Do plaviek! (Le grand bain)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Plavky resizePred viac ako dvadsiatimi rokmi nakrútil režisér Peter Cattaneo trpkú komédiu Do naha!, ktorá získala okrem diváckej pozornosti aj štyri ceny Bafta, dve európske ocenenia a jedného Oscara za hudbu. Bol to príbeh s presnými časovými i priestorovými súradnicami. Odohrával sa v priemyselnom anglickom meste Sheffield a reagoval na vtedajšiu nezamestnanosť. Partia šiestich mužov sa rozhodla riešiť svoje existenčné problémy netradičným spôsobom  - pánskym striptízom, pričom odhaľovaním tela odkrývali aj svoje vnútro.

V týchto dňoch prichádza do našich kín trpká francúzska komédia Do plaviek! Na svoju inšpirátorku nepoukazuje iba parafrázou názvu, ale aj podobnou existenciálnou zmenou tradičnej mužskej roly. Skupina štyridsiatnikov sa spojí do prvého tímu synchronizovaného plávania, ktoré je prednostne doménou žien. Dôvody nie sú také výrazne sociálne Plavky2 resizeako v britskom filme, skôr psychické, navyše športová aktivita väčšmi vyžaduje isté finančné investície, než by prinášala zisk. Mužov spája predovšetkým rovnaký životný pocit. Považujú sa za lúzrov, ktorým to jednoducho v živote nevyšlo. Buď sú bez zamestnania, alebo neúspešne podnikajú, prípadne ich práca nebaví, no straty zaznamenávajú najmä v súkromnom živote, v nevydarených manželstvách či ich absencii, v nenaplnených vzťahoch s partnerkami, chladných kontaktoch s deťmi a inými príbuznými. Na mladícke sny už zabudli, alebo sa bez úspechu znova a znova pokúšajú o ich naplnenie, neschopní triezvo odhadnúť svoje sily a predpoklady. Kolektívne plavecké tréningy mužov, z ktorých ani jeden nepripomína svojou fyziognómiou športovca, aspoň na chvíľu v nich zaháňajú depresie a vnútornú nespokojnosť. Je to dlhý proces, počas ktorého sa jednotlivci menia na tím. Spoznávajú tých druhých, ale najmä sami seba, odhaľujú svoje temné, ale i svetlejšie stránky, učia sa navzájom tolerovať, ba čo viac, pochopiť Plavky3 resizesvojich športových partnerov, z ktorých sa časom stávajú kamaráti.

Proces postupného získavania sebavedomia, ktoré má veľký dosah na správanie týchto mužských „akvabel“ a na ich medziľudské vzťahy, je zdĺhavý a vyčerpávajúci nielen vo fyzickom zmysle slova. Skupina čelí nepochopeniu, výsmechu a podceňovaniu doma i v okolí. Muži by sa zrejme už dávno vzdali, nebyť dvoch tvrdých tréneriek – bývalých šampiónok v tejto športovej disciplíne. Kým prvá, blondínka s charakteristickým menom Delfína, s netrénovanými amatérmi súcití a povzbudzuje ich aj čítaním zaujímavých motivačných textov, pričom sama má veľké citové i abstinenčné problémy, čiernovláska Amanda, trénerka na vozíku, niekdajšia Delfínina partnerka z pretekárskych čias, je tvrdá až krutá, ba siahne aj po telesnom treste. Spoločne sa im však podarí vytvoriť z Plavky4 resizetrochu obéznych štyridsiatnikov nie síce adonisov, ale tím, ktorý dokáže zabodovať na majstrovstvách sveta. To je však už skôr z ríše rozprávok, podobne ako  priveľmi šťastný koniec v súkromí  pretekárov...

