Cyklus Music & Film vedie koncert skupiny Queen

Lumiere resizeCyklus Music & Film v Kine Lumiere sa v utorok 19. apríla o 20.30 hod. vráti s fanúšikmi kapely Queen do roku 1975. Uvedie záznam koncertu Queen: A Night in Bohemia (2015), ktorý kapela odohrala v londýnskom HammersmithOdeon. Súčasťou filmu sú aj unikátne archívne zábery a rozhovory so všetkými členmi kapely. Diváci ho uvidia s reštaurovaným obrazom i zvukom.

Skupinu Queen budú mať diváci možnosť vidieť na plátne Kina Lumiere už po tretíkrát. „Po známom dokumente z jediného koncertu kapely za železnou oponou z roku 1986 Queen v Budapešti a po zázname koncertu v Kanade v roku 1981 Queen Rock Montreal premietneme koncert z roku 1975, ktorý bol pre Queen prelomový. Práve ich štvrtý štúdiový album A SkupinaQuenn resizeNight at the Opera, nazvaný podľa slávneho filmu s bratmi Marxovcami, im priniesol celosvetový úspech a dodnes sa ho predalo vyše 6 miliónov kusov. Z albumu pochádza i pieseň Bohemian Rhapsody, ktorá sa ako prvá skladba Queen dostala na čelo hitparád,“ hovorí dramaturg cyklu Music & Film Miro Ulman.

Koncert v londýnskej sále Hammersmith Odeon, ktorý v utorok uvádzame, bol vyvrcholením britskej časti turné skupiny Queen na podporu albumu A Night at the Opera na Vianoce roku 1975. Britská BBC sa ho rozhodla odvysielať v priamom prenose a neskôr ho zo záznamu vysielala i rozhlasová stanica BBC1. Film pozostáva z dvoch častí. Úvod tvorí 26-minútový dokument režisérskej dvojice Simon Lupton a Rhys Thomas o tom, ako v roku 1970 prišli štyria mladíci do Londýna študovať, no namiesto toho založili kapelu. Film obsahuje exkluzívne rozhovory i archívne zábery. Po ňom nasleduje samotný koncert. „Pôvodné viacstopové nahrávky koncertu sa dlhé roky považovali za stratené,“ vysvetľuje Miro Ulman. „Objavili ich až v roku 2009 a zvukoví inžinieri kapely Justin Shirley-Smith, Kris Fredriksson a Josh Macrae sa rozhodli ich reštaurovať. Po vyše štyridsiatich rokoch tento koncert uvidia diváci s reštaurovaným obrazom i zvukom.“

Vďaka kvalite nahrávky sa koncert stal jedným z najvyhľadávanejších bootlegov kapely. Vo filme zaznie 16 skladieb, medzi nimi aj hity ako Killer Queen, Liar, Keep Yourself Alive či Now I’m Here a po prvýraz prvá živá nahrávka Bohemian Rhapsody. Mnohé z koncertných piesní už Queen na ďalších turné nespievali a neobjavili sa ani na ich oficiálnych živých albumoch Live Killers a Live At Wembley '86. Okrem vlastných piesní Queen na koncerte zahrali aj hit Big Spender z muzikálu Sweet Charity a zmes klasických hitov ako Jailhouse Rock či Be-Bop-A-Lula.