Príbeh detí a filmu (A Story of Children and Film)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Pribeh deti 9 resizeJe to film, ktorý sa nedá prerozprávať. V rozpore so svojím názvom nemá totiž príbeh, je to komentovaný strihový dokument, mozaika filmových sekvencií a postrehov autora, blížiaca sa k filmovej eseji. Nie je to film pre deti, ale o deťoch, o ich zobrazení v známych i neznámych dielach svetovej kinematografie. Možno stačí napísať, že Príbeh detí afilmu (Veľká Británia, 2013) nakrútil Mark Cousins, uznávaný autor pätnásťhodinového dokumentárneho cyklu Príbehfilmu: Odysea, ktorý sme mali možnosť vidieť aj v našich kinách, a všetko je jasné.

Mark Cousins, narodený roku 1965 v Severnom Írsku, je filmár, spisovateľ, kurátor a cestovateľ. Jeho prvý celovečerný film, nazvaný jednoducho The First Movie, vznikol v roku 2009 po celom rade krátkometrážnych snímok. Päť rokov spolupracoval s BBC, kde režíroval a uvádzal cyklus o filme Scene by Scene. Bol riaditeľom filmového festivalu v Edinburghu, napísal tri knihy esejí a preslávil sa najmä spomínaným dokumentárnym cyklom Príbeh filmu: Odysea (2011), Pribeh deti 10 resizektorý mapoval vývoj filmu od jeho vzniku po súčasnosť a začleňoval ho do historicko-politických súvislostí jednotlivých krajín. O rok neskôr vznikla snímka Čo je to za film o láske? (2012), poetický dokument skúmajúci podstatu šťastia, ktorý  nakrútil za tri dni a desať libier na mobilný telefón v Mexiku. Poznatky, ktoré získal pri tvorbe Odysey analýzou obrovského množstva filmových diel, svojským spôsobom využil v recenzovanom strihovom dokumente, kde sa z nevyčerpateľnej plejády filmových hrdinov sústredil na deti.

 

Jeho film je nečakane (a trochu vykonštruovane) rámcovaný obrazom zdevastovaného francúzskeho sanatória, kde sa niekedy liečil maliar Vincent van Gogh. Pribeh deti 5 resizePohľad z okna jeho izby do záhrady autor filmu konfrontuje v úvode s Goghovými obrazmi, inšpirovanými touto krajinou. V závere filmu sa v zničenej budove hrajú deti s loptou a po záhrade sa naháňajú autorovi príbuzní – neter Laura a synovec Ben, ktorých stavba a následná deštrukcia guľôčkovej dráhy inšpiruje Cousinsa k úvahám o detskom svete. Vidí ostražitosť detí, dokumentovanú početnými detailmi očí, hnev prameniaci často v bezmocnosti, ktorý nezriedka vyústi do ničenia vecí, urputnosť a tvrdohlavosť, s akou presadzujú svoje želania, osamelosť, Pribeh deti 7 resizespôsobovanú odlišnosťou od väčšiny, ale aj triednou príslušnosťou, ktorá môže predurčovať ďalší život dieťaťa, dobrodružstvo vychádzajúce z odvahy, snenie, ktoré vytvára fantazijné svety... Svoje tézy scenárista, režisér a čiastočne kameraman Mark Cousins, ktorý je aj rozprávačom filmu, dokladá úryvkami z diel svetovej kinematografie. Sú medzi nimi vynikajúce a všeobecne známe diela, ako Spielbergov E.T.-Mimozemšťan či Lamorissov Červený balónik (mimochodom, to je obľúbená filmová rekvizita, a tak okrem filmu o červenom existujú aj snímky o bielom a žltom balóniku, spomínané v tomto dokumente). Je tu sekvencia z filmu českého režiséra Karla Kachyňu Nech žije republika! a ukážky z diel takých slávnych tvorcov, ako Pribeh deti 8 resizeIngmar Bergman, Luis Buñuel, Jasudžiro Ozu, Andrej Tarkovskij, Kira Muratovová či Jane Campion (mnoho filmov o deťoch nakrútili práve ženy).  Rozhľadený a vzdelaný dokumentarista však prináša aj úryvky z menej známych ázijských či afrických diel, ktoré analyzuje s rovnakou erudíciou a nadšením, takže zasvätený a zanietený rozbor ukážok patrí k najväčším hodnotám filmu. Cousins uvádza diváka do filmovej situácie, upozorňuje ho na originálnosť režijného prístupu, herecké výkony detských predstaviteľov, na farebnosť scény či uhol Pribeh deti. 2 resizekamery. Jeho výklad je taký sugestívny, že divák zatúži  znova zhliadnuť filmy, ktoré už pozná, resp. pozrieť si celé tie neznáme. Tým väčšmi, že autor rafinovane prerušuje ukážky v najdramatickejších okamihoch, čím sa – trochu zlomyseľne – pohráva s adresátom. Film spĺňa popri estetickej aj vzdelávaciu funkciu, pretože každá ukážka je označená anglickým názvom filmu, menom režiséra, rokom vzniku a krajinou pôvodu. K niektorým filmom sa autor vracia opakovane, aby využil novú sekvenciu, resp. sa pozrel na tú pôvodnú z nového aspektu.

 

Možno polemizovať s výberom a Pribeh ceti 4 resizecharakteristikou jednotlivých atribútov detského sveta, ako sme ich vymenovali vyššie, či s nevyhnutne obmedzeným a subjektívnym výberom filmov, kde chýbajú niektoré významné kinematografie. Možno nesúhlasiť s nepodloženým tvrdením, že zo všetkých umení sa zobrazovaniu detí najviac venuje práve film, a nie literatúra, ale nemožno neoceniť autorovu snahu o netradičný, originálny pohľad na zvolenú  tému, erudíciu, s akou analyzuje dôkazy svojich tvrdení, divácku príťažlivosť celej dokumentárnej mozaiky. Cousinsovo záverečné tvrdenie, že deti sú ako film a film je ako deti, asi netreba brať ako axiómu, ale podnetom na premýšľanie je určite.

 

Pribeh deti. jpg resizePríbeh detí a filmu (A Story of Children and Film), Veľká Británia, 2013
Scenár a réžia: Mark Cousins
Kamera: Mark Benoliel, Mark Cousins
Strih: Timo Langer
Hudba: Olivier Messiaen, Alijoscha Zimmerman
Hrajú: Mark Cousins, Laura, Ben
Premiéra v SR: 9. októbra 2014
Foto: Film Europe
   

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.