Nedokončený film (An Unfinished Film)
Režisér filmu Nedokončený film Lou Ye (1965), je predstaviteľom šiestej generácie čínskych filmárov, tej ktorá nastupovala po slávnej piatej, prichádzajúcej po páde maoizmu. Kým režiséri ako Zhang Yimou alebo Chen Kaige a ďalší menili všetko, čím autoritatívny byrokratizovaný režim „prispel“ k paralýze filmového rozprávania, nahradeného ideologickými šablónami, nová generácia to mala ťažšie. Pokúšať sa o revoltu po revolte si žiadalo dostatočnú zásobu nápadov a predovšetkým ídeí.
Voči spektakulárnym historickým filmom ako Zbohom moja konkubína Chena Kaigeho alebo Zaveste červené lampióny Zhanga Yimoua, sa postavili s nezávislými filmami so slobodným pohľadom na čínsku realitu a v trvalej opozícii voči režimu, motivovanou najmä zásahom proti protestujúcim i na námestí Tien an men v roku 1989. Na tieto udalosti reaguje aj Lou Ye svojim filmom Letný palác z roku 1995. Vznikajú filmy ako Zmrazený (2007), Tak blízko raja Wanga Xiaoshueia, alebo Špina Guan Hua a mnoho ďaších, tematizujúcich sociálne a do značnej miery aj politické krízové polia. V roku 2011 naša distribúcia uviedla jeho film Láska a modriny (2010), príbeh Číňanky Hue, študentky francúzštiny a jej milostných vzťahov na osi Peking - Paríž. Je zrejmé, že Lou Ye rozširuje svoje záujmy, od kultúrnych rozdielov prechádza v roku 2014 do prostredia slepých masérov vo filme Masáž naslepo. Tian Čeng dostal za kameru v tomto filme Strieborného medveďa na Berlinale. Vystupuje i v Nedokončenom filme ako autentická postava kameramana.
V úvode, datovanom júlom 2019, zapájajú členovia štábu počítač a nájdu v ňom desať rokov staré časti filmu. Režisér Siao žuej uvažuje, že ho dokončí, dokrúti chýbajúce zábery. Volá hercovi Tiang Čchengovi. Šlo o príbeh dvoch gayov, mladého muža A-ťiena, ktorý vo dne pracuje, v noci hýri a v istom momente zaregistruje chlapca menom Je Siao. Začnú spolu chodiť. Treba dokrútiť pokračovanie, v ktorom Tiang odchádza na juh obchodovať a zbohatne. Pri rozhovore s hercom mu vysvetľuje, že zohnal peniaze a nakrúcať by sa malo okolo nového roku. Tiang má však pochybnosti, film určite neprejde cenzúrou a on je ženatý, musí živiť rodinu a navyše čakajú dieťa. Uvažuje. Film, ktorý práve nakrúca dokončia ku koncu roku a tak svitne nádej, že ponuku režiséra prijme. Nasleduje nakrúcanie, sú tri dni pred novým rokom, je január 2020. Atmosféra sa komplikuje a niečo sa deje, ktosi hlási, že mu pri vchode do hotela, kde nakúcajú kontrolovali doklady a merali teplotu. Niektoré cesty sú zablokované policajnými autami a sanitkami. Kto je z Wuchanu musí opustiť hotel. Vlasový štylista balí a bez vysvetlenia odchádza. Je z Wuchanu. Ostáva dokrútiť len pár scén. Napätie stúpa, Tianovi volá manželka s tým, že dom uzavreli a nikto nesmie vychádzať. On má odletieť ráno, prvým letom. Asistent produkcie odpadol na chodbe hotela. Režisér všetkých vyzýva aby odišli. Tiang beží pre kufor, ale z hotela už neodíde. Všetci sú uzavretí v karanténe a nasledujú dni v izolácii, ťažké dni samoty, prerušované tristnými scénami, naplnenými húkaním sanitiek. Pre Tianga je jediným kontaktom so ženou a dcérkou len mobil.
Film je označený ako dokumentárny, ale nevieme presne, ako materiál vznikal, lebo všetko nasvedčuje tomu, že ide o inscenované zábery, zrejme kombinované s reálnym zachytením konkrétnych situácií. V rozhovore Lou Ye vysvetľuje, že ho pandémia naozaj zaskočila pri nakrúcaní filmu a tak improvizoval a vznikla docufiction, kombinovaná z viacerých zdrojov, vrátane tých, ktoré realizovali iní. Táto reflexia nedávnej minulosti zachytáva nielen spôsob, akým postupovali mocenské štruktúry za použitia násilia a donucovacích metód. Má i rozmer intímny a dojímavý a zároveň tragický. V Číne, kde je toto obdobie ešte vždy nesmierne citlivou a sledovanou témou, zvlášť. Lou Ye urobil krok, vyžadujúci odvahu a niektorí komentátori ho hodnotia ako jeho opätovný návrat do disidentského obdobia, keď siahal po témach, za ktoré nasledovali sankcie. Po filme Letný palác mal päťročný zákaz natáčania.
Okrem zachytenia kritického obdobia pandémie práve v Číne, sú zaujímavé aj scény, keď policajné zásahy pri zablokovaní hotela nakrúcajú desiatky mobilov a vzniká tak svedectvo, na ktoré je krátka akákoľvek cenzúra. Ako bude fungovať v budúcnosti, čo všetko sa bude musieť stať, aby boli mechanizmy mocenskej kontroly účinné, je otázne. A z eventuálnych odpovedí mrazí už teraz.
Nedokončený film (An Unfinished Film), Singapur, Nemecko, 2024
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Ye Lou
Scenár: Ye Lou, Ma Yingli
Kamera: Jian Zeng
Produkcia: Philippe Bober, Ma Yingli
Hrajú: Xuan Huang, Eric Qin, Xi Qi, Songwen Zhang, Xiaorui Mao
Distribúcia: Filmtopia
Premiéra v SR: 20. marca 2025
Foto: ČSFD cz.