Inferno

Inferno8 resizeAmerický spisovateľ Dan Brown (1964) sa preslávil začiatkom tohto tisícročia predovšetkým ako autor svetového bestselleru Da Vinciho kód (2003). Na filmové plátno uviedol jeho adaptáciu o tri roky neskôr známy americký režisér Ron Howard.

Tento držiteľ Oscara za film Čistá duša z roku 2001, oscarovych nominácii napríklad za film Apollo 13 a tvorca mnohých ďalších zaujímavých diel, z ktorých dokument o Beatles mal nedávno premiéru aj v našich kinách, sa podpísal v roku 2009 aj pod adaptáciu Brownovej knihy Anjeli a démoni. Údajne však odmietol sfilmovanie knihy Stratený symbol. Inferno2 resizeZatiaľ posledná časť série – román Inferno z roku 2013 – ho však štylistickou špecifickosťou (v tomto prípade možnosťou zobraziť protagonistove halucinácie a sny) - upútal natoľko, že sa opäť ujal réžie. Filmovému divákovi tak priblížil v roku 2016 ďalšie pokračovanie príbehov povestného znalca dejín umenia, ale predovšetkým odborníka na symboliku, univerzitného profesora Roberta Langdona (Tom Hanks). Slávnostná svetová premiéra sa uskutočnila začiatkom októbra v talianskej Florencii, kde sa veľká časť príbehu odohráva. V týchto dňoch sa dostáva i k slovenským filmovým fanúšikom.

Autor Dan Brown dokáže vo svojich  bestselleroch pútavo Inferno3 resizekombinovať reálne fakty s konšpiračným teóriami a záhadami. Netají, že je mystifikátorom bez zábran, ale čitateľov na celom svete si získal ako skvelý rozprávač napínavých príbehov, ktoré sa väčšinou odohrávajú počas 24 hodín. Aj vo filme Inferno nechýbajú titulky, ktoré označujú čas a miesto deja. Ako sa hovorí: „Voda stúpa a času je málo...“

V úvodnej sekvencii  a opakovane počas celého filmu, sledujeme ukážky z provokujúceho videa. Nesmierne bohatý bioinžinier Bertrand Zorbist (Ben Foster) v ňom hovorí o tom, že základom všetkých svetových  problémov je preľudnenosť a Inferno12 resizenezodpovednosť človeka k svojej planéte. Tvrdí, že iba bolestný  trest – smrteľný vírus, ktorý zlikviduje v krátkom čase veľkú časť populácie a zmení svet na novodobé peklo – pomôže ľudstvu k spáse a k znovuzrodeniu. Žiaľ, Zorbist nezostal iba pri teoretizovaní. Vyvinul vírus a určil čas, kedy ho vypustí. On alebo jeho prívrženci. Miesto, kde sa tak stane však utajil v komplikovaných kódoch. To je parketa profesora Langdona. Ten sa však ocitol na pohotovosti nemocnice vo Florencii v nezávideniahodnej situácii. Trpí dočasným výpadkom pamäti, a vôbec netuší, ako prežil posledné dva dni, kto a prečo ho prenasleduje a chce zabiť. V horúčkovitých halucináciách sa mu vracajú motívy z veľdiela 13. storočia Inferno resizeBožská komédia od Danteho Aligieriho, presnejšie z jej časti Inferno, čiže Peklo, ktoré ilustroval slávny maliar Boticelli. Práve tu niekde je zakódovaný kľúč k vysvetleniu rébusu, ktorý by mal vyriešiť, aby zachránil svet. S doktorkou z pohotovosti Siennou Brooks (Felicity Jones) sa snaží o návrat spomienok, ale zároveň bojuje s časom. Symboly ich vedú na historické miesta i k umeleckým pamiatkam vo Florencii, Benátkach či v tureckom Istanbule. Problémom je, že nevie, komu môže ešte dôverovať. Zdá sa totiž, že do jeho prenasledovania je zapojená i polícia, tajné služby aj Svetová zdravotnícka organizácia.

Inferno4 resizeMimochodom, Danteho Peklo vizualizoval Boticelli. Brownovo Inferno vizualizoval Ron Howard vo výraznej spolupráci s architektom Petrom Wenhamom. Vďaka nej a kamere Salvatore Totina si divák vôbec neuvedomí, že chvíľu je na reálnom mieste hoci pred palácom v talianskej Florencii a vzápätí blúdi jeho interiérmi, ktoré sú v múze v maďarskej  Budapešti. Divácky trochu bedekrový zážitok ponúkajú uličky a záhrady Florencie či mosty a kostoly Benátok i  turecký Istanbul s monumentálnym chrámom Hagia Sofia. Nevraviac o obrazoch Inferno10 resizebizarného sveta pekla, ktoré prenasledujú  profesora v jeho halucináciách, alebo pôsobivom koncerte v starom vodojeme. To všetko za zvukov hudby oscarového skladateľa Hansa Zimmera.

Divák však vníma asi  najviac hercov. V postave slávneho symbológa profesora Langdon sa opäť stretávame, s trochu zostarnutým, ale stále šarmantným oscarovým Tomom Hanksom.Tentoraz obohatil svoj herecký prejav o istú zraniteľnosť a zmätenosť muža, ktorý sa nemôže spoľahnúť na svoju pamäť. Jeho partnerkami sú relatívne nové tváre -  Sienna  (Felicity Jones, nominantka  na Oscara za postavu manželky ochrnutého génia vo filme Teória všetkého) a Inferno11 resizeElizabeth v podaní všestrannej dánskej herečky Sidse Babett Knudsen. Divák v niektorých okamihoch prestáva rozlišovať medzi agentúrami a ich záujmami. V pamäti mu však utkvejú dvaja z agentov. Postavu Christopha Brudera si vyskúšal čierny Omar Sy, ktorý sa preslávil ako svojský opatrovateľ vo francúzskom filme Nedotknuteľní.  Trochu záhadného agenta Harry Simmsa zas stvárňuje oceňovaný indický herec Irrfan Kahn, ktorého poznáme napríklad z filmu Pi a jeho život. Zaujímavá je postava Zorbistu v podaní Bena Fostera. Profesor Langdon na jednom mieste o nej hovorí: Jeho zdôvodnenia sú šialené, ale logické, čin je však neľudský. Koniec-koncov, tie najstrašnejšie činy sa odjakživa páchali v mene tých najlepších úmyslov. Režisér Ron Howard zas zdôrazňuje, Inferno9 resizenechcem, aby divák odchádzal z kinosály s tým, že v Zorbistovi vidí zápornú alebo kladnú postavu, chcem, aby odchádzal s otázkami...

Brownove knihy a ich Howardove filmové adaptácie patria do žánru trilleru a sú ,ako také, vždy prijateľným a kultivovaným pobavením. Inferno je však navyše znepokojujúce. Nemožno si totiž povedať – vymyslené. Je tu priveľa aktualizačných momentov, vrátane ohrozenia, o terorizme nevraviac. Danteho peklo malo deväť kruhov. Kto vie, či sme už niektorý z nich neprekročili...

Inferno13 resizeInferno, USA, 2016
Dĺžka: 121 minút
Réžia: Ron Howard