Collateral Beauty

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Beauty resizeNový americký film Collateral Beauty má dobré dramaturgické načasovanie. Príbeh, ktorý sa odohráva počas newyorských Vianoc, prichádza do slovenských kín v predvianočnom období, v čase zvýšenej citlivosti, keď je človek náchylnejší zaoberať sa okrem riešenia praktických problémov spojených so sviatkami aj premýšľaním o sebe a o živote. Film sa totiž na rozdiel od mnohých ďalších amerických snímok s rovnakým časovým rámcom nesústreďuje na vianočné rodinné kalamity, ale na duchovné problémy. Nie je to komédia, ale romantická dráma.

Film nijako výrazne nevybočuje z doterajšej tvorby režiséra Davida Frankela, nositeľa Oscara za krátkometrážnu komédiu Dear Diary (1996). S istým zovšeobecnením možno povedať, že Frankel sa venuje klasickému rozprávaniu Beauty3 resizepríbehov o človeku v zlomových životných situáciách, či je to mladá asistentka, hodená do neľútostného sveta newyorskej módy (Diabol nosí Pradu, 2006), mladá rodina a jej domáci miláčik – päťdesiatkilový labrador (Marley a ja, 2008), unavené, stereotypmi poznačené tridsaťročné manželstvo s pokusom o oživenie vzťahu prostredníctvom terapie (Druhá šanca, 2012), či amatérsky operný spevák, ktorý áriou z Pucciniho opery Turandot ohromí porotu televíznej súťaže Británia hľadá talent, vo filme Životná šanca, 2013.

V centre filmu Collateral Beauty je charizmatický muž, kreatívny reklamný mág Howard (Will Smith), ktorý po prežití rodinnej tragédie – úmrtí šesťročnej dcéry na unikátnu formu rakoviny a Beauty9 resizenáslednom rozpade manželstva, ktoré vraj postihuje až sedemdesiatdeväť percent rodín s podobným osudom, zanevrie na všetko: na prácu, na kolegov a priateľov, na celý život, umárajúc sa v žiali a bezmocnej zlosti. S nikým nekomunikuje, ale píše nenávistné listy abstraktným veličinám – Láske, Času a Smrti, čo využijú jeho kolegovia na zrealizovanie unikátneho plánu. Aj zásluhou jeho letargie totiž firma stráca zákazníkov a upadá, vyskytne sa však príležitosť výhodne ju predať. Howard ako väčšinový vlastník nechce o takomto riešení ani počuť, a tak sa kolegovia rozhodnú priviesť ho do takého psychického stavu, kedy by bolo možné vyhlásiť ho za nespôsobilého na právne úkony a zrealizovať predaj bez neho. Nie je to voči Beauty10 resizeHowardovi veľmi kolegiálne, ale zdá sa, že jediné riešenie. Potajme dúfajú, že ho táto liečba šokom vráti naspäť do reality. Za veľký honorár si najmú troch nezamestnaných hercov, ktorí majú zahrať pred Howardom tri stelesnené abstraktné pojmy, spoločné pre celé ľudstvo: Lásku, po ktorej všetci túžime (pôvabná, charizmatická Keira Knightley), Čas, ktorého by sme chceli mať viac (bezočivý, arogantný teenager Jacob Latimore) a Smrť, ktorej sa bojíme (v dialógu i vo výraze najpresvedčivejšia Helen Mirren, ktorá je jedinou nositeľkou jemného humoru v tomto vážnom filme).

Herci sa začnú Howardovi zjavovať na najbizarnejších miestach, oslovujúc ho svojimi abstraktnými, kvázi filozofickými Beauty6 resizeúvahami, pričom účastníci komplotu predstierajú, že oni ich nevidia, utvrdzujúc Howarda v silnejúcom presvedčení, že stráca rozum. Pomaly a váhavo začne hľadať pomoc v terapeutickej skupine, v ktorej sa pravidelne schádzajú rovnako postihnutí „osirelí“ rodičia a ktorú vedie empatická Madeline (Naomie Harris). 

