Divoký Django (Django Unchained)

Django 10 resizeSpojiť o príbeh otrokoch dva roky pred občianskou vojnou so spaghetti westernom mohlo napadnúť len Quentinovi Tarantinovi. Risk sa oplatil a uzrel svetlo sveta film Divoký Django nominovaný na Oscara v kategóriách najlepší film, herec vo vedľajšej úlohe (Christoph Waltz), pôvodný scenár (Quentin Tarantino) a kamera (Robert Richardson). Hlavnú postavu Djanga si zahral oscarový Jamie Foxx a do tretice sa pridal aj Leonardo DiCaprio. A keďže režisér vie koho, do ktorej úlohy obsadiť predviedla trojica Foxx-Waltz-DiCaprio zrelú ukážku hereckého umenia.

Svojrázny a neuveriteľne invenčný Tarantino upozornil na seba najmä filmom Pulp Fiction: Historky z podsvetia, snímky Reservoir Dogs, Jackie Brown, Kill Bill, Kill Bill 2 mali mimoriadny ohlas, ale Nehanební bastardi ho definitívne katapultovali k tvorcom prvej kategórie. Tarantino si väčšinou k filmom sám píše aj scenár a vždy niektorému z hercov pomôže na výslnie. Tak to bolo v prípade už takmer zabudnutého Johna Travoltu (Pulp Fiction), pomohol ku sláve aj Ume Thurman Django resize(Kill Bill) a objavil aj neznámeho rakúskeho herca Christopha Waltza (Nehanební bastardi), ktorému úloha plukovníka Hansa Landu priniesla Oscara. Tentoraz nikoho nevyniesol na výslnie, ale vsadil na istotu. Jamieho Foxxa, držiteľa Oscara za úlohu v biografickej snímke Ray Tylora Hackforda, v ktorom stelesnil legendárneho Raya Charlesa, obsadil do úlohy Djanga. Prvého skutočného zloducha s nevinnou tvárou si zahral Leonardo DiCaprio, ktorému sa zlatá soška akosi vyhýba. Nedostal ju ani za úlohu vo filme Čo žerie Gilberta Grapea, ani za Letca (škoda), ani za Krvavý diamant a bližšie ho k nej neposunula ani úloha Calvina Candieho v Divokom Djangovi.

Django 3 resizeMeno Django nebude pre milovníkov spaghetti westernov neznáme, lebo v roku 1966 si vo filme Django zahral hlavnú úlohu Franco Nero (prijal epizódnu rolu aj Tarantinovom filme).Potom sa so snímkami s názvom Django rozsypalo vrece a podľa toho všetci vedeli aký film ich čaká. Majster gangsteriek, napätia  a krvavých kúpeľov sa však tentoraz rozhodol pozrieť bez ružových okuliarov na osud otrokov dva roky pred vojnou Severu a Juhu. Cestu k bližšiemu zobrazeniu tých čias mu poskytlo zosobášenie westernu s drámou otrokov na Django 9 resizeamerickom juhu. Presnejšie touto formou odhaliť praktiky otrokárskej spoločnosti pred občianskou vojnou, a tak „predpovedať“ budúci vývoj. Nezabudol síce okúpať svojich hrdinov v krvi, veď inak by to nebol Tarantino, ale povedal týmto príbehom možno viac, ako chcel.

Lovec odmien, nemecký zubný lekár Dr. King Schultz (nezabudnuteľný Christoph Waltz, píše sa aj Christopher – vyberte si) hľadá bratov Brittleovcov, aby ich zniesol zo sveta a získal odmenu. Lenže nevie, ako vyzerajú, a preto vykúpi od otrokárov Djanga (Jamie Foxx). Za ich odhalenie mu sľúbi slobodu. Po úspešne vykonanej práci sa ich cesty nerozídu, lebo už voľný Django sa priúča remeslu lovca odmien a Django 7 resizechce za každú cenu získať späť svoju ženu Broomhildu (Kerry Washinhgton). Kinga, rodeného Nemca, jeho smutný ľúbostný príbeh zaujal, pripomenul mu epos Pieseň o Niebelungoch a videl v ňom príbeh Sigfrieda a Brumhildy, v originále eposu Kriemhildy. (Čo ten Tarantino len nevymyslí a neprekáža nám to.) Uťahoval si sice z jeho lásky k Hilde, ktorá sa naučila od svojej otrokárky po nemecky, no rozhodol sa mu pomôcť. Možno dobrodružstvo, možno zvedavosť, možno pohovoriť si z niekým v rodnom jazyku, ženie Kinga do ďalších dobrodružstiev. Zistia, že Broomhilda sa nachádza u majiteľa plantáže Candyland Calvina Candieho (Leonardo DiCaprio). Tohto zloducha, pre ktorého ľudský život nič neznamená, nachytajú na peniaze, sľúbia mu závratnú sumu, pritom však chcú od neho len Hildu. Všetko by išlo hladko keby sluha Stephen (Samuel L. Jackson), zradný černoch, oddaný svojmu pánovi, všetko neodhalil. A zrazu je všetko inak. Netreba hádam dodať, že Django 8 resizepráve v tom momente sa otvoril priestor pre boj na život a na smrť - vybavovanie si účtov medzi dvomi pištoľníkmi a obrovskou presilou, sprevádzanou potokmi krvi. Viac prezradiť z obsahu by nebolo fair, lebo film je prešpikovaný rôznymi epizódami, čakanou i nečakanou pointou, ale musím zdôrazniť, že tentoraz je režisérovo rozprávanie korektne konvenčné, zodpovedajúc westernu. No nebol by to Tarantino keby sa nepochválil, ako vie ad absurdum remeselne dokonale prezentovať násilie. A vpašuje ho do deja nečakane a s bravúrou.

