Bad Boys navždy (Bad Boys for Life)

Bad resizePrví Ničomníci (ako znie slovenský distribučný názov podľa kedysi početných televíznych repríz) vznikli v roku 1995 a rozhodne neboli žiadnym míľnikom žánru „Buddy Movies“. Zo scenáristického hľadiska však od míľnikov sem-tam niečo odpozorovali. Príbeh odštartuje lúpež zhabaných drog z policajných skladov.

Po poprave jedného zo zločincov, ostatným nezostáva nič iné len zbaviť sa nepohodlnej svedkyne skôr ako skontaktuje ústredné duo protagonistov a pomôže im prekaziť veľmi výhodný obchod... Film kombinoval  pomerne neoriginálny krimi Bad4 resizepríbeh s prvkami situačnej komédie a jeho humor čerpal najmä zo zámeny rolí medzi zbohatlíckym sukničkárom Mikeom (Will Smith) a zodpovedným otcom rodiny Marcusom (Martin Lawrence). Inak hrozilo, že im svedkyňa unikne spod ochrany a vydá sa na svoju vlastnú cestu za pomstou.

Čo film zdobilo, bol najmä napriek zjavnej povrchnosti atraktívny rukopis debutujúceho Michaela Baya, pôvodne režiséra reklám a videoklipov. Ten dodal akčným scénam štýlovú eleganciu a explozívnu dravosť preradenú na vyšší rýchlostný stupeň, než ponúkal producentom Donovi Simpsonovi a Jerrymu Bruckheimerovi do tej doby tiež klipovými rytmami osvedčený Tony Scott (Top Gun, Policajt v Beverly Hills II).

Bad7 resizePokračovanie z roku 2003 už Michaela Baya, hitmakera nakrúcajúceho filmy s čoraz väčším rozpočtom, zastihlo v čase, keď začal svoje tradičné režijné postupy recyklovať a usvedčilo ho z toho, že nepozná správnu mieru ani pri dávkovaní pomerne nekorektného humoru, ani pri explozívnosti akčný scén, v ktorých už vybuchovalo aj to, čo by správne pri náraze vybuchovať nemalo. Film o pašerákoch extázy navyše pôsobil dojmom, akoby jeho rozprávačom bol niekto pod jej vplyvom. S Mikeom a Marcusom sa prvý raz stretávame na zraze Ku-klux-klanu, kde je vzťah medzi nimi narušený vo chvíli, kedy Mike omylom pri prestrelke zasiahne Marcusa do zadku. Posttraumatický stres mu Bad5 resizenásledne spôsobí sexuálne problémy, pri čom mu s nimi veľmi nepomôže ani Mikeovo tajné randenie s jeho sestrou, obstarávajúce kriminálnym motívom potrebné sitcomové odľahčenie. Pouličný boj medzi drogovými gangmi nepôsobí ako z akčnej krimi, ale skôr z vojnového filmu. Drogy sú znázornené ako niečo sexy, sú pašované v rozrezaných telách v márnici a divák je vystavený aj pár nekrofilným pohľadom na obdivované prsia mŕtvoly. Keď protagonisti v záverečnom dejstve napadnú kubánske mestečko s polorozpadnutými domami bežných obyvateľov so slovami, že tam žijú výrobcovia Bad2 resizedrog, film začne byť z politického hľadiska viac než podozrivý.

Napriek negatívam platí medzi milovníkmi akcie za „guilty pleasure“ najmä kvôli vynikajúco nasnímanej automobilovej naháňačke. Najľudskejším momentom je scéna, v ktorej sa Marcus po tom, čo omylom zhltne drogu šťastne pochváli partnerovi, že má erekciu a preto hneď musí volať žene... A tie dva absurdné zábery na súložiace potkany sa divákovi z pamäti tiež rozhodne len tak vytesniť nepodarí. Druhí Ničomníci boli výstredný, agresívny film a rozhodne nie pre každého.

Tam, kde pred tým priemernosť scenára zachraňovali neopozerané vizuálne prvky, prípadne v pokračovaní scenár úplne Bad8 resizepotlačili do úzadia ako niečo, čomu radšej ani netreba venovať pozornosť, Bad Boys navždy naberá remeselnú istotu. Podobne ako sa osvedčila zmena režiséra spin offu Bumblebee v prípade Bayovej megalomanskej série Transformers, pokračovanie eskapád Mikea a Marcusa sa zbaví premrštenej deštruktivity a začne sa svedomito venovať prerozprávaniu príbehu. Nie je to príbeh nijako zvlášť originálny alebo inak tvorivo výnimočný – len nostalgická spomienka na jednoduché kriminálne zápletky 80. a 90. rokov, kde ešte nemusí mať každé hrdinské gesto globálnu váhu záchrany sveta, ani reflektovať aktuálnu sociálno-politickú situáciu. Divák vie, komu má držať palce, kto postavy ohrozuje a aj keď vplyvom priznanej žánrovej nostalgie už tuší, ako to Bad3 resizezrejme celé dopadne, predsa len ho scenár Chrisa Bremnera, Petera Craiga a Joea Carnahana dokáže pár drobnosťami prekvapiť.

