Septembrové číslo časopisu Film.sk

FilmSkPo letných prázdninách, počas ktorých Film.sk vychádza ako dvojčíslo, sa tento mesiac vracia k svojej mesačnej periodicite. Predstavuje trojicu nových slovenských a koprodukčných filmov, tvoria ju dokument Pavla BarabášaSloboda pod nákladom a filmy Ani vo sne! Petra Oukropca a Smrteľné historky Jana Bubeníčka. Mesačník tiež hovorí o podpore audiovizuálneho priemyslu a v rozhovore sa vracia na karlovarský festival, kde Zuzana Mauréry získala cenu pre najlepšiu herečku. Súčasťou čísla je zvláštne vydanie k filmovej prehliadke Projekt 100.

Herečka Zuzany Mauréry začínala v divadle, neskôr ju začali obsadzovať do televíznych projektov a do jej hereckého portfólia napokon pribudli aj filmy. Najnovšie na plátne stvárnila hlavnú postavu v novom filme autorskej dvojice Jan Hřebejk a Petr Jarchovský Učiteľka, za ktorú jej na MFF v Karlových Varoch udelili Krištáľový glóbus pre najlepšiu herečku. V rozhovore približuje nakrúcanie, skúsenosti s tvorcami, ale aj čo si myslí o postave učiteľky, ktorú stvárňuje. Tiež vyjadruje svoje sympatie k práci na študentských filmoch. V rubrike Profil sa časopis rozpráva aj so scenáristkou a dramaturgičkou Zuzanou Gindl-Tatárovou pri príležitosti jej 60. narodenín. Diapazón jej činností je široký, zastupuje Slovensko v Eurimages, pôsobí pedagogicky a ako dramaturgička aktuálne pracuje na medzinárodnom koprodukčnom filme o Alexandrovi Dubčekovi. Jubilejných 85 rokov sa v septembri dožíva Eduard Grečner, jeden z najuniverzálnejších slovenských tvorcov, v tejto súvislosti Profil o ňom pripravil filmový historik Richard Blech.

V septembri vstupuje do kín nový dokumentárny film nášho medzinárodne uznávaného tvorcu horských a cestopisných filmov Pavla Barabáša Sloboda pod nákladom. Rozhodol sa v ňom odhaliť poznanie najstaršej generácie tatranských nosičov, ktorí ostali poslednými mohykánmi na európskom kontinente. Sám hovorí, že hoci nakrúcal v rôznych častiach sveta, urobiť pre neho film na Slovensku bolo najťažšie, pretože má k nemu špecifický vzťah. Mesačník tiež približuje koprodukčný film Ani vo sne! o mladých parkúristoch režiséra Petra Oukropca, pre ktorého už písanie „teen“ filmu nebolo jednoduché. To sa zmenilo, keď pre hlavnú hrdinku našli autentickú komunitu. Premiéru tento mesiac bude mať aj trikový poviedkový film Smrteľné historky Jana Bubeníčka. Rozpráva o smrtonosnej odvahe malých hrdinov a kombinuje nielen rôzne technológie, ale aj žánre. Námetom troch príbehov sa podľa slov autora filmu stal kontrast medzi očakávaním a skutočnosťou, ktorý často prináša niečo nové a prekvapivé.

V aktuálnom čísle časopis reflektuje štyri filmy, tri z nich sú slovenské alebo ide o minoritné koprodukcie. Divácky úspešný film Učiteľka režiséra Jana Hřebejka ponúka obraz každodennosti a všednosti z čias socializmu, ktorý je divákom blízky. Na druhej strane modelovosť niektorých scén občas predbieha ich úplnosť a hĺbku a stotožnenie témy s jej inscenovaním niekedy nahrádza instantný realizmus. Koprodukčný film Olma Omerza Rodinný film v sebe skrýva narážky na viaceré témy a žánre rodinného pozerania. Konfrontuje najdôležitejšie problémy rodiny s príbehmi zvierat a spochybňuje tak nielen funkcie rodinného filmu ako žánru, ale aj ľudskej potreby projektovať sa v „tých druhých“. Dokumentárny film Erika Prausa Zem, ktorá hľadá svoje nebo nadväzuje na líniu sociálno-kritickej sondáže v slovenskom dokumentarizme. Hovorí o dedinke Pohorelá, no zároveň je metaforou sociálnej a ľudskej situácie množstva slovenských obcí, kde sa po Novembri´89 zastavil život. Filmy z domáceho prostredia v časti recenzií dopĺňa nový film maďarského režiséra Benceho Fliegaufa Lily Lane, ktorý je zrejme jeho najmätúcejším. Nevytvára ucelený dej, ide mu skôr o snahu zachytiť komplikovaný vnútorný svet postáv bez zbytočnej psychologizácie.

Téma čísla sa venuje podpore audiovizuálneho priemyslu na Slovensku. Redakciu zaujíma, ako sa program Audiovizuálneho fondu pod takýmto názvom osvedčil po dvoch rokoch od jeho otvorenia. Takisto si kladie otázku, či naplnil svoje ambície vyvolať záujem o realizáciu audiovizuálnych diel na Slovensku, podporiť rozvoj infraštruktúry domáceho audiovizuálneho priemyslu a zvýšiť medzinárodnú konkurencieschopnosť. V aktuálnom čísle je mimoriadne bohatá na nedávne podujatia rubrika Ohlasy. Časopis sa vracia na 51. MFF Karlove Vary, 42. Letnú filmovú školu v Uherskom Hradišti, 22. MFF Sarajevo a jeho koprodukčnú platformu CineLink, ktorej partnerskými krajinami boli Česko a Slovensko. Z domácich podujatí reflektuje 9. MF animácie Fest Anča a 18. Letný filmový seminár Štyri živly s témou Mladosť. V rubrike Kalendárium zasa pozýva na 11. MFF Cinematik Piešťany a v rubrike Aktuálne zasa na štvrtý semester vzdelávacieho cyklu Filmový kabinet PLUS SK s témou filmových profesií.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú režisér a producent Peter Kerekes, scenáristka a dramaturgička Biba Bohinská a producent Peter Badač. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy svoje najobľúbenejšie vymenúva maliar, ilustrátor a grafický dizajnér Martin Kellenberger, a nad aktuálnou témou v rubrike Myslím si rozmýšľa kameraman Lukáš Teren. Rubrika Ako vzniká film približuje činnosti po vzniku filmového diela a po nahliadnutí do práce producenta z hľadiska distribúcie filmu, sa tentoraz venuje festivalovým stratégiám.