Lady Macbeth

Lady5 resizePre Britov musí byť prekvapujúce, že ich film o pani Macbethovej sa neopiera o shakespearovský text, ale vychádza z jeho inšpirácie ruským spisovateľom 19. storočia Nikolajom Leskovom. V románe Lady Macbeth Mcenského újazdu preniesol Leskov známu tragédiu zločinu a manipulácie do rodnej zeme a svojej doby, pričom ženskú hrdinku či ženský princíp vyzdvihol a sústredil doň viacero motívov pôvodnej predlohy. Tento ruský pohľad na zvrchovanosť ženstva sa po 150-ich rokoch vrátil späť do Anglicka, aby bol použitý vo voľnej filmovej adaptácii.

Nielen žena ako motivačný a akčný činiteľ, ale aj časové a priestorové reálie sa zvláštnym spôsobom prihovárajú dnešnému divákovi. Filmový príbeh Lady Macbeth z polovice predminulého storočia sa odohráva v nehostinnom Lady4 resizeprostredí severovýchodného Anglicka. Chlad a zamračenosť obklopujú hrdinov filmu, čím tvoria naliehavý syndróm časopriestoru. Aby sa tvorcovia filmu lepšie dostali do jeho intímnejších hlbín, do vnútra vášne a zločinu, zvolili miesto príbehu priam v kláštornej podobe odlúčenosti od ostatného sveta.

Strohé, málo výpravné interiéry panského sídla dotvára drsná otvorená krajina a hustý les. Toto je uzavreté laboratórium výskumu, odkiaľ niektoré postavy občas odídu alebo tam prídu, pričom ostatný svet je akoby neprekonateľne vzdialený. Ide o obraz času a priestoru vzdialený spleti vplyvov a miešanín, ktoré zanášajú či znejasňujú autentické vnútro človeka, ako Lady resizeminulého tak i dnešného. Na exemplárne obnaženie pohybu vášne a vzdoru, pokory a poníženia tak lepšie poslúžil návrat do minulosti, ktorý ale nemienil rezignovať na správu o súčasnosti.

Pôdorys príbehu je kruhový. Poníženie a duševná krutosť plodia ďalšie násilie, rozširujú nenávisť a fyzickú skazu. Mladučká, nevinná Katarína, s ktorou sa po úžitkovej svadbe s panským synkom zaobchádza ako s kusom tovaru, prejde v príhodnej situácii do vzbury. Jej vzdornú silu zmnožuje vášeň, vášnivý vzťah s paholkom Sebastiánom, ktorý sa tak stane súčasťou Kataríninej revolty. Film však nie je príbehom lásky, ale ničivého vzplanutia. Sľuby citov, prísahy večnej oddanosti Lady7 resizepredbehnú faktický stav vzťahu, ktorý sa zrodil z poníženia a pomsty, zo zúfalého nedostatku telesnej blízkosti. Ústredný fatálny pomer sprevádza málovravná, trochu tajomná postava černošskej slúžky Anny, ktorej pokora a dezorientácia v zemi bielych kolonizátorov nakoniec v príbehu naplňuje sľub vernosti a bezvýhradnosti a absorbuje ničivé sklony a konania pánov. Triedny a rasový podtext filmu je evidentný, ale nijak okázalý, tobôž ideologický. Ak Katarína po úspechu svojej pomsty neznesie žiadnu ďalšiu prekážku a ostáva sama, jej slúžka Anna sa bez veľkých vyznaní oddanosti stane tou pravou Sebastiánov súpútničkou

Dôraz na hodnotu príbehu a jeho výpovede sprevádzajú v Lady10 resizesnímke osobité formálne prostriedky. Režisér filmu je akoby len pozorovateľom konania svojich hrdinov. Tomu zodpovedajú prevažne statické zábery, častokrát scénického charakteru, ktorých autenticita je rekonštruovaná s prísnou dôslednosťou a kde má prím situácia a vnútorné napätie. V hranom filme debutujúci režisér William Oldroyd je pôvodom divadelník, takže o divadelnom priestore hrajúcom spolu s hercom a rekvizitou vie iste dosť. Prácu s hercom ovláda bez pochybností a občasné psychologické skoky kompenzuje súdržnou kompozičnou štylistikou.

Oldroydova neogotická moralita Lady Macbeth  mala svetovú Lady8 resizepremiéru na minuloročnom festivale v Toronte, kde sa stretla s náležite priaznivým ohlasom. Oceňovaný je aj výkon len 19 ročnej predstaviteľky hlavnej role – Florence Pughovej, ktorá podľa britských kritikov dokonca vo filme používa rečový akcent danej oblasti. Úspešný nezávislý film, nakrútený s finančnou podporou  Britského filmového inštitútu a BBC Films-u, mal rozpočet 690 000€, čo je pre snímku s historickými reáliami celkom nenáročné a čo by mohlo inšpirovať aj našich domácich filmárov.

Lady2 resizeLady Macbeth, Veľká Británia,  2016
Dĺžka: 89 minút
Réžia: William Oldroyd
Scenár: Alice Birch
Kamera: Ari Wegner
Strih: Nick Emerson
Hudba: Dan Jones
Hrajú: Florence Pugh, Christopher Fairbank, Cosmo Jarvis, Bill Fellows, Naomi Ackie, Paul Hilton, Golda Rosheuvel, Ian Conningham, Fleur Houdijk, Rebecca Manley, Kema Sikazwe, David Kirkbride, Anton Palmer, Cliff Burnett, Joseph Teague, Alan Billingham a ďalší.
Distribúcia: CinemArt
Premiéra  v SR: 11. mája 2017