Avalon (Avalon)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Avalon 4 resizeKtovie, čo podnietilo režiséra v Kristových rokoch, aby sa vo svojom debute venoval zhýralým šesťdesiatnikom. Film, ktorý Švéd Axel Petersén nakrútil podľa vlastného scenára, sa volá Avalon (2011) a 10. januára 2013 vstupuje vďaka distribučnej spoločnosti Film Europe do slovenských kín.

Niekdajší študent  pražskej FAMU a Kráľovskej švédskej akadémie umenia, scenárista, režisér a príležitostný herec, získal svojím debutom Cenu FIPRESCI na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte 2011 a v tom istom roku aj Grand Prix za najlepší film na festivale VOICES (Vologda Independent Cinema from European Screens) v Rusku, kde rovnakou cenou odmenili aj herca Johannesa Brosta v hlavnej úlohe. Napokon, na dobré ohlasy filmových odborníkov bol už Petersén Avalon 10 resizezvyknutý z minulosti, keď nakrúcal krátke filmy. Letmý pohľad na divácke názory, prezentované na internete, prezrádzajú, že Avalon je prípad, keď medzi publikom a odborníkmi nedochádza k súzvuku.

 

Dôvodom môže byť veľká miera očakávania, spojená so žánrovým označením filmu ako drámy – thrilleru, ktorá sa nenaplní v tradičnom zmysle slova. Film Avalon nemá súvislý dej, je to skôr epizóda rozvedená do osemdesiatminútovej psychodrámy. Majiteľ nočného klubu Janne pripravuje so svojou staršou sestrou Jackie a priateľom Klasom veľkolepú party na začiatok tradičného tenisového týždňa. Malé prímorské mestečko Bastad so svojou uvoľnenou atmosférou je ideálnou kulisou chystanej zábavy. Janne však v období horúčkovitých príprav spôsobí nehodu, ktorej výsledkom je smrť človeka. Hoci spočiatku ním ešte Avalon 7 resizezmietajú výčitky svedomia, pod vplyvom cynického okolia, do ktorého sám vhodne zapadá, sa snaží „nepríjemnosť“ zniesť čo najskôr zo sveta, tým horlivejšie, že v minulosti už mal do činenia s políciou. Zhýralí šesťdesiatnici, ktorých tváre, poznačené alkoholom, drogami a nočným životom, pripomínajú ruiny, nie sú ochotní vziať na seba zodpovednosť za svoj čin. Zvyknutí na to, že najlepším riešením všetkých problémov sú peniaze, sa rozhodnú konať podľa doterajších návykov. Napokon, kto by sa už zaujímal o akéhosi litovského gastarbeitera, ktorý si prišiel do Švédska zarobiť na ďalšie štúdium...

 

Avalon 5 resizePribližne takýto je môj výklad filmu Avalon, hoci pripúšťam, že môžu existovať aj iné, možno odlišné. Scenárista a režisér Axel Petersén vo svojej prvotine totiž poskytuje divákovi minimum záchytných bodov. Nielenže snímka nemá pevný dej, ale ani presnejšie kontúrované postavy. Nevieme, odkiaľ prišli, aká je ich prehistória, prečo sa správajú práve tak, ako to vidíme na plátne. Sú to ojedinelí exoti, ktorých bezstarostná mladosť sa pretiahla do staršieho zrelého veku? Sú to bezohľadní chamtivci, deformovaní mocou peňazí? Sú to životní stroskotanci, ktorým zostal už len prchavý telesný pôžitok? Alebo sú to zriedkaví šťastlivci, ktorým aj náhoda hrá do karát, a oni sa beztrestne plavia v ústrety ďalším nezaslúženým radostiam?

 

Pri minime slovných vyjadrení, ktoré ťažko nazvať súvislými dialógmi, a pri útržkovitej dramaturgickej skladbe, ktorá nestojí na pevných základoch, spočíva zodpovednosť za akú-takú zrozumiteľnosť filmu na pleciach hercov. Johannes Brost (1946), vekovo blízky zobrazovanej postave, výraznou mimikou Avalon 8 resizetváre, zbrázdenej hlbokými vráskami, dokonale stvárnil plejboja, ktorého životným mottom je baviť sa a zabávať iných. Ak sme sa mu napriek skvelému výkonu nedostali celkom pod kožu, bola to skôr chyba scenára ako  interpreta. Ešte zahmlenejšie kontúry mala pôžitkárska starnúca Janneho sestra Jackie (Léonore Ekstrand), ktorej výrazy svedomie, zodpovednosť či slušnosť nič nehovorili, pričom medzi týmito dvoma panoptikálnymi postavami sa zmietal rovnako cynický, no usmievavý a vždy na pomoc pripravený Klas v podaní Petera Carlberga. Z bohatého komparzu nikto nezanechal výraznejšiu stopu, ani Janneho dcéra, ani tragický litovský brigádnik a jeho priateľka, lebo scenár sa k nim zachoval macošsky.

 

Axel Petersén (1979) zrejme patrí medzi obdivovateľov Dogmy 95, ktorej princípy sa snažil miestami – nie však dôsledne – dodržiavať, napríklad pri používaní reálneho osvetlenia, ručnej kamery, absencii hudby a podobne. Ambície boli aj v tomto smere asi väčšie ako schopnosť premeniť ich na presvedčivé výsledky. Napokon, kto nakrútil prvotinu bez chýb, nech hodí kameňom...

 

Avalon 12 resizeAvalon (Avalon), Švédsko 2011
Scenár a réžia: Axel Petersén
Kamera: Mans Mansson
Strih: Theis Schmidt
Hudba: Julian Hruza
Hrajú: Johannes Brost, Peter Carlberg. Léonore Ekstrand, Charlotte Wandt, August Wittgenstein, Simas Lindesis a ďalší
Premiéra v SR: 10.januára 2013
Foto: Film Europe (prvý a posledný obrázok - záber z filmu, ostatné z nakrúcania)  

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.