Matthias a Maxime (Matthias et Maxime)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Maxime resizeXavier Dolan je ten typ režiséra, pri ktorom prevažná väčšina divákov v podstate presne vie, na aký film do kina prišla. Je jedno, či ide o formu alebo obsah jeho snímky, tie sa viac-menej nemenia. Dalo by sa povedať, že filmom Matthias a Maxime sa po posledných filmárskych rokoch opäť vracia do pôvodnej zaužívanej formy. Dojímavá dráma rozpráva príbeh o dvoch kamarátoch a zmene ich pocitov po tom, ako sa pobozkajú v študentskom filme.

Matthias a Maxime je príbehom celoživotného priateľstva. To sa v momente mení na nečakanú lásku a reflektuje peripetie, ktoré so sebou tento prerod prináša. Je o mužskej intimite, panike a nevyslovených túžbach. Testuje a snaží sa posúvať pomyselnú hranicu zaužívaného heteronormatívneho správania. Avšak, práve na tejto snímke sledujeme extrémnu Maxime2 resizementálnu premenu Xaviera Dolana, ktorý takpovediac dospel. Dolanové obvyklé štylistické a tonické expresie sú potláčané. Nedochádza k žiadnym zmenám pomeru strán. Expresívnych hádok plných kriku je minimum a dajú sa spočítať hádam aj na jednej ruke. I toky sĺz prichádzajú menej často. Ba dokonca, i výber piesní je umiernenejší.

Už to nie je taký ten mladý režisér reflektujúci svoj vnútorný nepokoj a rebéliu voči stáročia ustáleným normám, ale umiernený mladý muž, ktorý nielen k obsahu, ale aj forme pristupuje maximálne citlivo a presne vie, čo chce pretaviť do filmovej podoby. Dolanova emocionálna citlivosť ostrejšia ako kedykoľvek predtým a jeho najnovší film ponúka štedrú korekciu spoločnosti mužov, ktorí boli pripravení myslieť si, že je bezpečnejšie „páliť mosty“ ako nahliadnuť do svojho vnútra a zistiť, čo ich čaká na druhej strane.

Maxime3 resizeMaxime je rozhodne zraniteľnejšia z titulných postáv. Naopak, zdá sa, že Matthiasa prenasleduje váhanie, ktoré prežíva prvýkrát a jeho cesta k určitému druhu sebarealizácie je o niečo tradičnejšia. Psychologický realizmus sa tak javí ako pomerne veľká výzva i pre samotného Dolana. Postavy však nikdy neprenášajú emocionálny chaos do ich skutočného súkromného života. Jasne vidíme, že zvádzajú vnútorný boj sami s sebou, aby úplne pochopili a akceptovali svoje pocity.

Dolanov charakteristický štýl je nevyhnutne príznačný aj spätosťou obrazovej a hudobnej zložky. Síce fungujú dovedna, ale zachovávajú si význam aj separátne v podobe klipov. Aj tento jeho azda najpríznačnejší leitmotív síce navonok stráca na intenzite, no absolútne nie na význame. Vo väčšine najlepších režisérových diel zamestnáva barokové vizuálne rozmachy a hudobné narážky, aby vykúzlil búrlivé vnútorné svety jeho postáv. Tu je jeho prístup miernejší a priamejší, so stlmenou hudobnou Maxime4 resizepaletou. Kompozície klasickej hudby sú vyjadrené expresívnymi kontúrami ľudského tela v pohybe a v impresionistickom zajatí rozbúrenej vodnej hladiny. Práve takéto nuansy reflektujú mentálny pokrok a vyspelosť mladého autora. Usiluje sa dosiahnuť estetickú Da Vinciho dokonalosť tela, ktorú predpovedal v dávidovskom Nicolasovi z Imaginárnych lások.

Čo však snímke Matthias a  Maxime v porovnaní so staršou tvorbou chýba? Akútna naliehavosť, vášeň a túžba snímok Zabil som svoju matku, Lawrence Anyways, Imaginárne lásky, Tom na farme a Mama. Všetky tieto snímky spája inovatívny prístup umelca, ktorého srdce divoko a vzrušujúco doslova bije na poplach našim zmyslom. Tieto filmy spočiatku síce zaváňali formálnym a emocionálnym riskom, no v konečnom dôsledku sa toto dramatické bohatstvo plné chaotických a komplikovaných charakterov, vrstiev, provokatívnej dvojjazyčnosti, napätia a slobody Dolanovi stopercentne vyplatilo a vyformovalo jeho originálny režijný rukopis.

Maxime5 resizeNa Dolanovi je, samozrejme, zaujímavá i jeho oscilácia medzi jeho hereckou a filmárskou kariérou, pričom v mnohých prípadoch splývajú dovedna. Avšak, v oboch prípadoch by ho bola, podľa môjho názoru, škoda pretože jeho nadanie hrať i filmovať obsahuje takmer identický talent. Aj keď musím priznať, že ja osobne sa prikláňam viac k Dolanovi ako režisérovi, pretože vždy na filmovom plátne ponúka široký záber. Už ako to má Dolan vo zvyku, jeho filmy vždy obsahujú mnoho popkultúrnych odkazov. Inak to nebolo ani v prípade Matthias a Maxime. Dobrý Will Hunting, Game of Thrones, Dragonball Z či Burer King, diametrálne odlišné sféry, no maximálne trefné pre charakter filmu. Vo svojom mladom veku sa tak Dolan stihol stať unikátom svojej doby a priklonil sa k autorským režisérom s jasne vyprofilovaným a nezameniteľným režijným rukopisom.

Maxime6 resizeMatthias a Maxime (Matthias et Maxime), Kanada 2019
Dĺžka: 119 minút
Scenár a réžia: Xavier Dolan
Kamera: André Turpin
Strih: Xavier Dolan
Hudba: Jean-Michel Blais
Hrajú: Gabriel D´Almeida Freitas, Xavier Dolan, Harris Dickinson, Anne Dorval, Pier-Luc Funk, Antoine Pilon, Christopher Tyson, Catherine Brunet, Adib Alkhalidey, Micheline Bernard, Marilyn Castonguay a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 6. februára 2020
Foto: ASFK

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.