Na nože (Knives Out)

Noze11 resizePri sledovaní detektívnej komédie Na nože sa snáď ani nechce veriť, že nejde o produkt z britských ostrovov a že scenár nie je nakrútený podľa predlohy niektorého zo slávnych zástupcov literárnej detektívky, ako sir Arthur Conan Doyle či Agatha Christie. Ide totiž o hollywoodsky počin Riana Johnsona, zodpovedného za prostredný diel nových Hviezdnych vojen s podtitulom Last Jedi.

Epizóda VIII vyvolala mnoho špekulácií ohľadom toho, či sa príbeh vydal správnym smerom. Podobná kontroverzia tohto scenáristu a režiséra sa, našťastie, pri Knives Out nečaká, práve naopak, spoza mora čítame iba nadšené ohlasy. Film Noze2 resizezaujal ako kritiku, tak publikum a je veľmi príjemné zistiť, že tentokrát so zámorím môžeme iba súhlasiť.

Základom úspechu je vyvážený mix vážne mienenej detektívky s komplikovaným, ale zároveň do posledného detailu premysleným scenárom a správne nadávkovaného humoru. Povedzme si však najskôr stručný náčrt deja. Opäť platí, že najlepšie je vopred vôbec nič nevedieť a nechať sa v kine prekvapovať od prvého záberu. Takže Na nože je príbehom rozvetvenej bohatej americkej rodiny, žijúcej pod jednou strechou s 85- ročným majiteľom celého panstva a finančného majetku Harlanom Thrombeym. Starý elegantný pán v podaní Christopher Plummera je úspešný autor detektívok a ako sa ukazuje, celá rodina žije najmä z jeho podpory. Jedného dňa ho však nájde slúžka mŕtveho, s podrezaným hrdlom. V retrospektíve potom Noze5 resizesledujeme rozprávanie svojej verzie udalostí každého prítomného v dome v čase vraždy, respektíve samovraždy. Na mieste sa okrem polície ocitá aj istý súkromný detektív s tvárou Daniela Craiga a ten ani sám nevie, kto si ho na túto prácičku najal. Postupne zisťujeme, kto sa s kým rozprával, čo komu Harlan Thrombey oznámil, kto čo počul, v akom čase a na akom mieste rozľahlého domu. A môžeme si začať spoločne s políciou a detektívom skladať komplikované puzzle jedného zločinu.

Johnsonovi a producentom sa podarilo dostať pred kameru skutočne hviezdne obsadenie a na výsledku je táto smotánka na sladkej torte skutočne cítiť. Komu dlho chýbal Don Johnson, ten Noze12 resizesi ho môže v Na nože dokonale vychutnať. Elegantnú dámu so spočiatku nečitateľnými zámermi si vystrihla Jamie Lee Curtis, Toni Collette zase stvárnila absolútne odlišnú postavu, než boli jej trpiace ženy v hororoch Šiesty zmysel a Prekliate dedičstvo. Medzi skutočne minimum negatív snímky môžeme zaradiť trochu menej priestoru na plátne, než by si táto herečka zaslúžila. Zaujmú aj Michael Shannon, Chris Evans alebo Frank Oz a v podstate úplne všetci, film si však pre seba kradnú Daniel Craig a Ana de Armas. Obaja hrajú veľkých sympaťákov a vôbec nevadí, že ich postavy sú tak trochu vytrhnuté z reality. Ide však o súčasť celkovej štylizácie snímky. Craig zámerne svojim Benoitom Blancom pripomína Herculea Poirota, ale so svojráznym zmyslom Noze resizepre humor a zároveň dokazuje, že vysoká inteligencia ide ruku v ruke s akousi roztomilou detinskou nemotornosťou.  Kubánska rodáčka Ana de Armas zaujala širšie publikum v Blade Runner 2049, išlo však o menšiu úlohu a popravde sme si ju tu všimli najmä vďaka jej dokonalému vzhľadu. Na nože je tak jej prvým dielom, kde naplno predvádza svoj herecký talent a svojej postave mladej ošetrovateľky latinského pôvodu hlavy rodiny dodáva nesmierny šarm. Zároveň však necháva v diváka aj v neistote a ten je stále na pozore, či na nás nehrá jej Marta taktiež premyslenú hru na mačku a myš.

Na nože je typ filmu, na aký ste v kinách v posledných rokoch asi Noze8 resizeani nemali šancu naraziť. Pokiaľ šlo o kombináciu čierneho humoru a kriminálnej zápletky, väčšinou boli takéto diela späté s explicitným násilím. Pokiaľ ste mali chuť na „Poirotovky“, mali ste možnosť vidieť Vraždu v Orient Exprese, lenže drvivá väčšina divákov bola určite oboznámená so všeobecne známou pointou. Bez preháňania sa dá skonštatovať, že momentálne v našich kinách zábavnejší ani napínavejší mainstreamový film možnosť vidieť nemáte a je radostné skonštatovať, že zároveň ide aj o film veľmi inteligentný a dokáže sa medzi tým všetkým vyjadrovať nevtieravo aj k súčasným spoločenským témam. Je dokonca vysoko pravdepodobné, že sa o dvanásť mesiacov ocitne aj vo výberoch toho najlepšieho, čo naši distribútori v roku 2020 uviedli do kín.

Noze7 resizeNa nože (Knives Out), USA,  2019
Dĺžka: 130 minút
Scenár a réžia: Rian Johnson
Kamera: Steve Yedlin
Strih: Bob Ducsay
Hudba: Nathan Johnson
Hrajú: Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Amas, Jamies Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome a ďalší
Distribúcia: Forum Film Slovakia
Premiéra v SR: 2. januára 2020