Milosť (Ułaskawienie)

Milost3 resizeFiguru, podobnú poľskému režisérovi Janovi Jakubovi Kolskému, sme na Slovensku, bohužiaľ nikdy nemali. Sála z neho  lokálpatriotizmus hrdého vidiečana, rozprávača príbehov s jasne vymedzenou identitou, kultúrnou i  historickou. Tej ostáva verný v celej svojej tvorbe a rozpráva príbehy hlboko vpísané do jednej z podstatných vrstiev poľskej kultúry.

Ak si odmyslíme jasné geografické jánošíkovské vektory nasmerované k Terchovej, k lokálnej esencii bujného Záhoria sa v 60. rokoch prihlásil Elo Havetta a na východ mieril i Juraj Jakubisko. Výraznejšie sa v tomto leveli rysuje dokumentárny Milost2 resizefilm a posledných rokoch sa do kultúrnej idenity východného Slovenska úspešne vpísal film Loli paradička. V hranom filme je tento spôsob artikulácie jemne povedané skromný a poznávanie všetkého, čo tvorí reálnu rurálnu identitu Slovenska je dlhom, v ktorom snáď nájdeme toľko vzývanú originalitu a osobitosť, bez akýchkoľvek obohraných symbolov. Keďže ide o koprodukciu so slovenskou účasťou, snáď sa čomusi podstatnému u Poliakov priučíme.

Vo svojom najnovšom filme sa Jan Jakub Kolski vracia k rodinnej histórii z konca druhej svetovej vojny. Hana a Jakub Szewczykovci prijímajú telo syna, ktorý bol vojakom Zemskej armády a zastrelil ho akýsi komunistický agent. Neistota tajnej polície o smrti významnej postavy odboja vedie k bizarnej činnosti. Jeho hrob neustále exhumujú a zisťujú  totožnosť Milost resizemŕtvoly. Keď k tomu dôjde po štvrtý krát, rozhodnú sa rodičia preniesť rakvu na miesto vzdialené 500 kilometrov. Kalvária Paclawska sa nachádza vo vojvodstve (poľský variant našich okresov) neďaleko ukrajinskej hranice.

Kolski pre svoj príbeh rekonštruuje komplikovaný povojnový svet z roku 1946, kde sa tváre bývalých nepriateľov i spojencov menia, nemecký vojak Jurgen im pomáha ťahať voz s truhlou, keď stratia koňa. Hana sťahuje synove čižmy a daruje mu ich. Vzápätí však obdarovaný hynie guľkou poľských partizánov, ktorí sú všetko iné, len nie spriaznené duše. Zastavia sa v kláštore kalvárie, kde je ich mladší syn Andrej mníchom a Hankine šialenstvo vrcholí. Jednako sa však spamätá a manželia sa Milost4 resizevracajú domov.

Celá „road movie“ je doprevádzaná komentárom sedemnásťorčného vnuka hlavných protagonistov, čiže alter ega režiséra, keďže tu rozpráva príbeh svojich prarodičov. Rodinná história je stálou súčasťou Kolského tvorby, ktorá je tak cennou paralelou spoločenských naratívov. Tiež moment hodný inšpirácie.

Aj napriek tomu, že film dostal na festivale domácich filmov v Gdyni cenu za najlepší scenár, jeho problematickou rovinou je štýlová nevyrovnanosť. Rozprávanie sa pohybuje medzi surrealizmom, hyperrealizmom a realizmom, chvíľami smeruje k tragikomickým polohám, vzápätí adresuje vážne útoky na cirkev Milost5 resizea balansuje medzi vierou a nevierou. Je príliš osobný a obrátený k udalostiam, ktoré nie sú pre nezasväteného diváka vždy čitateľné.

Pripomenul mi čínsky film Späť doma (Getting Home) režiséra Zhang Yanga z roku 2007, v ktorom čínsky robotník dopravuje domov na nový rok prakticky  bez prostriedkov a cez celú Čínu, telo mŕtveho kamaráta. Bol nakrútený v kompaktnej tragikomickej poetike, ktorá bola zaujímavým a originálnym  portrétom všetkých vrstiev čínskej spoločnosti. Práve táto jednota chýba Kolského filmu. Má však v kontexte filmov  Volyň (2017) Wojciecha Smarzowského, alebo Dozvuky (2012)  Wladyslawa Pasikovského a mnohých ďalších dôležité miesto svojim osobitým hlasom a  uhlom pohľadu.

Milost6 resizeMilosť (Ułaskawienie), Poľsko, ČR, SR, 2018
Dĺžka: 100 minút
Scenár a réžia: Jan Jakub Kolski