ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Snehuliak (Snowman)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Snehuliak8 resizeSnehuliak od, aj na Slovensku veľmi populárneho, nórskeho spisovateľa Jo Nesbøa patrí k najznámejším kriminálnym románom a podľa niektorých sa radí k tomu najlepšiemu, čo sa urodilo v rámci toho žánru za posledné roky. Nie je teda žiadnym prekvapením, že po tejto látke siahli aj filmoví tvorcovia. Prekvapením je skôr to, že im to trvalo pomerne dlho.

Knižná séria, ktorej hlavným protagonistom je silne zásadový detektív Harry Hole s menšou slabosťou pre alkohol, totiž vychádza už od roku 1997. Kariéru Nesbøa, dovtedy ešte nie až tak známeho spisovateľa, pomohol poriadne Snehuliak4 resizenaštartovať už jej prvý diel Netopier, ktorý sa dočkal viacerých ocenení. Jeho popularita ďalšou tvorbou iba stúpala a dnes už päťdesiatsedemročný Nesbø patrí k najúspešnejším autorom severskej krimi. Na plátnach kín však jeho dielo debutovalo až v roku 2011 a Lovci hláv zlomili v Nórsku všetky kasové rekordy. A Snehuliak mal logicky ešte o niečo vyššie ambície.

Ani kvalitná predloha však nedokáže zaručiť kvalitnú filmovú adaptáciu. Svoje by o to vedela povedať napríklad aj úspešná autorka Gillian Flynn. Kým Stratené dievča Davida Finchera zbieralo v roku 2014 ovácie, Temné miesta pod vedením málo známeho Gillesa Paqueta-Brennera, aj napriek kvalitnému Snehuliak2 resizeobsadeniu, o rok neskôr vyložene vyhoreli. Tentokrát vôbec nič nenahrávalo obavám – skúsený Švéd Tomas Alfredson na režisérskej stoličke, producentský dohľad Martina Scorseseho a množstvo talentovaných hercov na čele s Michaelom Fassbenderom. Snehuliak je však názorným príkladom toho, že keď sa chce, tak je možné všetko. Dokonca aj pokaziť tak výbornú východiskovú pozíciu, nakoľko výsledok chvíľami pôsobí ako úmyselná sabotáž.

Nesbøove romány sú známe tým, že neštítia drsného, no nie samoúčelného, násilia a čitatelia na celom svete si ich obľúbili aj vďaka ich mnohovrstevnatosti. Scenáristi Hossein Amini, Snehuliak resizePeter Straughan a Soren Sveistrup to mali o to náročnejšie, že sa museli vrhnúť rovno na siedmy diel a určitá znalosť postáv, či citová väzba k nim jednoducho chýba. To je nepopierateľný fakt, lenže na ich obhajobu to ani zďaleka nepostačuje. V prvom rade totiž zjavne nepochopili, čo urobilo z knihy svetový bestseller. V snahe učiniť zážitok atraktívnejší aj pre čitateľov sa totiž pokúsili o viacero zmien a práve z nich pramenia zásadné problémy.

Hlavným problémom pritom nie sú ani tak samotné zmeny, ale to, akým spôsobom sa s nimi neustále pracuje. Aj keď sú v deji Snehuliak5 resizeprítomní všetci kľúčoví aktéri, mnohé postavy pôsobia povrchným, až zbytočným dojmom. Účasť niektorých z nich, podmienená už predlohou, by pritom mala slúžiť zápletke aspoň z pohľadu naberania nových podozrivých.  Stopercentne to však nevychádza. Scenár narába hlavne s vedľajšími charaktermi až nečakane neobratne a tie tak často plnia úlohu rekvizít, ktoré sa zo scény vytratia rovnako nenápadne, ako sa tam zjavili. Rovnako do prázdna vyšumia aj viaceré zaujímavé vedľajšie línie.
 
Snehuliak9 resizeNa slabší scenár dopláca aj predstaviteľ titulnej úlohy, Michael Fassbender. Typologicky dobre obsadený, charizmatický a presvedčivý, či už ako alkoholik, alebo ako ostrieľaný detektív. Jeho Harry Hole sa však väčšinu času nemá ako previesť, čo pramení aj z mimoriadne oklieštenej vyšetrovacej časti. V úplnom závere tak môže divák veľmi ľahko nadobudnúť dojem, že sa dostal k identite vraha bez výraznejšej snahy a viac-menej náhodou. A nebude až tak ďaleko od pravdy.  Ostatne, prvý sériový vrah v Nórsku mu nie je vo filmovej podobe dôstojným protihráčom a po nešokujúcom odhalení jeho identity sa aura potenciálne zaujímavého zloducha úplne vytráca. Ostane len krátky a Snehuliak12 resizeneuspokojivý stret oboch protagonistov.

Pokiaľ by však Snehuliak adekvátne fungoval aspoň z hľadiska napätia, dalo by sa mu čo-to prepáčiť. Lenže Tomas Alfredson sa nikam neponáhľa a, bohužiaľ, nie na úkor budovania atmosféry. Tú neustále riedia flashbacky a rôzne, nie vždy funkčné, prestrihy, čím dochádza k zaujímavému paradoxu. Napriek tomu, že na plátne pribúda počet obetí, dianie nepôsobí ani tak mrazivo, ako skôr chladno a odosobnene. Filmu však slúži ku cti aspoň vydarená technická stránka, krásne snímané nórske exteriéry, či slušná hudba Marca Snehuliak3 resizeBeltramiho. Aj kvôli tomu sa nedá označiť za vyloženú prehru.

Bohužiaľ, od výhry má taktiež poriadne ďaleko. Námet, obsadenie a skúsený tím tvorcov sľubovali veľa, ale miesto atmosferickej a napínavej konkurencie toho najlepšieho, čo sa kedy urodilo v tomto žánri, je Snehuliak iba neškodnou, a rutinnou seriálovou dvojepizódou, ktorá sa nedopatrením dostala na veľké plátna. A, z ktorej vôbec nie je cítiť, že za ňou stojí slávna a oceňovaná predloha.

Snehuliak11 resizeSnehuliak (Snowman), Veľká Británia, Švédsko, USA, 2017
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Tomas Alfredson
Scenár: Hossein Amini, Peter Straughan, Soren Sveistrup
Kamera: Dion Beebe
Strih: Claire Simpson
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Chloë Sevigny, Val Kilmer, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, David Dencik, Jamie Clayton, James D'Arcy, Toby Jones, Sofia Helin, Jakob Oftebro, Jonas Karlsson, Magnus Lund, Michael Yates a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 12. októbra 2017
Foto: CinemArt

Share/Save/Bookmark