov, pripravených chrániť slabších. Začo Luisa dlhé roky hľadali a zazkli nie podstatné, isté je len to, že to vraj bola mladícka nerozvážnosť a aby nemusel do väzenia pridal sa na dvadsať rokov k cudzineckým légiám, konkrétne francúzskym. Netreba zdôrazňovať, že je to muž činu, vycvičený na boj a má k tomu aj všetky predpoklady. No rovnocenným partnerom je mu aj nemenej skúsený, ošľahaný a trénovaný kapitán. Život stroskotancov je teda v rukách tejto dvojice. A aby v plnej Plan5 resizeparáde mohli predviesť svoje schopnosti im tvorca i scenáristi Matt Cook a J.P. Davis ponúkli dostatok príležitosti. A navyše dialógy nie sú banálne, presne zodpovedajú deju a žánru akčného filmu.

Jean François Richet si skoro v každom filme dá veľa práce s výberom hercov. Ako som už spomenula V Nepriateľovi číslo 1 a 2 to bol populárny francúzsky herec Vincent Cassel, tentoraz padla voľba na glasgowského rodáka Geralda Butlera, ktorý debutoval vo filme Pani Brownová, videli sme ho v bondovke Zajtrajšok nikdy neumiera, Dracula 2000, Fantom opery, 300: Bitka u Thermopyl, Boewulf: Kráľ barbarov. Za dôstojného partnera mu vybral amerického herca Louisa Gaspareho, ktorý sa zaskvel ako boxer vo filme Million Dollar Baby. No zahral si aj v známych seriáloch Právo a poriadok, Plan7 resizePorota, v populárnej Pohotovosti, ale aj v seriáli The Parkers. Ťažko dať jednému prednosť, ale ak by som sa mala rozhodnúť tak je to Loius Gaspare. Part pre túto postavu je  mimoriadne dobre napísaný charakter, veľa toho nenahovorí skôr koná a veríme mu čo robí. Uveríme mu, že je to v podstate slušný človek, ktorý sa kvôli nepriaznivým okolnostiam dostal do maléru, ale vie čo je správne a čo nie. Je to síce zabiják, ale len v službách chrániť slabších, bezbranných. Podobný charakter je aj dosť problematický kapitán. Mal v živote dosť problémov a z pilota prvého rangu klesol do najnižšej kategórie. Lietadlo je jeho svet a ochrana života pasažierov posvätná. Na týchto dvoch je príbeh postavený a do tretice, aby to bolo pestrejšie, patrí aj druhý pilot, zdanlivo nesmelý, ale múdry a odhodlaný Dele v sympatickom podaní Yosona Ana. Ostatní sú skôr dobre vybraté postavy a postavičky vhodne zapadajúce do akčného i dramatického deja.

Plane7 resizeSnímka Myday by však až tak nezaujala keby Richet bol slabším režisérom a nevedel príbeh vyrozprávať plynule a popritom dostatočne dramaticky. Jedna akčná scéna strieda druhu, vždy je sa na čo pozerať a divák sa ani chvíľu nenudí. Aby však nevznikol dojem, že film je niečo mimoriadne, musím upozorniť, že v rámci svojho žánru patrí len k tomu lepšiemu a ničím nevyniká nad priemer. Je to veľmi dobré a solídne remeslo, vyšperkovaní výbornými hereckými výkonmi, živou a nervnou kamerou Brendana Galvina, ktorému už samotné prostredie filipínskej džungle ponúklo veľa možností, čo plne zúročil a doplnené dramatickou hudbou Marca Beltramiho, Marcusa Trumppa.

Ak by sme si za každú cenu chceli vybrať myšlienku, kvôli ktorej sa oplatí ísť do kina tak je to Plane6 resizepredovšetkým známa pravda, že pripraveným aj šťastie praje. No je to trochu zjednodušené konštatovanie, lebo okrem brilantne zvládnutých scén bitiek a prestreliek, ktoré prilákajú najmä mladých divákov, je to aj príbeh o zodpovednosti za osud bezbranných, zamyslenie sa nad tým, že ani jeden človek nie je čiernobiely, že v krízových situáciách pomôže len chladná hlava, hystéria veci len sťaží. Poviete si - to predsa všetci vieme. No niekedy sa aj cez takýto príbeh oplatí nad tým zamyslieť a utvrdiť sa v tom. Ale čo mne najviac z celej leteckej havárie a tragédie, ktorá pokračovala na neznámom ostrove, utkvelo je fakt, že na svete sú ešte stále miesta, kde bezprávie, vraždenie a hrôzovláda existujú, aj keď v tomto prípade je to len fantázia filmárov. To by si po dlhoročnom pokojnom období trochu ľahostajná Európa mala uvedomiť a nemávnuť nad tým len rukou. Aj na to sa dá odpovedať, že to vieme. Isteže vieme, len sa podľa toho nesprávame.

Plan3 resizeMyday (Plane), USA, Veľká Británia, 2023
Dĺžka: 107 minút
Réžia: Jean-François Richet
Scenár: Matt Cook, J.P. Davis
Kamera: Brendan Galvin
Hudba: Marco Beltrami, Marcus Trumpp
Strih: David Rosenbloom
Scénografia: Mailara Santana
Kostýmy: Erinn Knight
Produkcia: Gerard Butler, Jason Constantine, Lorenzo di Bonaventura, Eda Kowan, Alan Siegel, Mark Vahradian
Hrajú: Gerard Butler, Mike Colter, Daniella Pineda, Yoson An, Tony Goldwyn, Lilly Krug, Paul Ben-Victor, Remi Adeleke, Joey Slotnick, Tara Westwood, Oliver Trevena, Evan Dane Taylor, Kate Rachesky, Amber Rivera
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 19. januára 2023