Úplná láska (La quietud)

Laska2 resizeBohatá argentínska rodina žije na krásnej farme La quietud, čo znamená ticho, pohoda, no v snímke argentínskeho režiséra Pabla Trapera, uvádzanej u nás pod názvom Úplná láska, je všetko len nie ticho a pohoda. A keď tak len miestami a zdanlivo.

Nevyjasnené a komplikované vzťahy, najmä medzi matkou a jednou z dcér, ale aj medzi manželmi, sú zrejme dôsledkom neslávnej diktátorskej éry v krajine. Nie zbytočne sa hovorí, že to čo sa okolo nás odohráva, či sa nám to Laska3 resizepáči alebo nie, hlboko zasiahne, často priamo i nepriamo, aj do našich  súkromných osudov. Na začiatku príbehu jedná z dcér Mia (Martina Gusman), ktorá žije na usadlosti s rodičmi, sprevádza otca, niekdajšieho vysokopostaveného úradníka, na prerokovanie úradnej záležitosti. Otec dostane infarkt, nikdy sa už celkom nepreberie a kvôli jeho závažnému zdravotnému stavu príde domov z Paríža aj matkin miláčik dcéra Eugenia (Bérénice Bejo). Dievčatá sa viac ako srdečne privítajú a hneď úvode zažijeme ich ľúbostné hry, na ktoré boli zvyknuté v detstve. A potom sa dozvieme, že Mia je milenkou manžela Laska resizeEugenie, ale ani Eugenia nie je svätá, má takisto tajného milenca, obdivovateľa od detstva v Argentíne. Ten sa jej nechce vzdať a okamžite vypukne medzi nimi spor, kto je otcom dieťaťa, ktoré Eugenia očakáva. Tá milencovi povie, že ani náhodou nie je to on, a hrdo oznámi matke Esmeralde (Graciela Borges) radostnú správu. To, samozrejme zlomí srdce Mii, lebo švagra nadovšetko miluje a zdá sa, že aj on ju. Rozhodne mu nie je ľahostajná. Ak by sme takto pokračovali vo vylíčení príbehu, mohli by sme prísť k falošnému záveru, že je to film o sexe (bohato okorenený sexuálnymi scénami) o Laska11 resizespletitých ľúbostných vzťahov, hraničiacich často až s amorálnosťou. No to je veľký omyl. Chyba je však v tom, že Pablo Trapero sa k podstate prepracováva zbytočne zdĺhavo, navyše dianie popreplieta krásnymi zábermi argentínskeho vidieka, čo nie je na škodu, ale trochu predsa len retardačným momentom.

Laska6 resizePriam patologické rodinné vzťahy sú výsledkom argentínskej diktatúry v 70. rokoch minulého storočia. Krutosť, vraždenie vojenskej junty, korupcia je smutne preslávená a veľa rodín je dodnes poznamenaných jej vyčíňaním. Dotklo sa to veľmi bolestne aj tejto rodiny, ktorá však vďaka tomu zbohatla a milujúce dcéry sa nechtiac musia dozvedieť pravdu o svojich rodičoch. Je to Laska8 resizebolestné zistenie, ale život ide ďalej. Katalizátorom udalostí je pohreb otca, na ktorom sa náhodou prevalí, len vďaka nehode, že Eugenia hlboko presvedčená o svojom tehotenstve, má všetky jeho príznaky, dieťa nečaká. Predstieranie, hranie sa na niečo, čo je na míle vzdialené pravde, je v tejto komplikovanej a citovo rozorvanej rodine takmer samozrejmosť. Každý z hrdinov niečo tají, zakrýva a prebudenie sa do reality je potom o to krutejšie. Laska4 resize

Režisér, scenárista a producent Pablo Trapero mal v roku 2015 veľký úspech na MFF v Benátkach s filmom Klan kde získal Cenu za réžiu a tohto roku bola Uplná láska opäť v súťaži a dvojrozhovor s oboma herečkami Bérénice Bejo a Martinou Gusman a sme priniesli už na stránkach FilmPressu. Nie náhodou, lebo film vďaka vynikajúcim hereckým výkonom oboch Laska7 resizehlavných predstaviteliek výrazne získal. Skutočne sa na seba veľmi podobajú a nebyť toho, že jedna je o niečo vyššia veru by sme si ich aj plietli. Bérénice Bejo zahrala rozpoltenú ženu, ktorá sa snaží roky snaží otehotnieť, no nevychádza jej to, čo nakoniec vyústi do patologicky predstieraného tehotenstva, mimoriadne presvedčivo. Mia Martiny Gusman je o niečo komplikovanejšia, miluje nadovšetko svojho otca, ale s matkou Laska9 resizesú neustále v konflikte. Dievča zrejme cíti, že za negatívnym vzťahom matky k nej je niečo viac. Prečo tomu tak je sa dozvie len v závere, ale nezanevrie na ňu, i keď celý život na seba len kričali. Mia je tolerantnejšia a viac citovo založená. Jej vzťah k sestre je vrúcny a nesebecký. Obe sú však povahovo odlišne. Eugenia je rozmaznanejšia, matka ju zbožňuje, manžel ju má zrejme rád a milenec sa jej nechce vzdať, sestru obdivuje a zároveň miluje, Laska13 resizeale nemusí sa tak so životom pasovať. Mia je zasa racionálnejšia, stojí oboma nohami na zemi, nič si nenahovára, chce mať vždy vo všetko jasno a nenávidí pretvárku, lož, čo je Eugenii nie vzdialené skôr samozrejmé. Veď aj manžel pri jednej príležitosti konštatuje, že nacigánila toho už dosť. A napriek  tomu, že sú obe ženy povahovo diametrálne vzdialené nevedia jedna bez druhej žiť. Bolo by nespravodlivé nespomenúť aj výborný Laska12 resizeherecký výkon Graciely Borges v úlohe osudom ťažko skúšanej matky. Mužské postavy sú, žiaľ, len na okrasu a plnenie erotických chúťok oboch žien.

Snímka Úplná láska, ako som už spomenula, je zbytočne zdĺhavá, kratšia minutáž by jej len prospela a navyše melodická a pekná sprievodná muzika vonkoncom nezapadá do deja, ba Laska5 resizeho miestami až ruší. Presnejšie je náhradou za dramatickosť a hlbší ponor do psychológie postáv. Film si však zaslúži pozornosť, lebo veľmi nevtieravo, na v podstate zdanlivo banálnom ľúbostnom prepletenci, dáva do pozornosti závažnú celospoločenskú úvahu na tému, ako dejinné zvraty, vojna, násilie a nepokoje, hlboko zasiahnu do života každého jednotlivca a narušia medziľudské vzťahy. A to platí všeobecne, nielen pre Argentínu.

Laska10 resizeÚplná láska (La guietud), Argentína, Francúzsko, 2018
Dĺžka: 117 minút
Scenár a réžia: Pablo Trapero