Anjel Pána 2 (Anděl Pána 2)

Anjel12 resizeO filmové rozprávky nie je v predvianočnom čase núdza. Český film Anjel pána 2 však vzbudil mimoriadnu pozornosť.  Známy český režisér Jiří Strach (1973) ho totiž nakrútil po jedenástich rokoch ako voľné pokračovanie svojho  režisérskeho debutu na filmovom plátne Anjel  Pána (2005). S  iným štábom, ale s tými istými (aj so zopár novými) obľúbenými českými a slovenskými hercami hoci v maličkých úlohách. Nuž a s patričnou dávkou humoru, ktorý by mal osloviť celú rodinu.

Opäť sa ocitáme striedavo v nebeskej ríši i na zemi a stretávame sa s ústrednou dvojicou - nešikovným smoliarom  Anjelom Petronelom (Ivan Trojan) a s Čertom - pokušiteľom Uriášom (Jiří Dvořák). Ich vinou sa vzácne jablko zo Stromu poznania  zakotúľalo medzi ľudí a Pán Boh (Jiří Bartoška) ich pošle poň. Zhodou okolností sa to stane na Anjel2 resizeMikuláša, v jediný deň v roku, keď vďaka tradícii nie sú anjelské krídla a čertovské rohy nikomu nápadné. Komplikácie nastanú, keď dvojica konečne zistí, že jablko našla malá Anežka (Anička Čvrtníčková), ale dá im ho, iba ak jej pomôžu pri obchádzaní domácnosti s deťmi. Má totiž kostým Mikuláša, ale chýbajú jej jeho „spoločníci“ Anjel a Čert.  Stane sa. Musia však čeliť nástrahám partie zlodejov, ktorí ich považujú za nekalú konkurenciu. Navyše ich oboch očarí Anežkina pôvabná mama - chudobná vdova, krajčírka Magdaléna (Vica Kerekes), ktorú by rád získal vydridušský krajčírsky majster (Bolek Polívka). Viac z deja sa prezrádzať nesluší, aj keď každý vie, ako sa to všetko skončí. Dôležité je, že Petronel a Uriáš sú síce nadprirodzené bytosti, ale s typickými ľudskými vlastnosťami. Takže sledujeme vlastne príbeh o priateľstve, láske, vzájomnom odpúšťaní, ale aj o zodpovednosti za svoje činy.

Anjel resizeVraví sa o tzv. prekliati „dvojok“, čiže o tom, že pokračovania bývajú vždy horšie ako prvý film. V tomto prípade je to skôr naopak. Dvojka pôsobí celistvejšie, vyrovnanejšie a vtipnejšie. I keď niektoré vtipné pointy ocenia skôr dospelí diváci. Napríklad deti sotva pochopia narážku na niekdajšie „previerky“ a kádrovanie, keď Petronel a Uriáš  „preverujú“ duše, čo prichádzajú z Očistca do Neba. Alebo, keď Pán Boh odporúča Panne Márii (Klára Issová), aby si zašla odpočinúť na výlet do Lurd. Prípadne, keď Svätý Jozef (Josef Abrhám) sedí pri nebeskej bráne pod nakreslenými parohami. Vtipom je i skutočnosť, že postavy svätcov stvárňujú neraz umelci s rovnakým krstným menom. Hoci aj speváčka Lucie Bíla spieva Anjel7 resizea hrá vo filme Svätú Luciu, Veronika Žilková predstavuje Svätú Veroniku, či Martin Huba, ktorému podarená dvojica ako Svätému Martinovi vypila svätomartinské víno a „zapatrošila“ svätomartinskú hus, a tak ďalej.

Režisér Jiří Strach, ktorý má za sebou herecké skúsenosti z detstva i dospelosti (kto by si nepamätal na jeho lúpežníka Lotranda z rozprávky Lotrando a Zubejda), dal po štúdiu réžie na FAMU prednosť druhej strane kamery, a  má šťastnú ruku na hereckých predstaviteľov. Tých hviezdnych, ale i menej „opozeraných“. Predovšetkým je to neopakovateľný Ivan Anjel8 resizeTrojan so zlatistou parochňou nemotorného Anjela Petronela a čertovský Jiří Dvořák ako empatický Čert Uriáš. Nechýba však ani Jiřina Bohdalová ako Duša z Očistca či Marián Labuda ako cukrár, prípadne spevák a herec Vojtěch Dyk v postave predavača párkov. Malú Anežku stvárnila veľmi prirodzene Anička Čvrtníčková, ktorá mala aj rodičovský dozor, lebo vo filme si zahral i jej otec Petr Čtvrtníček Svätého Petra.

