Bedári (Les misérables)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Bedari5 resizeMultikulturalizmus. Strašiak, ktorého sa v súčasnosti pod vplyvom politickej a ideologickej propagandy bojí azda každý x-tý Slovák. Prečo je to však tak? To nevie racionálne vyargumentovať takmer žiaden z nich. Je však  nad slnko jasnejšie, že na francúzskom predmestí reflektovanom v snímke Bedári by xenofób nevydržal ani päť minút. A možno ani jednu.

Najnovšia snímka režiséra Ladj Lya z Mali vychádza z jeho krátkeho filmu s rovnakým názvom. Inšpiráciou pre neho bola skutočná udalosť – francúzske nepokoje na predmestiach Paríža a iných francúzskych miest v roku 2005. Bedari6 resizeNepokoje boli revoltou mládeže afrického, severoafrického a francúzskeho dedičstva a spočívali v násilných útokoch, pálení automobilov a verejných budov. Bedári si po celú metráž zachovávajú street vibe presne tak, ako to bolo vo filmoch American Honey alebo Beach Rats. Sú mimoriadne autentickou drsnou road movie, trpkou tour naprieč najchudobnejšou štvrťou Montfermeil v Paríži, kde sa miešajú rôzne rasy, rôzne národy a národnosti, rôzne náboženstva, rôzni závisláci a mrzáci, najchudobnejší ľudia, prisťahovalci a migranti krajiny. Bedari8 resizePakistanci, Moslimovia, Cigáni, tínedžeri, deti. Každý má vlastné

problémy, každý má vlastný biznis, každý sa stará sám o seba. Napriek tomu, sú schopní zomknúť sa v „slobode, rovnosti a bratstve“ a fungovať aj ako svorky v rámci špecifických pravidiel tejto štvrti. Autenticitu tohto príbehu mohol v takomto rozsahu dosiahnuť len človek, ktorý ju zažil na vlastnej koži.

Bedari10 resizePulzujúce šošovky kamery neboli nikdy citlivejšie a dychberúcejšie ako v úchvatnom prológu Bedárov. Film začína záberom na celonárodnú jednotu. Je polovica júla 2018 a prakticky každý živý človek v Paríži sa vydal na ulicu, aby oslávil majstrovstvá sveta vo Francúzsku. Fotoaparát nakoniec prenesie svoju pozornosť na moslimského chlapca menom Issa, ktorý vyčnieva z davu. Spolu s trikolórou vytvárajúcou Bedari9 resizepomyselný plášť hrdinstva. Euforické dieťa uteká smerom k rozradostenému oceánu ľudstva, ktoré sa vlieva smerom k Víťaznému oblúku a dočasne rozpúšťa všetky druhy sociálno-ekonomických rozdelení. Krásna scéna jednoty v rozmanitosti! Avšak, Francúzsko nemôže zvíťaziť na majstrovstvách sveta každý deň. Issa je dosť starý na to, aby vedel, že keď sa ráno vyjde slnko, všetka radosť pominie a premení sa na jeden a pol Bedari11 resizestoročie trvajúce nepriateľstvo.

Charakteristickým naratívnym prvkom režiséra Ladj Ly je jasne definovaný problém. Členovia zásahového komanda chudobných prakticky mučia a utláčajú. Mužov zákona tu predstavuje trio mužských postáv. Toxický rasistický Chris pohybujúci sa na tenkej hrane medzi hrdinom a antihrdinom. Bedari12 resizePre vlastné pobavenie či potešenie (takmer) bez príčiny obťažuje dospievajúce mladistvé dievčatá. Gwada je šarmantný mladý muž, súdobý idol žien, ktorý má na rozdiel od Chrisa aj profesionálnom živote emotívnejšie „ja“ a jeho nervy nie sú ukuté zo železa. Trojicu mužov zákona tu zosobňuje najnovší a pre divácke oko najsympatickejší prírastok dream teamu Stéphane, ktorý zažíva svoj prvý deň v novej práci. Všetci títo Bedari13 resizeBedári spolu s obyvateľmi štvrte explicitnou reflexiou stále existujúceho napätia medzi parížskou protiteroristickou políciou a chudobnou moslimskou populáciou. Ly takýmto spôsobom reviduje francúzske predmestie Montfermeil v súčasnosti a zisťuje, že spor, ktorý Victor Hugo sledoval a charakterizoval cez okno svojej spálne prvýkrát pred 150. rokmi, je ešte stále aktuálny.

Policajti v Montfermeil udržujú zdanlivý pokoj a mier, jazdia po meste a upokojujú konflikty, napríklad aj také unesenie levíčaťa. Bedari2 resizeAvšak, je to rešpekt policajných zložiek, čo udržiava tento domnelý mier, alebo strach zo zneužívanie moci štátnych jednotiek s dymovnicami a slzným plynom? Títo Bedári nemajú ani len zbrane. Iba plechovky, ohňostroje a nanajvýš tak voyersky vzťah so susedmi. Podobne ako muži zákona stalkujú a strihnú na každý chybný krok Bedárov, sú nevedome sledovaní jedným z nich. Jedna : Jedna. K Bedárom by sa hodila alegória džungle. Pretože aj Bedári sú ako zvieratá v džungli. Aj s ozajstným levom a levíčaťom. Akurát sa nevedia zhodnúť kto je ten lev! A koniec koncov to ani nemusí byť jeden z nich, pretože Bedári vždy skončia umlčaní a porazení. Nezabúdajte preto, že „na svete neexistujú zlí ľudia. Ani zlá burina. Len zlí pestovatelia“.

Bedari resizeBedári (Les misérables), Francúzsko, 2019
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Ladj Ly
Scenár: Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti
Kamera: Julien Poupard
Strih: Flora Volpeliere
Hrajú: Alexis Manenti, Djebril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan Ly, Steve Tientcheu, Almamy Kanoite, Nizar Ben Fatma, Raymond Lopez, Luciano Lopez, Jaihson Lopez, Jeanne Balibar, Sana Joachim, Lucas Omiri a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 5. marca 2020
Foto: Film Europe

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.