Keď sa vdove po šéfovi drogového kartelu Aretas (Kate del Castillo) s efektným použitím pár woo-doo trikov a schopnosťami nájomného vraha jej nemilosrdného syna (Jacob Scipio) podarí dostať z väzenia, zoznam zradcov zo zločineckých, aj vyšetrovateľských kruhov sa začne postupne zužovať. Na zozname figuruje aj Mikeovo meno a netrvá dlho, kým vystrelené náboje nájdu svoj cieľ. Marcus vo svojom novo nadobudnutom duchovnom rozpoložení pri Mikeovom nemocničnom lôžku sľúbi, že ak jeho partner zraneniam Bad11 resizenepodľahne, on sám už nikdy nebude konať násilne. Pred nedávnom sa totiž stal starým otcom a až príliš často si pripúšťa, že je na prácu policajta pristarý. Mike pri riešení prípadu nachádza novú oporu v podstatne mladšom taktickom tíme, vedenom jeho bývalou priateľkou Ritou (Paola Nuñez). Ak by však ich spolupráca nezabrala, nikdy neprestal dúfať v to, že sa Marcus do akcie vráti skôr, ako ho dôchodok unudí na smrť.

Film sa vracia nie len k „prízemnejšej“ atmosfére prvého dielu, ale pretože agresivita pokračovania sa ukázala byť slepou uličkou, paradoxne volí k vykresleniu postáv, ich charakterov a jednotlivých dejových situácií podstatne citlivejší prístup. Mike a Bad12 resizeMarcus už len nepózujú v módne nasvietených, klipovo zostrihaných záberoch, nepredvádzajú len jeden krkolomný kaskadérsky kúsok za druhým, kombinovaný sem-tam nejakou suchou replikou. Tam, kde sa Bay spoliehal na charizmu hereckých predstaviteľov dodávajúcu protagonistom čaro, ktoré im ani scenár nepredpisoval, tam sa v Bad Boys navždy asi po prvý raz stávajú skutočnými postavami. Nie sú, samozrejme, poľudštený až na mieru filmového ekvivalentu antickej tragédie, či realistickej drámy z policajného prostredia. Len ich jednanie veľmi funkčne poslúži k naplneniu poctivo stvárnenej pripomienky už dávno nie až tak populárneho žánru v takom zmysle, že divákovi na postavách v Bad6 resizekaždej jednej kritickej situácií záleží a zaujíma ich, ako to s nimi dopadne.

Nie je to len tým, že sú od predchádzajúceho dielu o 17 rokov starší. Herci hladko vkĺzli do svojich rolí, akoby ich za ten čas ani neprestali hrať. Keď dôjde ku zraneniu, na postavách sa to podpíše a zvyšuje to napätie. Komická ľahkovážnosť postreleného zadku v predchádzajúcom diely by bola pre film zlým znamením a tvorcovia ho už v žiadnom prípade neopakujú. Dvojica výraznejších antagonistov síce za sebou nemá tak rozsiahlu palebnú silu, akou disponovali ich predchodcovia. Schopnosť zasiahnuť Mikea a Marcusa na citlivých miestach však z nich robí Bad9 resizeprotihráčov viac než dôstojných, dokonca s použitím minimálnych prostriedkov nečakane účinnejších. Fakt, že antagonistov predstavuje dvojica matka a syn, do záverečného dejstva vnesie aj pár komplikovanejších dilem. Deštruktívne stlačiť spúšť – čo Ničomníkom väčšinou pri konfrontácií s problémami „stačilo“ – by tento raz nemuselo byť až tak vhodným riešením. Rozuzlenie príbehu zrejme rozdelí fanúšikov na tých, čo uprednostňujú priamejšie riešenia predchádzajúcich filmov a na tých, ktorým morálne zodpovednejší a zložitejší prístup poodhalí práve niektoré ich doteraz prehliadané nedostatky.

Režiséri Adil El Arbi a Billal Fallah dávkujú vynikajúce akčné scény – držiace sa síce viac pri zemi a spravidla nenastrihané v prehliadnuteľných zlomkoch sekundy – so scénami príjemne komornými a so skvelou dávkou humoru. Nasvietenie, rakurzy, Bad10 resizespomaľovačky kameramana Robrechta Heyvaerta a občasné vizuálne, či vďaka Lorneovi Balfeovi tiež hudobné odkazy na pôvodné filmy obdivne citujú Bayov rukopis. Tvorcovia mu dokonca doprajú krátke ale zábavné herecké cameo. Prítomnosťou mladších postáv predstavujúcich pomocný tím je naznačené, že Bad Boys navždy nie je len pokračovaním v tradičnom zmysle, ale tiež určitým reštartom. Režiséri do filmu prinášajú aj svoj vlastný, nezanedbateľný autorský vklad a zručnou prácou pri vedení hercov sa im podarilo vydolovať z nich často oveľa presvedčivejšie výkony, než by divák spočiatku očakával. Účasť Joea Pantoliana ako kapitána Howarda večne zápasiaceho s hnevom vždy, keď na policajnú stanicu príde účet za všetko, čo sa ústrednej dvojici hrdinov podarilo zdemolovať, so sebou prináša nie len humor, ale aj nečakanú dojemnosť. A to je niečo, čo sa v sérií objavuje naozaj po prvý raz.

Bad9 resizeBad Boys navždy (Bad Boys for Life), USA, 2020
Dĺžka: 124 minút
Réžia: Adil El Arbi, Bilall Fallah
Scenár: Chris Bremner, Peter Craig, Joe Carnahan
Kamera: Robrecht Heyvaert
Strih: Dan Lebenthal, Peter McNulty
Hudba: Lorne Balfe
Hrajú: Will Smith, Martin Lawrence, Alexander Ludwig, Vanessa Hudgens, Michael Bay, Joe Pantoliano, Paola Nuñez, Charles Mwlton, Kate del Castillo, Happy Anferson, Emily Towles, Melissa Kennemore a ďalší
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 23. januára 2020