Román pre pokročilých (Román pro pokročilé)

Roman2 resizeZatiaľ, čo divák má možnosť zhliadnuť detail na Rudolfov (Marek Vašut) sebavedomý výraz a zároveň si vypočuť jeho vnútorný monológ o tom, že skutočný hráč dokáže aj zle namiešané karty využiť vo svoj prospech, Marie (Vanda Hybnerová) proti nemu odhalí svoje nespochybniteľné tromfy: Fotografie nasnímané detektívnou kanceláriou zachytávajú protagonistu so študentkou v milostnom objatí a na súde len doložia oprávnenosť manželkinej žiadosti o rozvod.

A tak zrazu Rudolf prichádza o bývanie, prevalený škandalózny vzťah ukončí tiež jeho pedagogické pôsobenie, kreditné karty sú zablokované a skôr než stačí telefonicky svojej ex vyjadriť slová protestu vzhľadom na jej očividnú snahu pripraviť ho o všetko, tá mu odporučí nasťahovať sa do horského hotela svojho rovnako šovinistického brata Arnošta Roman resize(Miroslav Etzler). Tam, porazený, vyriekne svoj záväzok do nového života: začať zdravo jesť, športovať, prestať chľastať a hlavne nenaháňať sa za každou sukňou, čo prejde okolo... To by sa ale nesmel hneď na ďalší deň zobudiť s poriadnou opicou a dvomi minimálne o polovicu mladšími devami vo svojej posteli.

Román pre pokročilých sexuálnymi eskapádami svojich postáv pripomína akúsi skrotenú, mládeži prístupnú variáciu tínedžerskej komédie, v ktorej sa o sexe viac rozpráva, než sa uskutoční priamo v obraze. Pričom jednotlivé groteskné figúrky vyskytujúce sa v akomsi zvláštnom pokuse o vzťahovú koexistenciu v deji prechádzajú skôr krízou stredného veku - napriek tomu, že by sa už pre ne „patrilo“ mať ju už dávno za sebou. Scenár režisérky Roman5 resizeZity Marinovovej sa pohráva s niekoľkými známymi a často aj osvedčenými podzápletkami potenciálne schopnými dej dotlačiť ku komickému účinku. Avšak málokedy ich potenciál skutočne využíva vo svoj prospech.

Vedľa hotela oboch bratov je ešte hotel konkurenčný, vedený protivnou ženou (Jitka Čvančarová). Každá zo súperiacich strán sa prejavuje dosť hlasno a robia si navzájom detinské naprieky. Hoci ich väčšinou nevtipné komické hašterenie v deji prebieha už pomerne dlhodobo, Rudolf sa s protivnou majiteľkou konkurenčného hotela pre diváka úplne nepochopiteľne vôbec nestretnú zoči-voči. Jeho hľadanie monogamného vzťahu však Roman8 resizeskončí pokusom na internetovej zoznamke, kde, samozrejme, jeden na druhého narazia a spoznajú sa z ich prívetivejšej stránky. Je to motív, ktorý by film dokázal namieriť smerom k romantickej komédií – žánru, ktorého tradičné prvky by tvorcovia zrejme radi naplnili. Problém je však v tom, že by najprv museli svoj príbeh „zabývať“ sympatickejšími postavami. Ani ich spomínané prívetivejšie stránky, totiž nedokážu do príbehu vniesť minimum ľudského tepla, či trochu skutočnejšej romantiky.

Ďalší sľubný motív so sebou mohol priniesť protagonistov nesmelý syn Bohdan (Vincent Navrátil), akási karikatúra asexuálneho intelektuála, dobrá matke len na to, aby jej nosila tašky počas početných výletov do nákupných centier, či hlásajúca jednu nezaujímavú údajnú zaujímavosť za druhou vždy v tom Roman9 resizenajnevhodnejšom momente. Otec so strýkom Arnoštom diskutujú o tom, že by ho mohli trochu priučiť svojím životným skúsenostiam, avšak žiadne inšpiratívne lekcie sa nekonajú. Divák sa len prostredníctvom dialógov dozvie o jeho milostných pokusoch vo vzťahu s recepčnou Nikolou (Berenika Kohoutová). To, čo by mohlo vniesť do deja trochu pútavosti, ak by sa to tvorcovia aspoň pokúsili prezentovať obrazovou formou, zostane len nezaujímavo konštatované v pár replikách a zanikne úplne dostratena. Postava syna dokonca vnesie do príbehu aj jedno vtipné prekvapenie. To je však skôr následkom svojvoľného Roman7 resizescenáristického rozhodnutia, nie pointou adekvátne pripravenej, postupne vygradovanej etudy.

