Joker

Jocker11 resizeJoker, samostatne stojaci príbeh o zrode najslávnejšieho batmanovského protivníka, navyše s ďalšou zmenou jeho ústredného predstaviteľa behom niekoľkých rokov, sa spočiatku javil ako zbytočný projekt. Následne sa však premenil na nečakaný triumf, čo podčiarkla i jeho prekvapivá výhra na medzinárodnom festivale v Benátkach. No a lepšiu reklamu si komiksové filmy snáď ani nemohli priať.

Tento žáner pritom nie je iba o zdanlivo dokonalých superhrdinoch v štylizovaných kostýmoch (Cesta do zatratenia, V ako vendeta), no pokiaľ aj áno, miestami dokáže ponúknuť i odlišný pohľad hodný pozornosti divákov pohybujúcich sa Jocker4 resizev úplne iných sférach. V tomto smere stojí za zmienku napríklad trilógia Christophera Nolana o Temnom Rytierovi, či nie až tak dávny Logan ocenený i nomináciou na Oscara za najlepší scenár. Do tejto škatuľky možno, samozrejme, zaradiť aj Jokera, no ten sa z nej súčasne predsa len trochu vymyká. Tentokrát totiž skutočne nejde o žiadneho hrdinu, či antihrdinu, ale o nie príliš kladnú postavu, pohybujúcu sa v známom svete, vychádzajúcom z komiksových čísiel.

Dej je zasadený do konca sedemdesiatych, respektíve začiatku osemdesiatych rokov. Gotham City práve sužuje dlhotrvajúci štrajk smetiarov a aj inak najkrajšie časti mesta sa jeho vplyvom menia na nepríliš vábne pôsobiace oblasti. Očividné napätie medzi sociálne slabšími vrstvami a členmi bohatších sfér Jocker12 resizesa dá takmer krájať a situácii nepomáhajú ani mediálne vyjadrenia kandidáta na nového starostu Thomasa Wayna. Chýba už len akási rozbuška, ktorá je schopná prelomiť túto patovú situáciu a uviesť mesto do absolútnej anarchie. A týmto katalyzátorom je Arthur Fleck, osoba ktorá vlastne ani nemá záujem o politické vyjadrenia, no predsa sa neúmyselne stáva symbolom tohto triedneho boja.

Arthur pritom rozhodne nie je niekto, kto by sa dal považovať za duševne zdravého jedinca. Trpí nekontrolovateľnými záchvatmi smiechu, ktoré ani zďaleka nemusia vystihovať jeho aktuálne rozpoloženie, je príšerne vychudnutý a neustále depresie zaháňa množstvom liekov. Zo všetkého najviac túži vymaniť sa zo svojho bežného života a stať sa úspešným stand-up komikom, zatiaľ však žije so svojou chorľavou Jocker6 resizematkou v jednej z tých horších štvrtí a život sa s ním nijak zvlášť nemazná. Je iba otázkou času, kedy sa to v ňom definitívne zlomí a tí, čo sa k nemu nezachovali najlepšie, to pocítia na vlastne koži. A tento bod zlomu nakoniec skutočne prichádza...

Jednou z výhod filmu je fakt, že tvorcovia sa nemuseli, respektíve ani nechceli, obmedzovať žiadnou konkrétnou predlohou. Pôvod hlavnej postavy, ktorá je v tomto prípade neúspešným komediantom, je síce čiastočne inšpirovaný kultovým zošitom Killing Joke, no tam akákoľvek podobnosť končí. Samotný Joker prešiel, či už na papierových stránkach, Jocker9 resizealebo vo filmových adaptáciách, viacerými zrodmi, ktoré ho zakaždým ukazovali v trochu inom svetle, no obecne sa mnohí priaznivci zhodujú, že najfunkčnejšie pôsobí, ako niekto koho šialenstvo sa nedá výraznejšie definovať. V tomto prípade sa však psychologická drobnokresba, aká nebola doposiaľ k videniu v žiadnom inom filme, rozhodne vypláca a dokonale ospravedlňuje jeho vznik.

Zďaleka najväčšou devízou snímky je Joaquin Phoenix, podávajúci mimoriadne oduševnený výkon. V rámci prípravy na svoju rolu výrazne schudol, študoval videá s osobami trpiacimi patologickým smiechom a čítal knihy o politických vraždách, aby sa dokázal viac vžiť s motiváciami vrahov. Je to práve on, kto povyšuje film na úplne inú úroveň a okamžite necháva zabudnúť na predošlú a nie príliš vydarenú inkarnáciu v podobe Jocker8 resizeJareda Leta. No výrazne mu pomáha i nečakane precízna réžia Todda Phillipsa, ktorá dáva adekvátny priestor jeho hereckým kreáciám. No a do tretice netreba zabúdať ani permanentne znepokojivú hudbu Islanďanky Hildur Guðnadóttir, neustále sa striedajúcu s až ľahostajne pôsobiacimi retro skladbami. To pomáha dotvárať unikátnu atmosféru dobového mesta v rozklade, no svojim spôsobom vystihuje i ústrednú postavu, ktorá ma hlavu plnú podobne ladenej hudby a chce tancovať za jej tónov, ale divák sa v jej prítomnosti cíti miestami až nekomfortne.

A to vlastne plne stačí k takmer maximálnemu zážitku a nevadí ani absencia akejkoľvek akcie. Jedinou výraznejšou slabinou je v Jocker10 resizetomto prípade samotný scenár, a to v momentoch, keď sa práve nevenuje dianiu okolo samotného Arthura. No nie preto, že by nefungoval, pretože tematicky je dostatočne silný a veľmi dobre prepája komiksové prvky s reálne pôsobiacim svetom. Až na jeden, či dva dobre zakomponované zvraty však nemá čím prekvapiť a takmer všetko sa odohráva tak, ako to asi divák očakáva. Čo vzhľadom k zvyšným aspektom a obzvlášť k bezchybnému protagonistovi, neustále strhávajúcemu pozornosť na svoju osobu, nijak zvlášť neprekáža - ale v priamom porovnaní s filmami ako Taxikár, či Kráľ komédie, ktoré Todd Phillips a Scott Silver neskrývane citujú (z ďalších inšpirácií je vhodné zmieniť Serpico, či Prelet nad kukučím hniezdom), scenár skrátka nejde na dreň, tak akoby mohol.

No i napriek tomu platí, že Joker je jednou z udalostí tejto filmovej sezóny a miestami je až ťažké uveriť, že jeho Jocker5 resizerežisér a spoluscenárista Todd Phillips sa až doposiaľ angažoval u komediálnejšie ladených snímok. Odlišný smer v rámci dnes mimoriadne populárneho superhrdinského komiksového žánru zrejme prekvapí nejedného diváka, no je dobre, že niečo podobné vôbec vzniklo. Hoci je kritické prijatie o poznanie lepšie vo svete ako v domácej Amerike, kde sa okolo filmu vznáša aura istej (a nutne povedať nezmyselnej) kontroverzie, na nespornom hereckom vklade ústrednej hviezdy sa zhodujú bez okolkov všetci. Rozhodne by teda nebolo prekvapením, ak by sa Joaquin Phoenix stal druhým predstaviteľom Jokera, ktorý si za svoj výkon odnesie pozlátenú sošku Oscara a svoju prvú vôbec. No to sa dozvieme až o pár mesiacov.

Jocker resizeJoker, USA, 2019
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Todd Phillips