Vidíš mesiac, Daniel (Ser du månen, Daniel/ Daniel)

Daniel resizeKto sleduje svetové dianie iste mu neunikol smutný osud amerického novinára Jamesa Foleyho, ktorého popravili teroristi Islamského štátu. Jeho spoluväzňom bol dánsky fotoreportér Daniel Ray, ktorý mal viac šťastia. O jeho mučení a oslobodení hovorí film Vidíš mesiac, Daniel, ktorý je súčasťou aj obľúbenej prehliadky Scandi.

V expozícii sa stretávame s Danielom (Esben Smed) ako s nadaným gymnastom, ktorému zranenie prekazí sľubnú kariéru. Daniel, našťastie, rád fotografuje a stane sa asistentom známeho fotoreportéra. Jeho prvou úlohou je odcestovať do Turecka a odtiaľ posielať svoje snímky. Vojnové konflikty ho nezaujímajú, obdivuje  len život obyčajných ľudí, a tak  Daniel13 resizeneuvážene prekročí hranice Sýrie. Sprievodkyňa ho ubezpečuje, že mesto Azaz je spoľahlivá zóna, lenže sa mýlila. Mladého naivného chlapca unesie Islamský štát, prevezú ho do Aleppa a podrobia krutým výsluchom. Život Daniela visí na vlásku a všetko závisí od toho koľko dokáže rodina za neho zaplatiť. Je to tak závratná suma, že je to nad sily a možnosti rodiny. Totiž Dánsko dodnes s teroristami nevyjednáva, takže čakať na pomoc štátu je úplne zbytočné. Rodina teda kontaktuje vyjednávača Artura (Anders W. Berthelsen), ktorý pôsobí  v zóne konfliktu, ale bez peňazí ani on nič nezmôže. Artur robí čo môže a rodina takisto. Keď je situácia už úplne beznádejná, chlapec je odsúdený na istú smrť, rodinu napadne spásna myšlienka vyhlásiť zbierku, ktorú Deniel3 resizespoločne zorganizujú so Zväzom gymnastov – druhou rodinou zajatca. Komplikovane a dramaticky sa na poslednú chvíľu závratná suma zozbiera a Daniel sa vracia domov. Medzitým sa v Aleppe spriatelil so spomínaným Jamesom Foleym (Toby Kebbell) a bol to on, ktorý mu splnil jeho posledné želanie. Mimochodom Foelyho popravu videl celý svet a Daniel Rye bol posledný, ktorého Islamský štát prepustil. Toľko krátky obsah skutočného príbehu.

Snímka sa odohráva, presnejšie strieda dve roviny – mučenie a zúfalé zháňanie peňazí. Obe sú vyrovanené a dostatočne dramatické a slúži tvorcom ku cti, že keď by už mučenie začalo prekračovať hranice únosnosti, divák sa okamžite začne zaoberať Daniel9 resizeperipetiami ťažko skúšanej rodiny v snahe prísť k peniazom. Je to jednoduchá, ale veľmi slušná a súdržná rodina, v ktorej ráznym človekom činu je Danielova staršia sestra  Anita (Sofie Thorp) a matka Susanne (Christiane Gjellerup Koch), je to ona, ktorá v zúfalstve nemá zábrany ponížiť sa, aby syna zachránila. Snímka je zároveň aj humanistická lekcia na tému, že keď ide o život ľudia nie sú až tak ľahostajní ako sa neustále sťažujeme. Kým v zóne konfliktu bojujú o svoj život muži, v mieri poťahujú nitky osudu ženy. Zbierka peňazí na záchranu mladého muža a skúšku charakterov, ktorú musí rodina podstúpiť, sú rovnako emotívne Daniel4 resizeako boj zajatcov rôznych národností o život v neľudskom väzení.

