Hedi (Inhebbek Hedi)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Hedi11 resizeMohamed Ben Attia je štyridsaťročný režisér a scenárista, ktorý po štúdiách v rodnom Tunisku a Francúzsku nakrútil päť ocenených krátkych filmov. Celovečerným dielom Hedi debutoval tohto roku a na Berlinale, kde to bol v hlavnej súťaži prvý arabský film po dvadsiatich rokoch, získal zaň dve prestížne ceny.

Film Hedi, odmenený Cenou za najlepší debut (hlavný predstaviteľ  Majd Mastoura získal Strieborného medveďa za najlepší mužský herecký výkon) produkovali aj bratia Dardennovci, ktorých vplyv na spôsob filmového rozprávania mladého tvorcu je nesporný.

Hedi4 resizeFilm má presné časové a priestorové súradnice. Odohráva sa v Tunisku, v oblasti vzdialenej od hlavného mesta, v období po Arabskej jari, ktorá sa začala práve v tejto krajine koncom roku 2010 a následne sa rozšírila do ďalších arabských štátov – Egypta, Alžírska, Jemenu, Bahrajnu, Sýrie, Líbye... Bola to vlna rozsiahlych civilných protestov proti chudobe, nezamestnanosti a zlým životným podmienkam, ale aj  proti autoritárskym a skorumpovaným režimom, ktoré tu vládli dlhé roky. V Tunisku to vyvrcholilo 14. januára 2011 pádom dvadsaťtriročnej vlády prezidenta Zin Abidín ben Alího, ktorý abdikoval a ušiel z krajiny (táto januárová manifestácia sa spomína aj vo filme v rozhovore hlavných postáv). Ďalší vývoj k demokracii skomplikovali aj teroristické útoky na tuniských plážach, ktoré Hedi5 resizevyhnali turistov a následne prispeli k ďalšiemu zníženiu ekonomického štandardu krajiny, zvýšeniu nezamestnanosti, zhoršeniu životných podmienok a vlne emigrácie.

Ústrednou postavou filmu je introvertný mladý muž Hedi (Majd Mastoura), ktorý sa živí ako predajca áut, hoci na toto povolanie nemá bunky, a snaží sa vo všetkom vyhovieť svojej dominantnej matke (Sabah Bouzouita), ktorá ním manipuluje v každodenných maličkostiach i v zásadných veciach s odôvodnením, že mu chce dobre. V spoločnosti ho ponižuje vychvaľovaním svojho staršieho syna Ahmeda (Hakim Boumsaoudi), ktorý žije s rodinou vo Francúzsku a napriek matkinmu presvedčeniu sa nemieni nikdy vrátiť, ale aj Hedi10 resizevydeľovaním vreckového ako decku. Dokonca mu vybrala nevestu a dohodla sobáš, s čím Hedi bez nadšenia súhlasil, lebo Chadžía (Omnia Ben Ghali) sa mu páči, aj keď sa vzájomne nepoznajú, lebo celé tri roky sa stretávajú iba úchytkom a potajme v zaparkovanom aute. Zlom v tomto živote, ktorý je skôr pasívnym prežívaním, spôsobí príkaz zamestnávateľa nepotulovať sa po showroome Peugeota, ale ísť ponúkať autá priam podomovým spôsobom do prímorského letoviska Mahdia. Pár dní pred dohodnutou svadbou teda Hedi odchádza na vysunuté pracovisko, kde sa mu síce nepodarí predať ani jedno auto, ale zoznámi sa s tanečnicou- Hedi2 resizeanimátorkou z miestneho hotela Rimou (Rym Ben Messaoud), ktorá ho očarí svojou spontánnosťou, slobodomyseľnosťou a neskrývanou radosťou zo života, teda vlastnosťami, ktorými sa líši od jeho snúbenice, spútanej stereotypmi tradície a spoločenskými konvenciami. Hedi sa pri Rime po prvý raz uvoľní, vykašle sa na robotu, začne sa usmievať a rozprávať o sebe i o svojom sne vydať knižne vlastný komiks, ktorého kreslenie je jeho jedinou záľubou a pre ktorý má zrejme talent. Keď pribudnú aj erotické zážitky, ktoré sú pre Hediho po Hedi3 resizeobdobí vynúteného „celibátu“ mimoriadne silné, mladík, ktorý konečne cíti, že žije, sa rozhodne spojiť svoju ďalšiu existenciu s Rimou a odísť s ňou na jej ďalšiu prechodnú štáciu. Vzbúriť sa proti matke, bratovi a nalinkovanému životu je však ľahšie, ako skutočne pretrhnúť všetky putá s minulosťou, tradíciou, rodinou a záväzkami. Hediho dlho potlačovaný výbuch je síce odvážny a dramatický, matkina reakcia v podobe dvoch zaúch pochopiteľná, ale k definitívnej roztržke aj tak nedôjde. Hedi znova zmení svoje rozhodnutie, pričom motívov je niekoľko: Hedi9 resizezatknutie snúbenicinho otca kvôli úplatkárstvu, bratovo priznanie k definitívnej emigrácii, absencia Riminho životného plánu i pohľad na spiacu matku... Krátke obdobie závratného a dovtedy nepoznaného šťastia sa skončilo, nastupuje povinnosť. Vráti sa Hedi k starému spôsobu života, alebo pôjde novou cestou? Hrdina stojí na rázcestí presne tak, ako jeho krajina. Medzi tradíciou a modernou, medzi stereotypmi a slobodou, medzi starým, zaužívaným, a novým, nevyskúšaným. Čo zvíťazí?

