Victor Frankenstein

Frankenstein6 resizeZase ten Frankenstein. Filmoví tvorcovia sú si veľmi dobre vedomí atraktivity látky, takže sa k nej vracajú v pravidelných intervaloch ako napríklad k Tarzanovi, Popoluške, Trom mušketierom, či Shakespearovským dielam. Hovorí sa, že  každá generácia ma svojich hrdinov, ale niektoré témy sú proste nadčasové. Alebo len komerčný Hollywood rezignoval na akúkoľvek invenciu.

Predloha od Mary Shelley uzrela svetlo sveta už v roku 1818 (áno, skutočne to už budú takmer dva storočia) a v dobe vydania bola vnímaná ako gotický horor.  Pojednávala o pološialenom géniovi, ktorý sa pokúšal o vytvorenie života z neživej hmoty. Victor Frankenstein je navzdory zasadeniu do klasických kulís o poznanie modernejší a Frankenstein10 resizedynamickejší a uberá sa v šľapajách nového Sherlocka s Robertom Downeym Jr. Všímavý divák pritom môže postrehnúť, že režisér Paul McGuigan je podpísaný práve pod novým Sherlockom – aj keď iba tým televíznym s Benedictom Cumberbatchom, z ktorého si vypožičiava trio hercov.

Victor Frankenstein je vyrozprávaný z perspektívy Igora. Ide o asistenta, v tomto prípade skôr kolegu, ktorý sa bežne vyskytuje v podobne ladených projektoch alebo paródiách. Igor, v úvode ešte len bezmenný hrbáč (Daniel Radcliffe), slúži ako atrakcia v cirkuse a nepozná ľudský súcit. Vo voľnom Frankenstein9 resizečase sa zaujíma o anatómiu a je platonicky zamilovaný do akrobatky Lorelei (Jessica Brown Findlay). Po tom, čo sa pri jednom z vystúpení stane úraz, hrbáč svojou pohotovosťou a znalosťami zaujme neznámeho dobrodinca (James McAvoy). Ten mu na oplátku pomôže uniknúť, zbaví ho hrbu a dá mu nový život. Neznámym dobrodincom nie je nik iný ako vedecký génius Victor.

S pôvodným príbehom to nemá spoločné takmer nič, ale Frankenstein5 resizeexpozícia je bezproblémová, svižná a hneď skraja prekvapí nečakane solídnou výpravou, či atmosférou dobového Londýna. Relatívne skromný rozpočet je vyťažený na maximum, nechýbajú spomaľovačky a iné pôsobivé vizuálne vychytávky. Lenže niekde po cirkusovej scéne film začne pomaly a isto strácať šarm a nadhľad. Nie je vôbec jasné, čím chce byť. Sem tam prihodí čierny humor, chvíľami sa pokúša o dramatický prístup, občas zase skĺzava do jednoduchej romance. Nič z toho však nerobí úplne ideálne.

Frankenstein8 resizeRukopis Paula McGuigana nie je zameniteľný a trúfam si povedať, že mnohé scény fungujú aj kvôli nemu. Už menej to platí o „zázračnom dieťati“ Maxovi Landisovi. V jeho hlavne síce skrsol námet na obstojnú Kroniku, lenže okrem nej sa zatiaľ nijak zvlášť scenáristicky nevyznamenal. Problém Victora Frankensteina nie je iba v skratkovitých a logicky nie až tak pútavých dialógoch. Problém je, že okrem nich toho ponúka už len málo. Jediná nápaditejšia scéna sa udeje v spomínanom úvode, dlhšiu akčnú sekvenciu ponúkne až finále a potenciál Frankensteinovho monštra je nevyužitý. A nie je to jediná vec, ktorej potenciálom sa tak sčasti mrhá.

Frankenstein3 resizeJames McAvoy je ako mix Roberta Downeyho Jr. a Leonarda z televíznych Da Vinciho Démonov patrične zábavný, kým umiernenejší Daniel Radcliffe skôr dôstojne podhráva. To nič nemení na tom, že mu rola úplne nesedí. U ostatných postáv je to však citeľne horšie. Jessica Brown Findlay je len obyčajným krovím, Charles Dance sa zastaví na jednu scénu a zmizne zo scény, Andrew Scott, po sľubnom vstupe a la Sherlock Holmes, sa rýchlo stratí v zaslepenosti jeho charakteru. Ale scenár postavám všeobecne hádže pod nohy polená v podobe sporných motivácií. Je pravdou, že bez nich by bol ešte predvídateľnejší, ale originalita za každú cenu nie Frankenstein7 resizeje vždy k úžitku. Ak teda vôbec môžem hovoriť o nejakej originalite.

Neostáva nič iné, len pristúpiť na pravidlá hry a akceptovať Victora Frankensteina ako jednoduchú béčkovú zábavu. Z tohto pohľadu s prižmúrenými očami funguje, aj keď do veľkej miery za to môže vizuál, hudba Craiga Armstronga, či správne maniakálny James McAvoy. Zdanlivo všetko je na správnom mieste, ale úplne to neladí. A čo je hlavné - chýba niečo, čo by dalo skutočný zmysel jeho existencii.

Frankenstein4 resizeVictor Frankenstein, USA , 2015
Dĺžka: 109 minút
Réžia: Paul McGuigan
Scenár: Max Landis
Kamera: Fabian Wagner
Strih: Andrew Hulme, Charlie Phillips
Hudba: Craig Armstrong
Hrajú: James McAvoy, Daniel Radcliffe, Jessica Brown Findlay, Andrew Scott, Charles Dance, Louise Brealey, Mark Gatiss, Freddie Fox, Daniel Mays, Guillaume Delaunay, Bronson Webb, Callum Turner, Alistair Petrie, Adrian Schiller, Freddie-Joe Twine a ďalší.
Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR: 26. novembra 2015