1917

Vojna11 resizeSam Mendes si prvýkrát vyskúšal vojenskú tematiku v snímke Mariňák z roku 2005. Tentokrát sa však rozhodol vymeniť konflikt na Blízkom východe za omnoho dávnejšiu históriu a zabrúsiť rovno do prostredia prvej svetovej vojny. A hoci Mariňák nebol vôbec zlý v tom, o čo sa snažil, jeho novinka s názvom 1917 si podmanila divákov a kritikov podstatne ľahšie.

Filmov z tohto obdobia nevzniká až toľko, obzvlášť v porovnaní s neskoršou konfrontáciou celosvetových veľmocí, ktorá sa odohrala o dvadsať jeden rokov neskôr. Kým v druhom prípade neustále vznikajú nové hrané fikcie, či dokumenty, prvá svetová vojna je v miernom úzadí. Dôvodov je zrejme viac. Či už je to vyššie zastúpenie silných osobností na jednotlivých Vojna12 resizestranách, väčší dopad na svetové dianie, vrátane obrovského množstva obetí, alebo vojnové hrôzy, na ktoré sa vďaka kvalitnejšej dokumentácii, či výpovediam preživších nedá zabudnúť. O to cennejší je preto každý prírastok, ktorý sa snaží upozorniť i na toto menej využívané obdobie. Obzvlášť ak je nakrútený tak originálne, ako to predviedol Sam Mendes.

1917 sa začína odvíjať ako príbeh dvoch mužov, vojakov, ktorým je zverená mimoriadne náročná úloha. A to pokúsiť sa zastaviť vojenskú akciu, ktorá má byť uskutočnená na základe mylných predpokladov, no v skutočnosti je vopred odsúdená na neúspech. Spolu sa tak vydávajú na cestu naprieč nepriateľským Vojna resizeúzemím, aby zachránili brata jedného z nich... a spoločne s ním i tisícky ďalších vojakov. Telefóny medzi zákopmi totiž nefungujú a osud všetkých z nich tak leží výhradne v rukách tejto dvojice.

Čím zaujme nový film Sama Mendesa hneď na prvý pohľad, je fakt, že je nakrútený na jeden, viac-menej kontinuálny, zaber. No iba zdanlivo, podobne ako svojho času oscarový Birdman, s ktorým nakoniec zdieľa aj podobnú techniku vzniku tejto ilúzie. Divák je tak svedkom, ako kamera nepretržite sleduje svojich protagonistov – či už zozadu, spredu, sprava doľava, alebo zľava doprava, pričom v záujme zachovania určitej dynamiky okolo ich každých pár minút ladne obkrúži. Postavy sa navyše miestami Vojna2 resizepohybujú i v stiesnených priestoroch, alebo okolo nich neustále prebiehajú ďalší účastníci príbehu, a to aj smerom ku kamere, či spoza nej. Vo výsledku tak nejde neobdivovať aranžmán jednotlivých scén a koľko práce muselo dať vytvoriť podobný efekt jednoliatosti.

Pri viacerých záberoch sa navyše zatajuje dych, už len tým čo sa v nich odohráva. K tým najpamätnejším patrí bezpochyby scéna nočného požiaru v rozpadnutej dedine, či záverečný beh popri zákopoch, kde je divácka zaangažovanosť na absolútnom maxime. Po technickej stránke ide skrátka o mimoriadne precíznu záležitosť, kde absentuje jediné slabé miesto. Ani tých pár Vojna9 resizeočividnejších, no z pohľadu príbehu dokonale opodstatnených, strihov nemá ako pokaziť celkový dojem a zase raz sa potvrdzuje, že forma je vo filmovom médiu nemenej dôležitá ako obsah. A okrem toho i to, že napätie, či akčnejšie momenty môžu byť na plátne vytvárané i bez tradičnej práce strihačov, využívajúcich viaceré uhly kamier.

Ak si však divák odmyslí technicky precíznu formu, ostane mu len mimoriadne jednoduchý, hoci funkčný, príbeh, ktorý do žánru nevnáša veľa nového, ani po myšlienkovej stránke. Nieže by to zásadne prekážalo, no komornejšie ladená zápletka, v ktorej Vojna6 resizeabsentuje zachytenie okolitého chaosu prostredníctvom veľkej bitevnej scény, nemusí uspokojiť každého priaznivca tejto problematiky. Ani jeden z ústrednej dvojice (George MacKay, Dean-Charles Chapman) navyše nemá priestor na to, aby predviedol čo v ňom skutočne je. Plejáda známych hercov vo vedľajších úlohách už pôsobí o poznanie výraznejšie, no zakaždým po chvíli uvoľní priestor niekomu novému a do ďalšieho diania už nezasiahne. 1917 sa až tak urputne snaží o technologicky unikátny zážitok z prvej svetovej vojny 1917, až miestami zabúda na ten nemenej podstatný zvyšok. Do istej miery sa vlastne ponúka prirovnaniu k Nolanovmu Dunkirku - ten je v čom-to podobný, no okrem inovatívnej formy disponoval i prepracovanejším scenárom, šikovne pracujúcim s tromi paralelne sa odvíjajúcimi časovými líniami.

Vojna4 resizeI napriek tejto menšej škvrne na kráse platí, že jednotlivé epizódy, umne poskladané do jedného celku, sú natoľko pôsobivé a miestami i strhujúce (pomáha i vynikajúca hudba veterána Thomasa Newmana), že dávajú poväčšine zabudnúť i na absenciu akejkoľvek originality na vojnovom poli. A nakoniec, niekto to chce možno presne takto.

Vojna10 resize1917, USA, Veľká Británia, 2019
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Sam Mendes
Scenár: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Kamera: Roger Deakins
Strih: Lee Smith
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Dean-Charles Chapman, Georgee MacKay, Daniel Mays, Colin Firth, Pip Carter, Andy Apollo, Andrew Scott, Benedict Cumberbatch, John Hollingworth, Richaard Madden, Jamie Parker, Taddeo Kufus, Paul Tinto, Josef Davies, Gabriel Akuwudike, Spike Leighton a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 13. februára 2020