Najväčším problémom scenára Zity Marinovovej a celého filmu vo všeobecnosti nie je len to, že nedokáže ani čiastočne využiť potenciál naznačených motívov, ale že väčšinu na prerozprávanie príbehu zamerané sekvencie filmu strieda so samoúčelnými reklamnými prehliadkami rôznych produktov, hotelov a ich ponuky rekreačných procedúr. Replika súvisiaca s dejom sa strieda s reklamným sloganom. Navyše, keď sa Rudolf zhovára so svojím bratom a navzájom sa podporujú vo svojom šovinizme, zabávajú sa na svojich sexuálnych úspechoch, baliacich taktikách Roman10 resizea podobne, akoby sa pred zrakom diváka úplne zastavil čas. Kamera sa staticky sústredí na dialóg, ktorý je väčšinou zbytočne dlhý, neposúva dej vpred a občas pôsobí ako nahrávka počas nakrúcania len tak zaznamenaného rozhovoru hercov na podobné témy, aké spolu náhodou riešia nimi hrané postavy.

Hudba Martina Maxu je nevýrazná. Občas sa pokúša príbehu udať rytmus a náladu, akú by príbeh v danom momente potreboval v divákovi vyvolať. No nedarí sa to ani s jej pomocou. Kamera Martina Hesa pôsobí veľmi televízne. Väčšinou staticky a bez nápadu sleduje konanie postáv. Absolútne nevyužíva svoje Roman4 resizenaratívne možnosti. Párkrát opustí reklamne zachytené interiéry, aby skromne zachytila napríklad lyžiarsky vlek. Neponúka ani možnosť vidieť dva konkurenčné hotely, na ktorých súperení je príbeh čiastočne založený, aby si divák mohol o nich utvoriť aspoň ako-takú predstavu. Film niekedy dokonca vyvolá nepríjemný dojem televíznej inscenácie, ktorá omylom zablúdila do kinodistribúcie.

Herci sami o sebe hrajú to, na čo je divák u nich zvyknutý. V momentoch, keď im to scenár prostredníctvom načrtnutých charakterov dovolí, hrajú s istotou. Bohužiaľ, takých momentov je vo filme veľmi málo. V rámci zobrazovaného charakteru nesympaticky nafúkaný Marek Vašut hrá Rudolfa veľmi podobne, ako hral podobné postavy už minimálne v troch iných filmoch. Sebavedomej a neustále sarkastickej protive zo susedného hotela Roman11 resizeJitky Čvančarovej sa tiež zo svojej škatuľky takmer identických postáv veľmi vymaniť nepodarí. Rudolfov brat Arnošt Miroslava Etzlera vyvolá väčšinu diváckych úsmevov skôr tým, čo má na sebe oblečené, než tým, čo hovorí a ako jedná. Najsympatickejšími sa nakoniec javia mladí herci – Vincent Navrátil a Berenika Kohoutová. Scény, kde sa vyskytujú, dokážu tvorcami zamýšľanému formátu romantickej komédie dodať aspoň čiastočne to, čo by mal obsahovať. Scenár im síce veľa priestoru nepredpisuje, na malej ploche ale aspoň veľmi neriskujú, že by dokázali diváka definitívne otráviť ako niektorí ich starší kolegovia

Roman6 resizeRomán pre pokročilých (Román pro pokročilé), ČR, 2019
Dĺžka: 95 minút
Scenár a réžia: Zita Marinovová
Kamera: Martin Hes
Strih: Petr Staněk
Hudba: Martin Maxa
Hrajú: Marek Vašut, Jitka Čvančarová, Miroslav Etzler, Vanda Hybnerová, Berenika Kohoutová, Vincent Navrátil, Ladislav Hampl, Dominika Myslivcová, Eva Decastelo, Karel Zima, Jitka Sedláčková, Hana Lanková a ďalší
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 6. februára 2020