Mníchov 1972 (September 5)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Mni resizeObraz maskovaného muža, ktorý vystúpil 5. septembra 1972 na balkón olympijskej dediny v Mníchove, obletel celý svet. Je to prvýkrát, čo v televízii naživo vysielali teroristický útok. Tim Fehlbaum vo svojom trileri Mníchov 1972 dôsledne sleduje tieto udalosti z pohľadu športových reportérov americkej televízie ABC, ktorí na mieste informovali o športových súťažiach a zrazu sa stali svedkami politickej vraždy. Fehlbaum, ktorý sa doteraz venoval skôr dystopickým scenárom budúcnosti, či už v celovečernom debute Peklo (Hell , 2011) alebo v druhom filme Tides (2021), teraz obracia karty a vracia sa do kapitoly extrémne dystopickej minulosti, pričom ju skúma z nového uhla pohľadu.

O 4:40 ráno zaútočilo osem ozbrojených teroristov na sídlo izraelského olympijského tímu. Americký televízny štáb okolo Geoffreyho Masona (John Magaro), Roonea Arledgea (Peter Sarsgaard) a Marvina Badera (Ben Chaplin) sa to dozvedel ako prvý vo svojom neďalekom štúdiu. S minimom spoľahlivých informácií a úplnou absenciou skúseností mimo Mni8 resizešportového spravodajstva sa rýchlo rozhodnú sprostredkovať vývoj na mieste divákom v reálnom čase.

Fehlbaumovi sa darí prezentovať príbeh o katastrofe z roku 1972, ktorý už bol nespočetnekrát rôzne vyrozprávaný, pomerne sviežim a napínavým spôsobom. Čiastočne je to spôsobené nezvyčajnou perspektívou. Fehlbaum sa rozhodol pre umiestnenie diania do uzavretých miestností, evokujúc komornosť a stiesnenosť. Divák pracuje s rovnakým množstvom informácií ako samotné postavy. Namiesto zamerania sa na samotný teroristický čin, zajatie rukojemníkov a dolapenie páchateľov je pozornosť sústredená na činnosť americkej športovej televízie ABC. Tím na čele s Geoffreyom Masonom a Marvinom Baderom musí z ničoho nič zaujať politický postoj a zároveň odraziť „nepriateľské prevzatie moci“ nad politickým vysielateľom.

Olympijské hry 1972 v Mníchove boli prvým veľkým športovým podujatím, ktoré sa vysielalo naživo cez satelit a mali Mni6 resizepredstavovať pozitívny krok v napredovaní nového Nemecka. V súlade s tým si tím ABC musí položiť neľahkú otázku etického charakteru: Kto má väčší úžitok z priameho prenosu teroristického činu – verejnosť hladná po správach / televízia alebo samotní teroristi? Rozbieha sa tak v súčasnosti nie práve neaktuálny diskurz, rozhodnutia sú pre nás „v priamom prenose“ vybojované cez hektické dialógy a nemenej hektický, no komplementárny strih, ako aj rozmanitý herecký ansámbel, a to aj v početných vedľajších úlohách. Mníchov 1972 je pôsobivo zinscenovaný. Využívanie ručných kamier, zrnitý obraz a obmedzená farebná paleta vierohodne sprostredkúvajú priestory televízneho štúdia. Drobné kreatívne rozhodnutia, ako napríklad nefunkčná klimatizácia v priestoroch televízie, vsuvky zdôrazňujúce kultúrne rozdiely, či prudké zmeny osvetlenia, slúžia na zvýraznenie nervozity zúčastnených a intenzity zobrazovaného.

Ale Mníchov 1972 sa nezaoberá len teroristickým útokom v zaujímavom balansovaní medzi fikciou a faktami, ale ponúka aj Mni2 resizenáhľad či sondu do remesla televíznej tvorby. Divák sa nielen dozvie, aké ťažké bolo rezervovať si satelitný slot, ale aj to, že na núdzové situácie bola častokrát potrebná predovšetkým vynaliezavosť jednotlivcov. A potom tu máme, samozrejme, nespoľahlivosť techniky, obrovské kamery a prechody tam a späť medzi miestom vysielania a olympijskou dedinou, kde sa nakrúcalo ručnými analógovými kamerami. Táto technická pocta je rafinovane zakomponovaná do čoraz krkolomnejšie sa rútiaceho sa deja, ktorý Fehlbaum s istotou ženie ku koncu. Čo vo filme, našťastie, absentuje akákoľvek forma pátosu či zbožného uctievania svojich hrdinov. Týchto pár mužov a žien robí len svoju prácu. A to veľmi dobre.

Mni3 resizeMníchov 1972 (September 5), Nemecko, USA, 2024
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Tim Fehlbaum
Scenár: Moritz S. Binder, Tim Fehlbaum, Alex David
Kamera: Markus Förderer
Hudba: Lorenz Dangel
Casting: Simone Bär
Strih: Hansjörg Weißbrich
Zvuk: Lars Ginzel, Frank Kruse
Scénografia: Julian R. Wagner
Kostýmy: Leonie Zykan
Produkcia: Sean Penn, John Ira Palmer, Thomas Wöbke, Philipp Trauer
Hrajú: Peter Sarsgaard, John Magaro, Ben Chaplin, Leonie Benesch, Georgina Rich, Corey Johnson, Marcus Rutherford, Zinedine Soualem, Rony Herman, Robert Porter Templeton, Daniel Adeosun, Solomon Mousley, Jeff Book
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR, 6. marca 2025
Foto: CinemArt SK

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.