Režisér Nils Orden Aplev nie je u nás neznámy, podpísal sa pod švédsku adaptáciu románu Muži, ktorí nenávidia ženy. Mučenie a scény vo väzení sú síce mimoriadne kruté, ale tvorca neakcentoval násilie samoúčelne, podriadil ho ústrednej myšlienke, že fanatik je osobnosť narušená, spoznateľná mnohými špecifickými črtami a keď sa mu dostanete do rúk môžete robiť všetko len nie ho dráždiť. Pomôže skôr, ak je to vôbec možné, chladná hlava a pokus zneistiť ho. Všetky scény sú Daniel5 resizevšak dokonale vypointované a každá má svoj zmysel. Aplevovi zrejme pomohol udržať všetko na uzde aj spolurežisér Anders W. Berthelsen, ktorý si navyše zahral  rolu vyjednávača. Muža, ktorý v podstate veľa riskuje za záchranu nevinných ľudí prezentoval civilne, presvedčivo a vierohodne. Vyjednávač Artur je mimoriadne sympatická a ľudsky dobre uchopená postava. Takisto bez zbytočne prehnaných emócii znázornili tvorcovia aj situáciu v rodine. Nie sú to hrdinovia poľujúci na sentiment diváka, ale ľudia realisticky zvažujúci všetky možnosti pre a proti a aj napriek mnohým prekážkam a beznádejným situáciám sú schopní znovu Daniel8 resizesa vzchopiť a konať. Nesedieť s rukami založenými v lone – to je ich životné krédo.

S výberom a s vedením hercov možno vyjadriť len spokojnosť. Šťastné bolo obsadenie Esbena Smeda do úlohy Daniela. Už svojim výzorom je to sympatický chlapec, telom a dušou športovec, celý život podriadil kariére špičkového gymnastu a zrazu sa sen rozplynul. Zrazu nevie čo robiť a fotografovanie je len akási náplasť na sklamanie. Priateľka ho síce podporuje vo všetkom, ale to mu nestačí. Vojna a vraždenie sú mu cudzie v centre jeho sveta je život obyčajných ľudí. A to ho láka aj do Daniel11 resizeSýrie. Premenu tohto neskazeného a naivného mladého človeka v zrelého a zoceleného muža zahral herec bravúrne. Pevnému putu a priateľstvu  so spoluväzňom Jamesom Foleym veríme a vyvoláva to i presvedčenie, že keby sa boli stretli v normálnejších pomeroch iste by boli dobrými priateľmi. James Foley v podaní Tobyho Kebbella je rozhodne zrelší jedinec a hrdý muž, vedomí si toho čo ho čaká a je v podstate zmierený s osudom. Celkove celý herecký ansámble podal veľmi vierohodný  herecký výkon.

Film Vidíš mesiac, Daniel nie je priemerný film, vďaka Daniel12 resizeprepracovaným charakterom, únosnému gradovaniu napätia, striedmej  kamere Erica Kressa, ale najmä spomínaným hereckým výkonom. Ale tiež kvôli faktu, že priniesol na filmové plátno veľmi citlivú a výsostne aktuálnu tému rozmáhajúceho sa terorizmu, posvietil si na vyčíňanie fanatikov Islamského štátu bez prehnaných emócii o to však účinnejšie. Snímka je v istom zmysle aj mementom pred hrozbou fundamentalizmu, radikalizmu, ktorý plodí len nenávisť a tragédie. Škoda, že sa film dostal do kín práve v období, keď sa premietajú filmy nominované na rôzne ceny, vrátane Oscarov. Mám obavy, že v záplave tých preferovaných zanikne a bola by to škoda.

Daniel7 resizeVidíš mesiac, Daniel (Ser du månen, Daniel/Daniel), Dánsko 2019
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen
Scenár: Anders Thomas Jensen (podľa predlohy Puka Damsgarda)
Kamera: Eric Kress
Strih: Anne Osterud, Lars Therkelsen
Hudba: Johan Söderqvist
Hrajú: Esben Smed, Toby Kebbell, Anders W. Berthelsen, Sofie Torp, Christiane Gjellerup Koch, Ellaha Lack, Charlie Carrick, Sara Hjort Ditlevsen, Amir El-Masry, Fady Elsayed, Jens Jorn Spottag, Ardalan Esmaili, Rasmus Bjerg, Rafael Pettersson, Thomas Biehl, Elizabeth Moynihan, Ben Roberts, Henrik Birch, Niels Anders Thorn, Susan A. Olsen
Premiéra v SR: 30. januára 2020