Neviditeľný (The Invisible Man)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Neviditelny4 resizeNový horor štúdií Blumhouse a Universal  Neviditeľný réžiséra Leigha Whannella môžeme nazvať skutočne veľmi voľnou a výsostne modernizovanou adaptáciou staručkého klasického sci-fi románu The Invisible Man H. G. Wellsa.

Pramálo má dokonca spoločné aj s prvým známym prenesením na plátno režisérom Jamesom Whaleom z roku 1933, či aj s nepriznanou adaptáciou Paula Verhoevena Hollow Man z roku 2000. Určite je takýto prístup chvályhodný, načo zobrazovať už raz zobrazené, najmä ak by každá adaptácia literárneho diela mala reflektovať súčasné pomery v Neviditelny3 resizespoločnosti. Čo dielo austrálskeho režiséra Leigha Whannella rozhodne robí. Prvou zmenou je bezpochyby fakt, že hlavná úloha je ženská a muži hrajú vo filme skôr druhé husle. Teda tí, ktorí sú vidieť... Nutno podotknúť, že okrem Cecilie aj ďalšie ženy, vrátane jej sestry, sú iba do počtu. Adrian, zdanlivo mŕtvy manžel Cecilie, je na plátne takmer neustále, lenže my ho spoločne s hrdinkou nevidíme. Do deja však zasahuje zásadným spôsobom a ostatné postavy reagujú práve na jeho rozhodnutia a činy. Každopádne divák má pred očami takmer v každom zábere najmä Elisabeth Moss, ako hlavnú ťahúňku tohto hororu.

Cecilia žije už nejaký čas v nešťastnom manželstve s majetníckym a nesmierne bohatým vedcom Adrianom v Neviditelny6 resizeluxusnej, hypermodernej vile. Začiatok filmu je venovaný jej vydarenému pokusu o útek z tejto zlatej klietky, takže nás nečaká klasická expozícia, kde by sme sa iba postupne dozvedali o nefunkčnosti ich vzťahu. Sme vhodení do deja in medias  res a o niektorých okolnostiach z minulosti sa dozvieme až počas nasledujúceho sujetu. Adrian, ako sa divák rýchlo dozvie, narafičí svoju smrť a pomocou špeciálneho obleku začne ako neviditeľný muž terorizovať svoju manželku, oficiálne už vdovu. Adrian mal však plán a ten je nám postupne predkladaný vo forme niekoľkých kvázi šokujúcich zvratov. Cecilia nie je z nových skutočností nijako zvlášť prekvapená, keďže o manželových výskumoch mala zrejme dostatočné Neviditelny8 resizepovedomie. Problém je, samozrejme, v tom, že jej iba málokto podobnú báchorku o neviditeľnom násilníkovi uverí. Cecilia sa tak stáva obeťou, ktorá sa v priebehu deja ocitne viackrát na samotnom dne.

Najväčším kladom nízkorozpočtovej snímky je rozhodnutie nakrútiť ju ako horor a snažiť sa vo viacerých scénach vzbudzovať napätie pomocou starého známeho pravidla, že čo nevidíme, toho sa najviac bojíme. A prekvapivo to funguje po celú dobu takmer dokonale. Najmä prvé scény, keď divák spoločne so Cecíliou zisťuje, ktorá bije, sú nesmierne pôsobivé Neviditelny5 resizea strašidelné. A to aj vzhľadom na fakt, že sme si ako diváci vedomí neviditeľnosti hrozby. Strašia nás tak ruchy, pomalé pohyby, tiene predmetov v interiéroch a strach z toho, čo príde nasledujúcu sekundu. Akoby sa tvorcovia zľakli, že týmto prístupom mieria viac na skôr narodené publikum a musia uspokojiť aj to nové, túžiace najmä po akčných scénach a explicitnejšom násilí. V týchto rušnejších momentoch prácne budovaná atmosféra stráca na sile a svištiace guľky ju nahradiť nedokážu. Finále už prebieha skôr v duchu tuctovejších žánrových snímok, ale je dobré, že sa tvorcovia rozhodli záverečné minúty opäť zvoľniť tempo a sústrediť sa na dialógy Neviditelny11 resizea záverečný, inak pomerne očakávaný, zvrat. Rozhodnutie upustiť od pomalšieho rozprávania a zamerania na tajomnú hrozbu smerom k akcii pripomenie sci-fi s Nicole Kidman a Danielom Craigom Invázia z roku 2007, avšak Neviditeľný tento prechod zvládol predsa len elegantnejšie.
 
V dobrom zmysle slova staromódny formálny štýl Neviditeľného sa ale prenáša aj do scenára, ktorý už iba málokoho dokáže prekvapiť. Zvraty sú predvídateľné, čo však príliš neprekáža, avšak väčšie prekvapenie v samotnom závere by určite hodnotenie pozdvihlo vyššie. Celý film bez problémov ťahá Neviditelny7 resizeElisabeth Moss..Tá je v súčasnosti vo vysokom kurze najmä vďaka feministicky ladenému sci-fi seriálu Príbeh služobníčky a jej účasť v Neviditeľnom možno spájať aj s tým, že celý film je možné implicitne čítať aj ako odozvu na feministické prúdy prejavujúce sa v Hollywoode napríklad v hnutí me too. Išlo by o šikovnú metaforu boja žien voči sexuálnemu obťažovaniu zo strany mužov vo vyšších pozíciách. Rovnako tak je aj pre Cecíliu neľahké dokázať okoliu vlastnú verziu pravdy o týraní zo strany silnejšieho muža. Elisabeth Moss sa však objavila aj v ďalších ambicióznych sci-fi, ako My (Us, Jordan Peele, 2018), High Rise (Ben Wheatley, 2015) alebo The One I Llove (Charlie McDowell, 2014) a tento žáner je dokonale sedí.

Neviditelny resizeNeviditeľný (The Invisible Man),USA, 2020
Dĺžka: 125 minút
Scenár a réžia: Leigh Whannell (na motívy románu H. G. Wellsa)
Kamera: Stefan Duscio
Strih: Andy Canny
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrajú: Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen, Harriet Dyer, Aldis Hodge, Storm Reid, Michael Dorman, Benedict Hardie, Renee Lim, Brian Meegan, Nick Kici, Vivienne Greer a ďalší
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 5. marca 2020
Foto: CinemArt SK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.