Music & Film predstaví Franka Zappu

Lumierelogo resizeAmerický hudobník, kapelník, skladateľ, producent, gitarista a filmár Frank Zappa bol jedným z najoriginálnejších hudobníkov 20. storočia. Vo februári sa v cykle Music & Film v Kine Lumière predstaví v dokumente Frank Zappa:Vlastnými slovami (2016), ktorý nemecký režisér a zároveň veľký Zappov fanúšik Thorsten Schütte pripravoval osem rokov. Film sa premietne v stredu 21. februára 2018 o 20.30 hod., ide o jediné uvedenie na Slovensku.

„Frank Zappa je v cykle Music & Film povinná jazda,“ hovorí dramaturg cyklu Miro Ulman. „Jeho filmy a záznamy koncertov boli na kvalitných digitálnych nosičoch donedávna nedostupné, a tak, keď sa v roku 2016 v programe prestížneho festivalu Sundance objavil dokument Frank Zappa: Vlastnými slovami, zbystril som pozornosť. Ako novinka už musel byť na 8 resizedigitálnom nosiči a bolo len otázkou času a peňazí, kedy sa ho podarí získať. Podarilo sa. A je tak trochu symbolické, že jedinečnú príležitosť pozrieť si ho v bratislavskom Kine Lumiere budú mať diváci v roku, kedy si pripomenieme 25. výročie od smrti Franka Zappu.“

Skladateľ, gitarista, spevák, provokatér, experimentátor, aktivista a najmä nespútaný umelec Frank Zappa sa narodil 21. decembra 1940 v Baltimore v USA. Avantgardné kompozície pod vplyvom Vareseho začal tvoriť už ako štrnásťročný, o šesť rokov neskôr už písal aj texty. V roku 1966 vydal s kapelou The Mothers of Invention debutový dvojalbum Freak Out!, ktorý predznamenal jeho ďalšiu tvorbu, počas svojej kariéry vydal až šesťdesiat albumov. „Napriek nesmiernemu pracovného vyťaženiu dokázal vyprodukovať v priemere dva albumy ročne a mnohé z nich sa stali klasikou. Zappa na nich striedal i spájal rôzne žánre, ako R&B, džez, hovorené slovo, pop, rock, klasickú i avantgardnú hudbu,“ vysvetľuje Ulman.

Frank Zappa sa počas svojho umeleckého pôsobenia objavil v mnohých hraných a dokumentárnych filmoch a niekoľko ich aj sám režíroval. Podľa Ulmana dokument Frank Zappa: Vlastnými slovami „ponúka komplexný obraz umelca. Postavený je na jednoduchom a vynachádzavom strihu výlučne historických záznamov a zameriava sa hlavne na vzťah Zappu k médiám. Uvidíte napríklad Zappovo vystúpenie v televíznej show Steva Allena, ktorý sa v roku 1963 pripojil k Zappovi v improvizovanej skladbe pre dva bicykle, nahraný zvuk a orchester. Aj to, ako Zappa do rozhovorov dostával i často neočakávané, uštipačné komentáre o štáte a náboženstve, hudobnom priemysle a kultúre mládeže. Ale aj Zappu ako bojovníka za slobodu prejavu umelcov, ako hudobníka, dirigenta i aranžéra, a tiež ukážky z jeho vystúpení i filmov. Je veľkým potešením sledovať ho na pódiu počas jeho, v mnohých prípadoch doteraz nikdy nevidených, koncertných vystúpení,“ približuje dokument Ulman.

Počas svojej kariéry Zappa navštívil aj bývalé Československo a mal „u nás jeden z najpočetnejších a najaktívnejších fanklubov. Vo filme môžete vidieť aj to, aký záujem vyvolal jeho prílet do Prahy v roku 1990. V roku 1991 sa Zappa do Prahy vrátil, aby sa zúčastnil koncertu kapely Pražský výběr pri príležitosti odchodu sovietskych vojsk z Československa. Bolo to predposledný raz, čo zobral do rúk gitaru a zahral pred publikom. O dva roky neskôr, krátko pred 53. narodeninami, podľahol boju s rakovinou.“

Film Frank Zappa: Vlastnými slovami nakrútil nemecký dokumentarista Thorsten Schütte, ktorý patrí k Zappovým fanúšikom a z troch dekád spevákovho života nazhromaždil množstvo rozhovorov a vystúpení. „Keď Schütte na svojich cestách navštívil nejakú televíznu stanicu alebo produkčnú spoločnosť, nikdy sa nezabudol opýtať: ´Čo tu máte o Zappovi?´ A čím viac klenotov nachádzal, tým viac ho to povzbudzovalo, aby v tejto činnosti neprestával. Vedel, že vdova po Zappovi po jeho smrti založila organizáciu Zappa Family Trust, ktorá v súčasnosti vlastní veľký hudobný a iný kreatívny materiál. Rok a pol sa pokúšal o osobné stretnutie, aby mohol rodine ukázať, čo všetko našiel, a osobne vysvetliť svoj zámer. Nakoniec sa to podarilo a aj napriek podpore rodiny práca na projekte trvala dlhých osem rokov. Vznikol však unikátny 90-minútový dokument,“ uzatvára Miro Ulman.