Mníška (The Nun)

Mniska resizeMníška režiséra Corina Hardyho je ďalším filmom z úspešnej hororovej série V zajatí démonov, pričom nový prírastok sa ešte o niečo bližšie zameriava na dobre známeho démona Valaka. Má táto postava aj tentokrát čo ponúknuť, alebo ide o zbytočný spin-off?

Za zrodom hororovej značky V zajatí démonov nestojí nik iný ako James Wan, autor sérií ako Saw: Hra o prežitie a Insidious. Prvá spomínaná je však zo všetkých troch s prehľadom najúspešnejšia, a to ako z pohľadu celkových ohlasov, tak po finančnej stránke. O to paradoxnejšie pôsobí fakt, že väčšie univerzum sa mu podarilo vytvoriť viac-Mniska6 resizemenej náhodou. Kým iné štúdia sa márne snažili napodobniť marvelovský recept fungujúceho superhrdinského vesmíru vyskladaného z vysokorozpočtových blockbusterov, Wan sa na to pokúsil ísť trochu inak a osloviť odlišný typ diváka podstatne lacnejšími filmami. A uspel.

„Keď sme začali pracovať na prvom dieli V zajatí démonov, začalo byť zjavné, že by mohol byť začiatkom väčšieho univerza. Je tu mnoho ďalších príbehov, na ktoré by bolo skvelé sa zamerať.“, Mniska7 resizenechal sa počuť malajzijský tvorca. Démon Valak sa prvýkrát objavil v druhej kapitole príbehu manželov Eda a Lorraine Warrenových, kde najprv v podobe desivej mníšky a neskôr i entity pomenovanej ako The Crooked Man terorizoval ústredných protagonistov. Aj ten má inak v budúcnosti dostať vlastný film a už teraz sa dá reálne predpokladať, že po vzore Mníšky, či oboch dielov Anabelle pôjde o prequel.

Mniska11 resizePosúvame sa spať do minulosti, do roku 1952. V izolovanom rumunskom kláštore jednu mníšku zabije neznáme zlo a druhá spácha samovraždu obesením. Jej telo nachádza miestny dedinčan, ktorý v pravidelných intervaloch dováža do kláštora zásoby a Vatikán čo najrýchlejšie vysiela na miesto činu skúseného pátera Burka (Demián Bichir) a mladú novicku Irene (Taissa Farmiga), ktorá disponuje schopnosťou vidieť veci. Tí okamžite po príchode zisťujú, že niečo naozaj nie je v poriadku, no ani jeden z nich si spočiatku poriadne neuvedomuje, s akým veľkým zlom majú do činenia.

Mniska8 resizeNajväčšou devízou celej snímky je jej výprava a šikovná voľba kulís. Divák môže na krátky okamih nazrieť do samotného Vatikánu, či do dedinky, ktorá akoby vypadla zo stredoveku, no veľká časť pochvaly smeruje hlavne na pôsobivo spracované hlavné dejisko zápletky. Exteriéry rumunského kláštora sú patrične tajomné, interiéry zase skľučujúce a desivé samy o sebe. Kľúčové scény sa nakrúcali priamo na Korvínovom hrade v Hunedoare, mieste kde bol svojho času údajne väznený aj Vlad III, inak nazývaný aj ako Dracula. Po stránke atmosféry teda Mníška funguje na výbornú, pričom pochváliť možno  Mniska4 resizevydarenú kameru Maxima Alexandra, ktorá im dáva adekvátne vyniknúť, či vhodný hudobný podkres Abela Korzienowskiho.

Aj preto trochu zamrzí, že sa v nich rozohráva viac-menej banálny a miestami i trochu nekonzistentný príbeh, vŕšiaci jeden klasický hororový motív za druhým. Vyložene nenadchne ani spôsob, akým s nimi pracuje a hoci nič nečiní vyložene zle, chýba mu niečo navyše. Niečo, čím by dokázal diváka výraznejšie osloviť, čo bola mimochodom aj slabina oboch Mniska9 resizedielov Anabelle. Pod všetkými troma filmami je inak podpísaný rovnaký scenárista Gary Dauberman a znova sa ukazuje, že na prvú ligu ešte úplne nemá.

Annabelle 2: Stvorenie zla však mal oproti zvyšku k dispozícii jeden tromf, ktorý dokázal čiastočne vykompenzovať scenáristické nedostatky. Tým bol talentovaný David F. Sandberg na režisérskej stoličke a Corin Hardy, bohužiaľ, Mniska10 resizenedosahuje ani len jeho úroveň, o Jamesovi Wanovi ani nehovoriac. Čo môže byť vzhľadom k jeho predošlej a vôbec nie zle prijímanej snímke Posvätná hora prekvapením, no tu skutočne pôsobí, akoby sa chvíľami držal na uzde. Občas pritom dokáže vyčariť i niekoľko nápaditých a pomerne strašidelných scén, ale zďaleka nie konštantne. A to je rozhodne škoda.

Mniska3 resizeI napriek tomu nejde o úplne premárnený potenciál a fanúšikovia Wanovského univerza si môžu prísť na svoje. Hoci sa Mníška nezaradí ani k tohtoročnej špičke žánru, v základných aspektoch je ako-tak funkčná, pomerne zábavná a nerobí mu žiadnu hanbu. Ponúka i príjemné, hoc očakávané, napojenie na už známe udalosti a záverečná scéna potenciálne sľubuje i ďalší zaujímavý vývoj v rámci série. Uvidíme, do akých vôd sa tvorcovia vydajú nabudúce.

Mniska5 resizeMníška (The Nun), USA,  2018
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Corin Hardy