Pinocchio

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Pinocchio2Príbeh talianskeho autora Carla Collodiho o stolárovi Geppettovi, ktorý si z dreva vytvorí postavu chlapca a nazve ho Pinocchio, stojí mimo klasického rozprávkového rámca, je skôr rodinným príbehom, v ktorom sa deti chytia na jeho hororovú líniu s jasne edukačným posolstvom. U dospelých rezonujú možno iné obsahy, tie, v ktorých sa tak radi vŕtajú psychoanalytici, profesionáli i amatéri.

Snáh ekranizovať osudy dreveného panáčika nebolo málo. Režisér napríklad spomína na šesťdielny seriál Luigiho Comenciniho Dobrodružstvá Pinocchia z roku 1972, kde bola Modrou vílou Gina Lollobrigida.

Známejšiu verziu predstavil v roku 1940 Walt Disney. Voľne prerozprával osudy dreveného chlapca aj ruský spisovateľ Alexej Tolstoj v románe Zlatý kľúčik. Dobrodružstvá Buratina (1936). Jeho najznámejšia filmová verzia je z roku 1975 v réžii Leonida Nečajeva. Hudbu k nemu zložil Alexej Rybnikov, medziiným aj autor  slávneho muzikálu Juno a Avos (1981).

Pinocchio3Pohnútky, vedúce režiséra Mattea Garroneho k rozhodnutiu opätovne rozprávať príbeh o hľadaní otca i vlastnej identity, rozkročenej medzi neživé a živé sú vcelku jednoduché, túžil nakrútiť taliansky príbeh, s ktorým vyrastali mnohé generácie talianskych (a nielen) detí. Odohráva sa v Toskánsku, symbolizujúceho veľa z toho, čo si akýkoľvePinocchio4k divák dokáže s Talianskom stotožniť. Výtvarný koncept sa v mnohom vzťahuje k pôvodným ilustráciám knižky od Enrica Mazzantiho. Biedu, ktorá v čase rannej industrializácie sprevádzala obyvateľov toskánskych mestečiek a hospodárskych dvorov Garrone nezapiera. Je prítomná a čitateľná. Otec Geppetto nemá takmer nič, ak chce Pinocchia poslať do školy, musí mu kúpiť šlabikár. Predá preto svoju vestu i kabát. Pinocchiovi sa ale veľmi do školy nechce, zamieri radšej do putovného bábkového divadla, kde nájde svojich blízkych. Kočiar s bábkami i majiteľom však cvála preč a Pinocchiovi dôjde, že otec oň bude mať strach, vydá sa na cestu späť s niekoľkými zlatkami od principála.

Pinocchio5Okrem dominujúcej témy, vzťahu otca a syna sa významová škála rozbieha mnohými smermi. Chlapca po ceste oklame dvojica podvodníkov. Predstavia sa ako Líška a Kocúr a okamžite sa zmocnia jeho majetku. Collodi tu akcentuje zničujúcu naivitu hlavného protagonistu. Je to v podstate ešte dieťa s právom bez väčších pochybností veriť dospelým. Rýchle však dospieva a teda úspešne neverí a pochybuje. Jednako však nasadne na voz plný detí, smerujúci do dvora, kde ich čaká iná hrôzostrašná lekcia. Kým v úvode sa nachádzame na hranici medzi živým a neživým, v tomto prípade sa objavuje ďalšia  hraničná perspektíva medzi zvieracím a ľudským. Pinocchio6Zozbieraní a rozšantení chlapci sa v noci menia na oslíkov. Tých si ráno prídu rozobrať noví vlastníci, Pinocchia kúpi majiteľ cirkusu. Zažije tu ďalšiu zo série tráum, ale získa svoju pôvodnú podobu. Otca nájde v bruchu žraloka a von sa dostanú vďaka jeho dospelému úsudku a plánu.

Nech už bol spoločensko-historický rámec k vzniku tohto príbehu koncom 19. storočia akýkoľvek, dnes vstupuje na novú pôdu, ovenčenú novými technológiami a experimentmi na zmienenej hranici medzi živým a neživým, zvieracím a ľudským a podobne. Aj inovované genderové taktiky a stratégie sa celkom pohodlne môžu zahľadieť do vzťahu osamelého otca, ktorý Pinocchio7si vlastné dieťa sám vyrobí a udeľuje mu lekcie užitočnosti, učí ho, čo znamená byť človekom. Pobyt Pinocchia vo „virtuálnom“ svete rozprávkových bytostí, Modrej víly alebo kombinácie korpulentnej mamy so slimačím domčekom a ďalších dômyslených postavičiek Collodiho príbehu,  je rovnako možné predstaviť si v inom leveli  updatovaných bytostí. Tvorivá fantázia a ničím nespútaná predstavivosť sa stávajú čoraz viac pracovnými metódami a podmienkami úspešného výkonu povolania, od vedcov po šéfkuchárov. Pre umelcov to platí automaticky. Pinocchio8Žijeme v časoch, keď nie je pozitívnou vlastnosťou schopnosť dodržiavať predpísané schémy alebo návody. Pravidelný prísun originality si žiada príbehy, vyvolávajúce magické účinky, vlny tvorivej slobody a imaginácie. Výrazne sa do tohto projektu zapísal aj predstaviteľ otca Geppetta, asi jeden z najznámejších talianskych hercov Robert Benigni. V Pinocchio9jednom z rozhovorov sa zmieňuje, že pochádza tiež z Toskánska, dedinky len pár kilometrov od mesta Collodi, ktoré si tvorca Pinocchia vybral za svoj spisovateľský pseudonym. Rovnako ako režisér Garrone má k drevenej postavičke nežný vzťah aj kvôli spomienkam na detstvo. Hrozivé predlžovanie nosa pri akomkoľvek klamstve bola pôsobivá výchovná metafora. V praxi by sme ju uvítali všetci, asi okrem našich politikov. Pravda a moc spolu totiž vôbec nesúvisia.

 

 

Pinocchio, Taliansko, Veľká Británia, Francúzsko, 2019Dĺžka: 125 minút
Réžia: Matteo Garrone
Predloha: Carlo Collodi (kniha)
Scenár: Matteo Garrone
Kamera: Nicolai Brüel
Hudba: Dario Marianelli
Strih: Marco Spoletini
Scénografia: Dimitri Capuani
Kostýmy: Massimo Cantini Parrini
Producenti: Matteo Garrone, Jean Labadie, Jeremy Thomas
Hrajú: Roberto Benigni, Marine Vacth, Marcello Fonte, Gigi Proietti, Massimiliano Gallo, Rocco Papaleo, Paolo Graziosi, Maurizio Lombardi, Massimo Ceccherini, Federico Ielapi, Davide Marotta, Teco Celio, Gianfranco Gallo, Alida Baldari Calabria, Nino Scardina, Maria Pia Timo, Enzo Vetrano, Alessio Di Domenicantonio
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 3. augusta 2020
Foto: Continental film

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.