Django 12 resizeNevedela by som sa rozhodnúť, kto z hercov sa zhostil svojej role lepšie, ale bez diskusie najviac vyčnieva Christoph Waltz. Napriek tomu, že Americká akadémia považuje rolu za vedľajšiu, Waltz nezíde z plátna od začiatku až takmer do konca. On je ten, čo všetko riadi, priúča Djanga, povedzme si pravdu vraždiť (no len zloduchov), cigániť, vymýšľať, podvádzaťa rôznym iným kúskom. Ani tri vysoké školy by nedokázali vykresať z tohto negramotného a zamilovaného černocha, takú vyzretú osobnosť. Všetko, čo vie vďačí Django Dr. Kingovi. Pedagogické vlohy bývalého zubára a teraz lovca ľudí, zahral Waltz mimoriadne presvedčivo – pohľadom, gestom, mimikou. Najvýrečnejšie sa pohral so svojou premenou, keď je konfrontovaný so skutočnou krutosťou (utečeného černocha odsúdia na roztrhanie psami) vtedy sa v ňom v človeku, ktorý bez mihnutia oka dokáže za peniaze každého zastreliť, niečo zlomí. Skutočne výkon hodný Oscara. Django - hlavná postava príbehu -  má  zložitý vývoj, prejde od naivity ku krutosti. Django v podaní Jamieho Foxxa je hlboko zranený človek stratou milovanej ženy, nedôveruje Django 6 resizenikomu, len King ho privedie späť k životu. Presvedčí ho, že život nie je ani biely, ani čierny a za všetko treba bojovať. Aj za šťastie. O to najviac. Naučí ho sebaovládaniu, a to najhlavnejšie dodá mu sebavedomie. Nie stratené - on nemal žiadne. Django vplyvom udalostí pochopí, že je človek ako každý iný, farba pleti nerozhoduje a podľa toho aj začne konať. Foxx sa zhostil svojej úlohy hodnou oscarového herca, lebo diváka presvedčí o tom, že je v istom zmysle prototypom hrdinu občianskej vojny, človeka, ktorý už nie je ochotný znášať toľko nespravodlivosti ponižovania. Tretí do partie – Leonardo DiCaprio ma príjemne prekvapil a bol spomínaným dvom tvrdým mužom dôstojným partnerom. Rozmaznaný, infantilný a zákerný Django 4 resizeCalvin Candie dostáva v jeho stvárnení podobu zosobneného zla. Černosi nie sú pre neho ľudia a snaží sa to dokázať zvrátenou filozofickou úvahou nad lebkou sluhu svojho otca. Výkon DiCapria nezaostal za svojim partnermi a úlohu katalyzátora vzťahov splnil presne tak, ako sa to od neho očakávalo. Osobitnú zmienku si zaslúži výkon Samuela L. Jacksona v úlohe Calvinovho vychovávateľa Stephena a sluhu v jednej osobe. Človeka, ktorý zapredal svoju rasu a spôsobil veľa zla. Podľa mojej mienky konfrontácia postojov medzi Djangom a Stephenom patria ku kľúčovým momentom filmu. Stephen si zaslúži rovnaké opovrhnutie ako jeho zvrátený biely pán. Osobne si myslím, že tento moment sa mohol trochu obšírnejšie rozpracovať, lebo černoch stojaci proti černochovi tak v ideologickom, ako aj ľudskom slova zmysle, navyše ešte pred občianskou vojnou, je v istom slova zmysle nóvum.

Django. 2 resizePríbeh otroka Djanga, ktorý sa stane lovcom ľudí, je však v podstate ľúbostným príbehom manželov, na utrapách ktorých tvorca demonštroval bolesť a utrpenie dnešných Afroameričanov v ich boji a túžbe po slobode. Vo veľkej miere ku komplexnému zážitku vo veľkej miere prispela niekedy pomalá, niekedy hektická, ale vždy dokonalá kamera Roberta Richardsona, precízne vybraté kostýmy Sharen Davisovej, výtvarná práca J. Michaela Riva a bravúrne kaskadérske výkony. Prosto film, ktorý treba vidieť a odporúčame ho nielen fanúšikom westernov.

Django 136 resizeDivoký Django (Django Unchained) USA, 2012
Scenár a réžia: Quentin Tarantino
Kamera: Robert Richardson