Bones and All

All resizeTaliansky režisér Luca Guadagnino, sa po niekoľkých kvalitných, avšak nenápadných drámach a dokumentoch, dostal do celosvetovej pozornosti filmových fanúšikov až v roku 2017, so snímkou Daj mi tvoje meno. Táto komorná, romantická dráma bola veľmi kladne prijatá kritikmi, aj bežnými divákmi, výsledkom čoho boli aj nominácie na desiatky filmových cien, z ktorých niektoré premenila na výhru. Vrátane Oskara za najlepší adaptovaný scenár.

Po Guadagninovej tvorbe dokumentárnych filmov a autorských, romantických drám, bol jeho ďalší projekt veľmi prekvapujúci. Guadagnino sa totižto nečakane vydal na cestu hororu a jeho vstupnými dverami bol mimoriadne ambiciózny, rovnomenný remake talianskej hororovej klasiky z roku 1977 režiséra All2 resizeDaria Argenta - Suspiria. Na rozdiel od Daj mi tvoje meno, bola Suspiria, aj napriek hviezdnemu obsadeniu, omnoho menej diváckym filmom. Išlo o vynikajúci artový horor pre náročnejšieho diváka, ktorý sa má potenciál stať delikátnou, kultovou záležitosťou skôr, ako celosvetovo uznávaným filmom. Guadagninovým najnovším projektom je opäť niečo, čo môžeme označiť ako horor. Filmy tohto talianskeho tvorcu sa ťažko žánrovo zaraďujú. Bones and All je inšpirovaný rovnomennou knihou z roku 2015. Scenár napísal David Kajganich, ktorý pracoval aj na Guadagninovej Suspirii. V hlavných rolách sa predstavili Taylor Russell, Timothée Chalamet a Mark Rylance.

Snímka rozpráva príbeh outsiderov Maren (Taylor Russell) a Leeho (Timothée Chalamet), ktorí sa spolu vydajú na cestu naprieč Amerikou 80. rokov. Ich vzájomná láska je rovnako silná, ako ich nekontrolovateľná chuť na ľudské mäso. Podobne, ako Suspiria, je aj Bones and All unikátnym All4 resizespojením hororu a romantickej melanchólie. Táto kombinácia nie je v žánri hororu bežná, avšak vzhľadom na štylistické prvky a tónálnu stránku Guadagninovej filmografie, dáva zmysel. V tomto prípade je na romantický aspekt príbehu kladený ešte väčší dôraz. Bones and All je vo svojej podstate citlivý, romantický film o láske a hľadaní súcitu. Kanibalizmus je v príbehu použitý ako metaforické znázornenie inakosti ústredného páru. Hororová časť prichádza s tým, že apetít pre ľudské mäso je vo filme doslovný a v niektorých momentoch až nepríjemne explicitný, čo veľa divákov nestrávi. Film pripomína snímky Bonnie and Clyde (1967), alebo Pravdivá romanca (1993) - príbehy, v ktorých divák sympatizuje s vášnivo zamilovaným párom sériových vrahov. Kanibalistická novinka je týmto príbehom pre novú generáciu.

Snímka je vo svojej štruktúre “road movie”. Tu sa preukazuje Guadagninov dokumentaristický cit pre All8 resizeautenticitu a atmosféru prostredia, ktorá bola tak výrazná najmä v Daj mi tvoje meno. Bones and All je nasiaknutý atmosférou a estetikou amerického vidieka. Zelené, nekončiace sa pláne, kukuričné polia, špinavé čerpacie stanice a typické americké jedálne, tvoria jedny z vedľajších postáv filmu. Prostredie je vykreslené všedne a realisticky, tvorcovia sa nesnažia ohúriť gýčovými, farebnými zábermi. Avšak málokto podáva všednosť tak krásne ako Guadagnino. Nie veľmi známa Taylor Russell je hviezdou filmu, Tymothée Chalamet predvádza po Daj mi tvoje meno ďalší, veľmi emocionálny herecký výkon. Avšak najprekvapujúcejším a najzaujímavejším hereckým výkonom, ostáva kreácia Marka Rylancea, ako podivného kanibala Sullyho. Rylance je známy prevažne pre svoje dobrosrdečné role. Toto je prvý krát, keď hrá zápornú a skutočne odpudzujúcu postavu a funguje to výborne. Jeho postava antagonistu dodáva príbehu žánrovosť, na ktorú by sa mali vedieť naladiť aj All6 resizebežní diváci.

Bones and All je jedným z najzaujímavejších filmov roka. Guadagnino síce čerpá zo zaužívaných príbehových konceptov, ale robí to sviežim a vzrušujúcim spôsobom, ktorý pripomína ústrednú mladistvú lásku. Avšak najsilnejšie stránky filmu sú aj dôvodom, prečo film nesadne každému. Pomalé tempo, nedostatok hmatateľného deja a zraz romantickej atmosféry, s krvavými, odpudivými scénami. Pokiaľ vám takýto opis znie dobre, film sa vám bude určite páčiť. Pokiaľ vám to znie zle, pravdepodobne budete z filmu znudení a znechutení, ale určite si budete môcť aspoň po projekcii povedať, že ste ešte nič podobné nevideli.

All3 resizeBones and All, Taliansko, USA, 2022
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Luca Guadagnino
Scenár: David Kajganich
Kamera: Arseni Khachaturan
Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross
Strih: Marco Costa
Scénografia: Elliott Hostetter
Masky: Massimo Gattabrusi
Kostýmy: Giulia Piersanti
Produkcia: Luca Guadagnino, David Kajganich, Francesco Melzi d'Eril, Lorenzo Mieli, Marco Morabito, Peter Spears
Hrajú: Taylor Russell, Timothée Chalamet, Chloë Sevigny, Michael Stuhlbarg, Mark Rylance, André Holland, David Gordon Green, Jessica Harper, Francesca Scorsese, Jake Horowitz, Anna Cobb, Johanna McGinley, Sean Bridgers, Ellie Parker
Premiéra v SR: 24. novembra 2022