Interstellar

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Interstellar resizeČlovek chybuje a pokazí všetko, čo mu príde do cesty. Skeptické tvrdenie Murphyho zákona sa však vonkoncom nevzťahuje na hrdinov výpravnej sci-fi drámy Interstellar, ktorá je do veľkej miery autorským filmom režiséra Christophera Nolana a scenáristu Jonathana Nolana. Tvorivé duo bratov Nolanovcov sa po spoločných filmoch ako Dokonalý trik, Temný rytier, či Návrat Temného rytiera, ktoré sa opierali o kvalitné a čitateľmi overené knižné predlohy, pustili do náročného sci-fi žánru a výsledkom je pôsobivý a pomerne vynachádzavý veľkofilm o ľudstve na pokraji záhuby.

Skupinka vedcov americkej NASA sa márne snaží o záchranu druhu pred blížiacim sa koncom sveta v inej galaxii, v domnienke, že záchrannú ruku im podávajú „oni“, päťrozmerné bytosti iného druhu, pre ktoré nejestvujú zväzujúce fyzikálne zákony definujúce chod sveta, púšťajú sa na najnebezpečnejšiu výpravu bez záruky návratu.  Interstellar je Interstellar 4 resizevedecko-fantastickou „vzťahovou“ drámou, kde tvorivé duo bratov Nolanovcov rozvíja veľmi nepravdepodobné, až surrealistické teórie, provokujúc tak vedu jej vlastnou postmodernou metódou, akou je vyvracanie dosiaľ platných pravidiel. Film sa neustále pýta, hľadá nové východiská, oslobodený od faktov v štedrých vodách sci-fi, vyzdvihujúc schopnosť kreovať zákonitosti svojho relatívneho sveta. Ten napokon definuje jediná platná pravda, sila lásky.

 

V porovnaní s nedávnym hitom rovnakého žánru Gravitácia je príbeh filmu Interstellar omnoho vrstevnatejší, no v princípe oba filmy ústia do takmer totožnej témy, tou je Interstellar 10 resizenezničiteľnosť človeka, ktorý urobí všetko preto, aby zostal „byť“. Interstellar popiera fyzikálne zákony a ukazuje ľudskú bytosť, ako nesmrteľný element, spochybňuje vesmír, o ktorom vieme s určitosťou povedať jediné - človek si s ním za žiadnych okolností nemôže merať sily. Snaží sa presvedčiť o tom, že sme schopní dosiahnuť omnoho viac, ako si myslíme a prakticky nejestvuje mantinel, ktorý by sme neprekonali. Všetky naše „úspechy“ sú podmienený pudom sebazáchovy a snahe za každú cenu prežiť.

 

Nolanova úvaha o alternatívnom prežití planéty Zem je naivne optimistická, zastiera strach z „konca sveta“ a je presne takou verziou, akú chce ľudstvo počuť. Je nádejou, Interstellar 3 resizeže aj napriek  deštruovaniu Zeme, po jej vyčerpaní sa predsa len odrazíme od dna a nájdeme východisko späť, treba sa len vybrať na cestu... Tým výskumníkov NASA na čele s pilotom vesmírnej lode Cooperom, je vyslaný hľadať vhodnú planétu a nový domov pre ľudstvo. Vydajú sa na dlhú cestu, vesmírnu odyseu časom v tichej tme, kde platia večné zákony...(?) Cooper sa dostane k príležitosti pomerne nečakane, po náhodnom objavení tajnej základne NASA, neváha na Zemi zanechať svoje dve deti v domnienke, že vo vesmíre bude pre ne užitočnejší aj keď sám Interstellar 11 resizevie, že ich už pravdepodobne nikdy neuvidí. Malá posádka, vrátane dcéry profesora Branda, mozgu záchrannej misie, sa vrhá do neprebádaných kútov novej galaxie, ktorú, podľa ich presvedčenia, pre ľudstvo otvára omnoho vyspelejšia mimozemská civilizácia. Nolan sústredene a pomerne vyvážene rozvíja dve dejové línie, jednou je rodinná dráma Coppera a jeho malej dcéry Murph, ktorá sa s otcovým odchodom nechce zmieriť, no hlavné ťažisko pripadá hľadaniu nádeje na prežitie. Film obsahuje množstvo nečakaných a prekvapivých dejových zvratov, vyvracia zákonitosti a rozvíja absolútne surrealistické teórie, ktoré sa vymykajú vedeckým poznatkom, či fyzikálnym zákonom. Tvorcovia Interstellar 5 resizesi nelámu hlavu s nepravdepodobnosťou, dovolia si všetko, čo im dovolí žáner, provokujú teóriami, ktoré sú síce absolútne nepravdepodobné a vykonštruované, no nevadia, prijímame ich bez nároku na pochopenie, slúžia ako emocionálny katalyzátor. Omnoho väčší problém spočíva v nie celkom vierohodnom príbehu, kde vzťahy i dejové zvraty podliehajú konštrukcii, sú spochybniteľné a odvádzajú pozornosť diváka, občas sa neubránime pocitu, či to predsa len nie je priveľjé sústo v našich ústach. Pozadím príbehu je vzťahová dráma, ktorá v príhodných momentoch vystupuje do popredia, tvorí zrozumiteľné a veľmi funkčné zázemie, ktorým si Nolan získa diváka už v Interstellar 7 resizepomerne dlhej expozícii (divák tak drží postavám palce, nesnaží sa o logický prienik ani o vyvracanie poloprávd, ktoré Interstellar chrlí ako meteorický dážď...). Z pomerne stroho načrtnutých charakterov sa stávajú figúrky pomocou ktorých Nolan mení šachovú partiu (napríklad postava „prebudeného“ doktora Manna, či odmietanie brata opustiť dom, aj napriek tomu, že svojím detinským trucovaním ohrozuje rodinu, čím sa v konkrétnom prípade snaží režisér dosiahnuť napätie a zdôrazniť tak „záchranu na poslednú chvíľu“).