Paralelne s Howardovým príbehom, ktorého ani tri roky od tragédie nedokázali zbaviť žiaľu, riešia svoje problémy aj jeho Beauty2 resizekolegovia. Claire (Kate Winslet), ktorá jediná len veľmi zdráhavo súhlasila s podrazom na kamaráta, hľadá darcu spermií, lebo nemá partnera, tikajú jej biologické hodiny a ona veľmi túži stať sa matkou. Whit (Edward Norton) sa snaží obnoviť kontakt s dcérkou-školáčkou, ktorá ho odmieta, lebo kvôli ľahkomyseľnej nevere spôsobil rozpad rodiny. V najhoršej situácii je Simon (Michael Pena), ktorému sa po tretíkrát vrátila fatálna choroba a on sa obáva o budúcnosť svojej rodiny. Rozhovory s troma hercami, stelesňujúcimi fiktívne bytosti, pomôže aj trom priateľom zamyslieť sa nad svojimi problémami inak a snažiť sa nájsť i v najhoršej životnej situácii collateral beauty – skrytú krásu. (Vraj sa to dá - aspoň podľa scenáristu Allana Loeba).

Veľkou prednosťou Frankelovho filmu je obsadenie populárnych hercov (pre tohto režiséra typické), ktorí majú Beauty11 resizedostatok talentu i skúseností, aby dokázali viac-menej presvedčivo interpretovať abstraktné, kvázi filozoficko-mystické úvahy o živote a smrti, láske a nenávisti, pokore a zlosti i adekvátnom využívaní limitovaného času, ktoré by z iných úst zneli pri svojej početnosti oveľa únavnejšie. Škoda, že tvorcovia filmu nenechali divákovi väčší priestor, aby si posolstvo diela „všetci sme prepojení“, ktoré je aj jeho sloganom, vyvodil z príbehu sám, ale všetko mu ponúkli hotové, tak povediac predžuté. V záľahe rýchlo plynúcich viet pri malej frekvencii „normálnych“ dialógov to pôsobí príliš prešpekulovane. Primálo akcií, priveľa slov. Tvorcom však pripíšme dobrý bod za prekvapenie v závere filmu, ktoré spätne osvetlí zopár predtým zhliadnutých situácií.

Najlepšie sa so scenárom vyrovnala Helen Mirren, ktorá s Beauty7 resizeočividnou chuťou zahrala nielen Smrť, ale aj ambicióznu, trochu samoľúbu starú herečku a skúsenú, múdru ženu. Will Smith, rodený zabávač a raper, je svojský skôr v iných, ľahších hereckých polohách, úloha trpiaceho, pasívneho muža mu nie celkom sedela. Jeho postava síce prechádza veľkým vývojom, ale nie všetky etapy tejto anabázy našli adekvátny interpretačný výraz. Kamera (Maryse Alberti) si okrem detailov známych tvárí zgustla aj na atmosfére vianočného New Yorku s jeho opulentnou trblietavou výzdobou a veľkolepými panorámami.

Predpremiérové publikum vo veľkej nabitej sále multiplexu reagovalo adekvátne – pozorne sledovalo peripetie príbehu a s vďakou kvitovalo niekoľko vzácnych zábleskov humoru.  Napriek nespornej profesionalite všetkých tvorcov na čele s režisérom Davidom Frankelom   je to však síce vkusný, ale iba priemerný film, ktorý má ambíciu tváriť sa  dôležitejšie. No ako oddych od predvianočných povinností a citová príprava na sviatky  poslúži celkom spoľahlivo, tak prečo nie?

Beauty12 resizeCollateral Beauty, USA, 2016
Dĺžka: 97 minút
Réžia: David Frankel
Scenár: Allan Loeb
Kamera: Maryse Alberti
Strih: Andrew Marcus
Hudba: Theodore Shapiro
Hrajú: Will Smith, Edward Norton, Kate Winslet, Michael Pena, Helen Mirren, Naomie Harris, Keira Knightley, Jacob Latimore, Ann Dowd, Liza Colón-Zayas, Natalie Gold, Kylie Rogers, Shirley Rumierk, Alyssa Cheatham, Benjamin Snyder, Mary Beth Peil a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 15. decembra 2016
Foto: Continental film

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.