Scenáristovi Markovi Epsteinovi sa v spolupráci s režisérom Anjel9 resizeJiřím Strachom (podieľal sa i na scenári) možno nepodarilo vždy dotiahnuť jednotlivé motívy a mnohé situácie sú viac ako predvídateľné, ale i tak sa im podarilo pôsobivo zosúladiť to, čo sa odohráva na nebesiach, v štylizovanom prostredí „nebeskej rodiny“, či  na obláčikoch , s tým, čo sa deje  na zemi v jednom romantickom českom mestečku niekedy v devätnástom storočí (tak tomu aspoň naznačuje oblečenie i plynové lampy a kulisy). Reálne sa nakrúcalo v krásnom prostredí Českého Krumlova a na zasneženej Šumave. Pôvodne na Šumave neboli najlepšie snehové podmienky, ale akoby zázrakom bohato nasnežilo práve na tých niekoľko hodín nakrúcania.

Anjel10 resizePoetickú atmosféru  zasnežených plání a adventu v romantických uličkách vraj kameramanovi Martovi Šecovi   pomohlo zachytiť aj použitie dronov. Na svoje si prišli i trikári, keď dvojici pomáhajú všetci svätí a zasahujú nadprirodzené sily (vtipná je parafráza na biblické rozdelenie vôd, aby utečenci mohli prejsť suchou nohou). Predvianočnú atmosféru dotvára aj hudba Ondřeja Gregora Brzobohatého a piesne. Tú, ktorá zaznieva počas záverečných titulkov ako Anjelská však zložil Ondřej Soukup, otextovala ho jeho manželka a spolupracovníčka Gabina Oswaldová (vo filme vedie  anjelský zbor ako svätá Cecília) a naspieval ju Karel Gott so svojou desaťročnou dcérou Charlottou Ellou.

Amjel11 resizeDalo by sa povedať, že pre režiséra Jiřího Stracha je film Anjel Pána svojím spôsobom osudovým. Pri nakrúcaní prvého dielu, ktorý mal byť pôvodne určený iba pre televíziu, sa rozhodlo, že to bude jeho prvý film pre kiná a pri filmovaní na Šumave sa zoznámil so svojou dnešnou manželkou Magdalénou. Druhý kinofilm nakrútil až v roku 2012, Vrásky z lásky, kde sa pred kamerou po rokoch a naposledy stretli Jiřina Bohdalová a Radek Brzobohatý. Tohtoročný Anjel Pána 2 je jeho zatiaľ siedmou rozprávkou a tretím, posledným kinofilmom. Podpísal sa však pod réžiu desiatok úspešných televíznych projektov. Zaujali medzi nimi Anjel3 resizenajmä detektívno-mysteriózne seriály ako je napríklad  Stratená brána či Labyrint, ktorého  pokračovanie práve pripravuje.

Aby sme sa však vrátili k téme. Režisér Jiří Strach je veriaci človek a pri filme Anjel Pána 2 vychádza z kresťanskej tradície. Interpretuje ju však nenásilne, s úsmevom a tak, že si pri filme príde na svoje i ten, kto nevie nič o biblii.  Navyše nám približuje jedno z najkrajších českých miest. Je to inteligentná a milá rozprávka, ako stvorená pre predvianočný čas. Predpokladám, že sa s ňou, podobne ako s jednotkou, budeme stretávať  rok čo rok na obrazovkách.  Mimochodom, v Anjel4 resizejednom rozhovore pred premiérou sa režiséra spytovali, čím si ho získal žáner rozprávky, čo ho na ňom baví. Z jeho odpovede o psychoterapeutickom účinku rozprávky ako takej sa oplatí zacitovať. „Žijeme v čase, keď sa všetko relativizuje, všetko je spochybňované, v politike všetci klamú. Ľudia už nevedia čo je pravda a čo nie. V rozprávke je naopak všetko jasné. Je to jeden z mála majáčikov v dnešnom svete, aspoň niečo, k čomu sa môžeme upnúť. Čierna je tam čierna, biela je biela. Dobro i zlo sú jasne oddelené. Divákovi môže rozprávka až psychoterapeuticky prečistiť hlavu. Aspoň na tú hodinu a pol, čo sedí v kine, môže veriť, že svet môže byť lepší ako je. Zároveň ma baví púšťať do ľudí dobro. To je môj principiálny postoj ako režiséra...“

Anjel6 resizeAnjel pána 2 (Anděl Pána 2), Česko, 2016
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Jiří Strach
Scenár: Marek Epstein, Jiří Strach
Kamera: Martin Šec
Hudba: Ondřej Gregor  Brzobohatý
Hrajú: Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiří Bartoška, Vica Kerekes, Klára Issová, Anička Čvrtníčková, Bolek Polívka, Vojtěch Dyk, Josef Abrhám, Lucie Bílá, Gábina Oswaldová, Jiřina Bohdalová,  Martin Huba, Marián Labuda, Viktor Preiss a ďalší.
Distribúcia v SR: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 8. decembra 2016