Fragile Memory

Memory2 resizeFragile Memory je režijným dokumentárnym debutom mladého ukrajinského režiséra Ihora Ivanka. Snímka vznikla aj v ukrajinsko-slovenskej spolupráci, na ktorej sa podieľal aj slovenský režisér Peter Kerekeš. Takmer celá post-produkcia filmu prebiehala na Slovensku. Scenár k filmu napísala Marija Ponomarjova spolu s Ihorom Ivankom. Fragile Memory je vo svojom poňatí unikátnym dokumentárnym portrétom uznávaného sovietskeho kameramana a starého otca Ihora Ivanka - Leonida Burlaka, ktorý v súčasnej dobe trpí alzheimerovou chorobou.

Život, z ktorého sa pomaly vytrácajú spomienky zdieľa so svojou manželkou na letnom sídle, neďaleko mesta Odesa. Práve na tomto letnom sídle, v zaprášenej pivnici plnej haraburdia, našiel režisér Ihor Ivanko záhadný kufrík, ktorý inicioval vznik tohto projektu. Obsahom kufríka boli zabudnuté, rozpadajúce sa fotografické a filmové negatívy jeho starého otca. Aj napriek ich rozsiahlemu poškodeniu sa ich Ivanko rozhodol naskenovať a pracne Memory resizerekonštruovať. S každou oživenou fotografiou sa oživila aj spomienka pomaly strácajúcej sa pamäti Leonida Burlaka. Práve na tomto koncepte je postavený celý film. Historická kapsula v podobe viac ako 450 filmových kotúčov a 15 000 fotografií, umožňuje režisérovi spoznať svojho starého otca a dobu, v ktorej žil tak, ako nikdy predtým.

Leonid Burlaka bol dôležitou súčasťou rozvíjajúceho sa filmového priemyslu na území Sovietskeho zväzu 60. a 70. rokov. Pracoval na desiatkach filmoch a televíznych seriáloch, vrátane slávnej televíznej minisérie „Miesto akcie nemeniť!“ (1979). Fragile Memory je takto okrem portrétu pozoruhodnej osobnosti, aj zaujímavým pohľadom na kinematografiu danej doby. Najmä na snímky z produkcie Odeského filmového štúdia v Ukrajine. Režisér analyzuje tematiku a pravidlá, akými sa riadil štúdiový systém sovietskej kinematografie na základe filmov, na ktorých pracoval jeho starý otec. Osobné fotografie Leonida Burlaka taktiež poskytujú zaujímavý pohľad na každodenný život vo svete pred 50. rokmi. Poškodenie a z neho vyplývajúca nejasnosť niektorých fotografií, iba dotvára tému strácajúcej sa Memory3 resizepamäte a taktiež im dodáva istú estetiku krásnej nedokonalosti. Film teda funguje na viacerých rovinách, avšak vo svojom jadre je Fragile Memory intímnym dokumentárnym filmom o úzkom vzťahu starého otca s vnukom. Ivanko vo filme niekoľko razy spomína, aký bol a je pre neho starý otec dôležitý. Veľa scén tvorí iba táto dvojica, občas trojica (stará mama), sediaca v útulnej kuchyni rodinného domu, kde im Ivanko ukazuje ústredné fotografie.

Snímka pracuje zaujímavo strihom, keď po predkladaných otázkach vypĺňa zabudnuté spomienky novo objavenými fotografiami. Ivanko ich občas nechá plynúť s dobovými zvukovými ruchmi, čím divákovi ešte lepšie približuje atmosféru 60. a 70. rokov. Zároveň to filmu dodáva nepopierateľný a originálny štýl. Jednotlivé scény zosilňuje aj kvalitná hudba, ktorá zvýrazňuje ich emóciu. Niekedy možno až príliš. Aj napriek kvalite a originalite tohto projektu, vzbudzuje Fragile Memory morálnu otázku, či ústredného protagonistu, ktorý už nemôže robiť rozhodnutia sám za seba, tvorcovia trochu nezneužívajú (Aj keď sa naň pozerá režisér s láskou). Na to si už musí odpovedať každý divák sám. Každopádne, pokiaľ ste obdivovateľmi originálnych dokumentárnych filmov, alebo špecificky kinematografie v období ZSSR, Fragile Memory určite stojí za pozretie.

Fragile Memory, Ukrajina, Rusko, Poľsko, Slovensko 2022
Dĺžka: 70 minút
Réžia: Ihor Ivanko