Zničení láskou (Éperdument)

Laska5 resizeJean a Anna, dvaja milenci, utajujúci svoju vášnivú lásku pred svetom, pretože ten by ju nepochopil a zároveň nebol ochotný prijať. Nebojte sa, film Zničení láskou, dostávajúci sa v týchto dňoch do našich artových kín, nie je červená knižnica, ždímajúca z jednoduchších diváčiek prvoplánové emócie. Bohužiaľ, však ani nie je filmom, kde by sme dokázali presne určiť, aké konkrétne emócie v nás má vyvolať.

Ale poďme pekne po poriadku, expozícia je totiž trochu neobvykle dlhá a kým sa veci dostanú do poriadnych dejových otáčok, uplynie niekoľko desiatok minút. Jean je riaditeľom ženskej väznice, má elegantnú ženu a malú dcéru. Žije si Laska2 resizetak závideniahodným, pomerne luxusným, ale predovšetkým šťastným životom čerstvého štyridsiatnika. Do väznice prichádza teenagerka Anna, pochádzajúca z úplne odlišných pomerov, v akých je vychovávaný Jeanov potomok a dôležitú úlohu pri jej výchove zrejme zohrala absencia otca. Anna je však šikovná, dokáže sa v novom prostredí rýchlo zorientovať, vybudovať si určitý rešpekt pred po sexe túžiacimi spoluväzenkyňami a vďaka neobvyklej znalosti  Excelu môže začať pracovať s počítačom. V pracovnom prostredí jej dopomáha Jean a dohliada aj na jej prebiehajúci súd. Postupne to začne medzi nimi poriadne iskriť a rozbuškou v Jeanovom vnútri je Annin list, vyznávajúci mu lásku. Od začiatku sme svedkami pravidelných návštev Anninej mamy a Laska3 resizeaby mohli byť veci dramatickejšie, Jeanova manželka je zároveň jeho kolegyňou, respektíve jedným z jeho mnohých podriadených.

Režisér Pierre Godeau od začiatku rozpráva, aj napriek dostatočnému priestoru pre odkrývanie tajomstiev, so zamlčovaním informácií. Divák sa nikdy nedozvie, prečo bola Anna odsúdená, v čom väzí Jeanova túžba po milostnom dobrodružstve alebo, ako to chodí v domácnosti Anninej matky. Vysvetlením môže byť formulka nakrútené na motívy skutočných udalostí, lenže práve tie by mali poskytnúť tie pravé Laska9 resizemotivácie filmových postáv, prenesených do fikcie z reálneho sveta. Všetko sa tak odohráva viac pod povrchom, postavy si nedokážu úprimne do očí povedať to, čo majú na srdci a radšej svoje emócie tlmia. Na jednej strane sa tak nedostávame do pochybnejších melodramatických vôd, na druhej, ale zvolený prístup nedovoľuje divákovi postavy plne pochopiť a prežívať s nimi spaľujúcu vášeň. To je vzhľadom na fakt, že Zničení láskou sú komorným filmom, založeným predovšetkým na interakcii dvoch hlavných protagonistov, minimálne na zamyslenie.

V hlavných úlohách sa predstavujú Guillaume Galliene ako Jean a Adéle Exarchopoulos ako Anna. Práve mladá Laska resizeherečka je hlavným ťahákom a najlepšou reklamou pre film. Diváci ju poznajú z eroticky ladenej artovej snímky Život Adele (2013) a tipujem, že jej obsadenie do filmu, obsahujúceho niekoľko explicitnejších erotických scén, je premysleným marketingovým ťahom. Nie je ťažké pri jej prirodzenej kráse pochopiť, ako môže pomotať hlavu úspešnému, sebavedomému mužovi. Nakoniec je však tento motív tým jediným, objasňujúcim Jeanov hazard s vlastným rodinným šťastím. Nie som si istý, či to v rámci filmového rozprávania bude každému divákovi stačiť. Ale život býva niekedy vo svojej komplikovanosti a nepredvídateľnosti až príliš jednoduchý.

Laska4 resizeProblém vidím skôr vo zvolení konkrétnych udalostí, dokladajúcich vývin vzťahu vekom nerovných milencov. Godeau si berie príklad z mnohých vzťahových festivalových drám a málokedy prináša niečo inovatívne. Sledujeme napríklad sex za nezamknutými dverami a máme pociťovať instantné napätie z potenciálneho odhalenia. Manžel sa tak okato venuje svojmu mobilu v kruhu svojej rodiny, že nie je žiaden dôvod pochybovať o neskoršom odhalení jeho vzťahu. Prirátajte si sem ďalej doma náhodou zabudnutý telefón, ktorý pochopiteľne v ten správny čas Laska10 resizezdvihne manželka, alebo celkovo príliš laxný Jeanov prístup ku skrývaniu svojho "zakázaného" vzťahu vnútri stien vlastnej väznice. Výsledkom je tak predvídateľnosť a posledné dejstvo sa javí v zrkadle predchádzajúcich udalostí až príliš okato nevyhnuteľným.

Film sa berie v každom ohľade vážne a využitím mnohých odpozeraných klišé sa snaží vzbudzovať dojem moderného festivalového umenia. Tým by však mohol byť iba vtedy, ak by dôslednejšie pracoval so svojimi témami, ako napríklad otázkou Laska8 resizevýmeny úlohy obete v priebehu deja, obrazom dokreslenej zasadením Jeanovej tváre do siluety Anninej hlavy v odraze v skle, alebo absolútnej krehkosti zdanlivo pevných, "raz a navždy" daných životných istôt. Určite som bol rád, že scenár neskĺzol k žánru erotického thrilleru, čo sa v istých momentoch samo ponúkalo. Ale nemôžem byť spokojný s tým, že naopak nedokázal premyslenejšie pracovať v rámci jasne zvoleného žánru milostnej drámy.

Zničení láskou (Éperdument),Francúzsko, Belgicko,  2015)
Dĺžka:110 minút
Scenár a réžia: Pierre Godeau
Kamera: Muriel Cravatte
Strih: Hervé de Luze
Hudba: Robin Coudert
Hrajú: Adele Exarchopoulos, Guillaume Gallienne, Stéphanie Cléau, Aliénor Poisson, Cyrielle Martinez, Selma Mansouri, Sabila Moussadek, Julie Moulier, Marie Riviere, Maryline Even, Olivier Foubert, Marie Berto a ďalší
Distribúcia: ITAfilm
Premiéra v SR: 23. februára 2017