 

Film nezaprie schematickú rozprávačskú štruktúru, skúsený divák veľmi ľahko odhalí prvky trojaktovej dramatickej výstavby, ktorá aj napriek „prekvapivým zvratom“ robí z filmu Interstellar 8 resizeštandardnú hollywoodsku drámu. Interstellar manipuluje s divákom veľmi rafinovane, emóciami nabitý príbeh je však plný nadinterpretácií, ktoré v konečnom dôsledku odhalia veľmi príkre klišé o spásonosnej láske. Nolan je idealista, svojím (super) hrdinom verí, aj napriek tomu, že ich zomelie beznádejou, relativizmom, ktorý definuje ich rozpoloženie, ako neustály vír neistôt a slepých uličiek nevedúcich nikam. Odbremenení od fyzických zákonov prekonávajú hustú vesmírnu tmu, okrem vonkajších konfliktov, ktoré predstavuje prostredie, dochádza i k vnútornému pnutiu medzi postavami, čo ústi k fatálnym rozhodnutiam a divokým obratom v deji, ktorý je čoraz zamotanejším a Interstellar 9 resizebezvýchodiskovejším. Nolan presne vie, čo divák očakáva, vyšťaví z nás ilúzie i vieru v záchranu a pošle nás zúfalých na úplné dno spolu s postavami, aby po voľnom páde, tesne pred tuhým dopadom zachytil a zahustil našu myseľ jednou z mnohých teórií, ako by to so svetom určite nemohlo byť..., no predsa máme radi dobré konce a melanchólia lásky si pýta megalomanskú katarziu, preto mu ďakujeme za „americké víťazstvo“.

 

Interstellar je pomerne inteligentnou zábavou, sústredene rozvíja akciu a veľmi funkčne buduje napätie, dramaticky vyhrotené situácie gradujúc ústia do prekvapivého (pravdou je, že ako pre koho) konca, ktorý však mohol ukončiť skôr, ako sa prepadol o Interstellar 6 resizeposchodie nižšie, ku klišé väčšinovej americkej produkcie s neodmysliteľným happy endom. Nadimenzovaný príbeh o záchrane ľudstva uzemní primárnym ľudským citom, láska je jedinou možnosťou ako prežiť a vzťah Coopera a jeho dcéry, ktorí sa, aj napriek neprekonateľným prekážkam snažia nájsť cestu k sebe, emocionálne i metaforicky napĺňa tému príbehu. Interstellar je kvalitnou hollywoodskou produkciou, no prirovnanie ku sci-fi filmu 2001: Vesmírna Odysea je nanajvýš okázalé a nepresné, Nolan komunikuje s Kubrikovým dielom predovšetkým formálnymi odkazmi, 2001: Vesmírna odysea je však Interstellar 13 resizeabsolútne inou dimenziou. Kubrik vytvoril čiernu dieru, do ktorej však Nolan dokázal len letmo nakuknúť.

 

Divákom, ktorí sa chcú baviť na hollywoodskej úrovni to však bohato postačí a nemalo by im prekážať ani množstvo, nie veľmi šikovne riešených dejových zvratov, či tvrdení, ktoré sú skôr rozprávkovým fantazírovaním, ako prienikom pod povrch vzťahov, či hlbšou filozofickou úvahou o tom, kam skutočne smerujeme..., ale tým vlastne Interstellar ani nechcel byť.

 

Interstellar 14 resizeInterstellar, USA, Veľká Británia, 2014
Dĺžka: 169 minút
Scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Réžia: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Strih: Lee Smith
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, William Devane, Michael Caine, Wes Bentley, Jessica Chastain, Casey Affleck, John Lithgow, Ellen Burstyn, Elyes Gabel, Mackenzie Foy a ďalší.
Premiéra v SR: 6. novembra 2014
Foto: Continental film

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.