The Minimalists: Menej je teraz a tu (The Minimalists: Less Is Now)

Minimum resizeNiet žiadnych pochýb o tom, že Joshua Fields Millburn a Ryan Nicodemus sú zdatní v rozprávaní zaujímavých a pútavých príbehov. Najmä toho svojho. Presvedčili nás o tom už v prvom filme Minimalism: A Documentary About the Important Things, 2016. Štyri roky po tejto ich azda prvej filmovej skúsenosti však svoje rétorické schopnosti povýšili naozaj na tú najvyššiu úroveň a pretavili ich do druhého filmu o ich jednoduchom životnom štýle Minimalists: Menej je teraz a tu. Kto sú ale títo dvaja navonok obyčajní páni?

Toto minimalistické duo zo dňa na deň zjednodušilo svoj klasický konzumný spôsob života, s množstvom nepotrebných vecí, doslova na minimum. Alebo na veci, ktoré sú pre nich potrebné, dodávajú ich životu zmysel, alebo im prinášajú radosť. Subjektívna reflexia ich životného štýlu sa stala celosvetovým Minimum2 resizefenoménom a viac ako 20 miliónom ľudí pomohla žiť svoj život omnoho zmysluplnejšie. Prostredníctvom ich blogu, kníh, podcastov, medzinárodného turné a filmov sa z tejto jednoduchej myšlienky stalo globálne hnutie, o ktorom doteraz píše množstvo celosvetovo uznávaných periodík, vrátane Forbes, New York Times či Wall Street Journal. A svoje uvažovanie o uvedomelom žití dokázali sprostredkovať aj v komplexnejšom formáte, akým je film.

Pokračovanie dokumentárneho filmu, rovnako ako pôvodná snímka, kopíruje naratív založený na životných skúsenostiach a rozhodnutiach Fields Millburna a Nicodemusa, ktoré ovplyvnili ich budúce smerovanie. Zatiaľ čo prvý film sa skôr sústredil na minimalizmus ako taký, voľné pokračovanie je už viac o minimalistoch – ľuďoch. Práve preto je omnoho intímnejšie a divákom sprostredkúva podstatne osobnejší pohľad na to, prečo sa dvaja kamaráti rozhodli „vyliečiť svoje životy“ pomocou minimalistickej filozofie. Minimalistický prístup k danej problematike, úplne prirodzene, zvolil aj režisér a kameraman Matt D’Avella. Vytvára ostrý kontrast medzi preplnenými lokáciami s inscenovanými rušnými životmi hlavných respondentov-protagonistov a jednoduchými scénami ich aktuálnych životov striedaných sMinimum4 resize priam poetickou štylizáciou epicky prednášaných textov v dramaturgicky vyšperkovaných monológoch. Divákov pravdepodobne nezaskočí ani fakt, že samotný tvorca tejto dokumentárnej snímky je sám aktívnym minimalistom.

The Minimalists: Menej je teraz a tu nám sprostredkováva ideu bezhlavej mechanickosti konzumnej spoločnosti vytvorenej kapitalizmom. Nové trendy privádzajú ľudí do zúrivosti, úzkosti a depresie. Presviedčajú konzumentov, že jedine nimi ponúkaný produkt ich dokáže urobiť krajšími, lepšími, šťastnejšími, zručnejšími, bohatšími, múdrejšími. Mnoho dokumentárnych filmov s podobnou tematikou si ako respondentov zámerne vyberá expertov, ktorí vyjadrujú svoje názory. Matt D’Avella svoju pozornosť zameral skôr na obyčajných ľudí porovnávajúcich ich životy pred tým a potom, ako sa stali minimalistami. Práve vďaka tomuto aspektu snímka dokáže sprostredkovať posolstvo Minimalistov podstatne širším masám ľudí.

Tým posolstvom nie je len jednoduchá povrchná definícia, ktorú v minimalizme vidí väčšina konzumentov. Triedenie, vyhadzovaniMinimum3 resizee, eliminácia vecí okolo nás nie je jediným aspektom tohto životného štýlu. A ani tým najpodstatnejším. Cieľom Minimalistov nie je len úsilie vlastniť stále menej a menej a menej. Práve naopak, usilujú sa mať čoraz viac. Ibaže, nemateriálnych vecí. Viac času. Viac kreativity. Viac skúseností. Viac pokoja, voľnosti či vedomostí. Jednoducho viac…

Ako však tento vytúžený cieľ dosiahnu? Tak, že si usporiadajú a upracú svoj životný priestor, aby do ich života mohlo vstúpiť nekonečne veľa abstraktných, no pre psychické zdravie bohatých vecí. Pretože vedia, že stará dobrá pravda „menej je viac“ zaručene platí. Napokon, vedel to aj samotný veľký architekt Ludwig Mies van der Rohe, inšpirácia Minimalistov, ktorý pomocou tohto aforizmu opísal svoju estetiku dizajnu. Aranžovať potrebné komponenty za účelom kreovania impresie pomocou extrémnej jednoduchosti. Podobne, ako to spravilo toto kreatívne trio v dokumentárnom filme The Minimalists: Menej je teraz a tu pre streamovaciu spoločnosť Netflix.

The Minimalists: Menej je teraz a tu (The Minimalists: Less Is Now), USA, 2021
Dĺžka: 53 minút
Réžia: Matt D'Avella