Snímku Do plaviek! nakrútil Gilles Lellouche (1972), pre ktorého je to vlastne samostatný režijný debut, keďže pri filme Narco (2004) spolupracoval s ďalším režisérom a pri poviedkovej snímke Neverníci (2012) dokonca s viacerými. Lellouche je známy predovšetkým ako herec s bohatou filmografiou, naposledy sme ho videli ako velikášskeho DJ Jamesa vo francúzskej komédii Kým nás svadba nerozdelí (recenzovali sme ju zhruba pred rokom). Aj vďaka tejto profesii si dokázal dobre vybrať interpretov svojho režijného debutu a poskytnúť im adekvátny priestor, občas až na samostatné herecké etudy. Získal niekoľko francúzskych osobností prvého Plavky5 resizerangu, ako je Mathieu Amalric (1965, otec novinár, matka literárna kritička poľského pôvodu), známy napríklad z filmov Skafander a motýľ (César za herecký výkon), z bondovky Quantum of Solace či z Grandhotela Budapešť. Amalric vytvoril v Lellouchovom filme postavu nezamestnaného Bertranda, štyridsiatnika hltajúceho antidepresíva, ktorý sa nedokáže presadiť v živote a názorovo ani doma. Ďalšia francúzska herecká hviezda Guillaume Canet sa výborne vžil do úlohy večne nahnevaného Laurenta, ktorý síce nemá problémy v zamestnaní, kde je šéfom, ale o to väčšie vo vzťahu k nevypočítateľnej matke, manželke a synovi. Je tak povediac skeptikom zo zásady a musí prejsť veľkým vývinovým oblúkom, aby sa tohto negatívneho pohľadu na svet zbavil. Až komickú rolu Marcusa, neúspešného obchodníka s bazénmi, čo je už jeho štvrtý podnikateľský pokus, si „strihol“ Benoit Poelvoorde. Bravúrne zahral šikovníka, tak trochu podvodníka, Plavky6 resizektorý sa dokáže dostať z každého problému, nehľadiac na ujmu ostatných. Zo skupiny plavcov vyčnieva aj hanblivý „panic“ Thierry v podaní Philippa Katerina, dobrák, ktorého každý využíva a ktorý je najčastejším terčom drsných vtipov. Večným smoliarom je v karavane žijúci hudobník Simon (Jean-Hugues Anglade), ktorý chrlí neúspešné cédečká v presvedčení o svojej muzikantskej genialite. Trénerky Delfínu a Amandu si zahrali Virginie Efira a Leila Bekhti, pričom tá druhá bola vo svojej drsnosti až preexponovaná, čo asi ťažko vysvetliť len jej telesným handicapom. To boli postavy, ktoré mali vo filme svoj individuálny životný príbeh, kým ostatné, občas bezmenné, len dopĺňali túto originálnu zostavu frustrovaných jedincov.

Film Do plaviek! má žánrové označenie komédia, no ide skôr o drámu s komediálnymi prvkami, respektíve o trpkú komédiu, ako sme už povedali. Postavy sú typovo podobné, zväčša sledujeme skôr kolektívneho hrdinu ako individuálne charaktery, naznačené len v niekoľkých základných črtách, no vďaka výrečným detailom pomerne ľahko čitateľné. Ich dialógy sú prirodzené, miestami vtipné, zaznievajú v nich kruté pravdy hraničiace až s čiernym humorom. Napokon, scenáristi sú až traja – okrem režiséra aj Julien Lambroschini a Ahmed Plavky7 resizeHamidi. Kameraman Laurent Tangy využíval na efektné zábery najmä vodné prostredie, čo vyvrcholilo v zdĺhavom „prenose“ majstrovstiev sveta v synchronizovanom plávaní. Osviežili ho detaily bizarných plaviek pretekárov z jednotlivých krajín. Strihač Simon Jacquet dodával príbehu potrebnú dynamiku, no napriek tomu režisér Gilles Lellouche neustrážil tempo-rytmus narácie a minutáž, ktorá bola na toto rozprávanie pridlhá.

Vo Francúzku získal film Do plaviek! počas prvého týždňa premietania čelné miesto v rebríčku návštevnosti a so ziskom temer osem miliónov eur vkročil medzi kinohity roka. Neviem, či podobný divácky úspech dosiahne aj v našich podmienkach, no napriek uvedeným výhradám a faktu, že za kvalitou svojej inšpirácie, britským filmom Do naha! zaostáva, je to vkusná zábava, ktorá môže zahriať v týchto mrazivých dňoch.

Do plaviek! (Le grand bain), Francúzsko, 2018
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Gilles Lellouche
Scenár: Gilles Lellouche, Julien Lambroschini, Ahmed Hamidi
Kamera: Laurent Tangy
Strih: Simon Jacquet
Hudba: Jon Brion
Hrajú: Guillaume Canet, Virginie Efira, Leila Bekhti, Philippe Katerine, Benoit Poelvoorde, Mathieu Amalric, Marina Fois, Noée Abita, Jean-Hugues Anglade, Alban Ivanov a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 6. decembra 2018
Foto: Continental film

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.