Hoci autorský film debutujúceho režiséra a scenáristu Mohameda Ben Attiu je pevne zakotvený v dnešnom Tunisku, jeho posolstvo je univerzálne v oboch  líniách – v sentimentu zbavenom ľúbostnom príbehu i v paralelnom Hedi7 resizespoločensko-politicko-ekonomickom stave krajiny. „Rozkročenie“ medzi starým a novým vidieť aj v každodenných situáciách, napríklad v obliekaní (tradičná šatka, zakrývajúca vlasy, je iba súčasťou obradného odevu na slávnostné príležitosti), v bývaní (moderne zariadená kuchyňa a bežné používanie nových technologických pomôcok), v tanci (na rozlúčkovom žúre s letnou sezónou sa v modernom plážovom hoteli tancuje tradičné „kolo“, ale animátori sa zvŕtajú každý večer pri Hedi8 resizezahraničných hitoch), v spôsobe života (predsvadobné rituály kontra uvoľnené sexuálne správanie). Filmové rozprávanie, určite ovplyvnené  metódou práce slávnych bratov Dardennovcov, ako sme uviedli už v úvode, je realistické a v detailoch dôkladné, v tempe pomalé, v dialógoch úsporné. Režisér výborne pracuje s motívmi cesty a mora, pričom oba fungujú ako metafory: cesta ako hľadanie, more ako sloboda. Kamera (Frédéric Noirhomme) strieda detaily s panorámami významo- a atmosférotvorných lokácií, pričom buduje napätie, vyvolávajúce (nenaplnené) očakávanie dramatického zvratu. Často sníma postavy zozadu, akoby im chcela dopriať intimitu v emocionálne vypätých situáciách či avizovať ich ďalšiu cestu vpred.

Hedi12 resizeVo výkonoch hereckých predstaviteľov niet rušivých prvkov, sú vierohodní a presvedčiví. Dominuje, pochopiteľne, už spomínaný nositeľ Strieborného medveďa za najlepší mužský herecký výkon Majd Mastoura, ktorý skvele ukázal vývoj postavy Hediho od introverta vláčeného okolnosťami až po sebavedomého mladého muža, ktorý možno ešte celkom presne nevie, čo chce, ale určite má jasno v tom, čo nechce. Jeho nezáujmom poznačená „pokerová“ tvár na začiatku filmu v kontraste s rozžiarenými očami a širokým úsmevom po zoznámení s Rimou -  to sú dve základné, dôkladne motivované polohy postavy, ktorým divák verí. Aj jeho slzám po ťažkom životnom rozhodnutí...

Hedi resizeAk si pri sledovaní tohto tuniského filmu spomeniete na iránsku snímku Rozchod Nádera a Simin, respektíve na turecký Mustang, nie je to náhoda. Napriek všetkým tematickým a filmárskych rozdielom ich spája otvorený, realistický pohľad na život v krajinách pre nás exotických, ktoré prechádzajú zložitým historickým vývojom. Je vítané zoznamovať sa s nimi i prostredníctvom kvalitných filmových diel, ktoré prinášajú poznanie a občas aj usvedčenie z predsudkov...

Hedi6 resizeHedi (Inhebbek Hedi), Tunisko, Belgicko, Francúzsko. 2016
Dĺžka: 88 minút
Scenár a réžia: Mohamed Ben Attia
Kamera: Frédéric Noirhomme
Strih: Azza Chaabouni
Hudba: Omar Aloulou
Hrajú: Majd Mastoura, Rym Ben Messaoud, Sabah Bouzouita, Omnia Ben Ghali, Hakim Boumsaoudi a ďalší
Distribútor: Film Europe
Premiéra v SR: 8. decembra 2016
Foto: Film Europe

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.