Polnoc v Paríži (Midnight in Paris)
Romantická komédia Woodyho Allena Polnoc v Paríži začala svoje „ťaženie“ na tohtoročnom Canneskom festivale, ktorý slávnostne otvorila. Tohtoročný MFF Karlove Vary zasa slávnostne ukončila. A do tretice všetko najlepšie, nedávno skončený MFF Bratislava opäť slávnostne otvorila. No o koho iného by festivaly prejavili taký záujem ako o Woodyho Allena? Nemusíte veľa uvažovať prečo, lebo len málokto dokáže často ťaživú festivalovú atmosféru tak inteligentne odľahčiť a publikum pobaviť ako Woody Allen. Tohto roku sa mu to tri razy podarilo, a preto nepochybujem, že snímka poteší aj radových divákov.
Trou de Fer (Železná diera)
Dosiaľ desať ocenení na medzinárodných filmových festivaloch doma i v zahraničí získal nový dokumentárny dobrodružný film režiséra, scenáristu, kameramana a odvážneho cestovateľa Pavla Barabáša Trou de Fer (Železná diera, Slovenská republika 2011), ktorý napokon dorazil aj do domácich kín. Podstatnejšia ako úctyhodná zbierka cien je však Barabášova schopnosť neustrnúť na dosiahnutých pozíciách, ale prekvapiť novým spôsobom filmového rozprávania.
Moja krásna učiteľka (Larry Crowne)
Keď je film označený ako romantická komédia, osobitne americká, divák sa môže pripraviť na to, že uvidí príbeh, ktorý sa od desiatok, ba stoviek príbuzných odlíši len v detailoch. Vždy v ňom bude vystupovať On a Ona, a záleží len na šikovnosti scenáristu, cez aké peripetie sa dopracujú k šťastnému koncu. Tom Hanks (1956), známy predovšetkým ako herec, dvojnásobný nositeľ Oscara za hlavné postavy vo filmoch Philadelphia (1993) a Forrest Gump (1994), sa vo svojom druhom režijnom pokuse (prvým bola pred pätnástimi rokmi hudobná komédia To je náš hit!) snažil o spestrenie žánru časovým posunom – jeho hrdinami sú ľudia v zrelom strednom veku.
Jaskyňa zabudnutých snov (Cave of Forgotten Dreams)
Nezávislý dlhometrážny 3D dokument nemeckého režiséra Wernera Herzoga Jaskyňa zabudnutých snov bol na tohtoročnom berlínskom filmovom festivale súčasťou „dňa 3D“, v rámci ktorého sme videli Pinu Wima Wendersa a pásmo rozprávok Michela Ocelota Les contes de la nuit. Herzog, ktorý vlani predsedal porote Berlinale, však tentoraz do Berlína neprišiel, pretože práve nakrúcal dokumentárny film o treste smrti v Amerike Death Row. Nech sa to zdá akokoľvek čudné, pokračuje ním v téme, ktorú otvoril Jaskyňou zabudnutých snov.
Nechápem, ako to dokáže (I Don't Know How She Does It)
Rovnica šťastia vraj predpokladá šťastie v práci i v súkromí. Nežnejšia polovička ľudstva však práve tu naráža na problém a rieši otázku, ako zvládnuť kariéru i rodinu. Nie je totiž jednoduché byť milujúcou matkou, starostlivou manželkou, skvelou gazdinou a zároveň úspešnou vo svojom povolaní. Zdá sa, že hrdinke filmu Nechápem, ako to dokáže - Kate Reddy (Sarah Jessica Parker) sa to darí.
Viditeľný svet
Na tohtoročnom MFF v Karlových Varoch mal svetovú premiéru film Petra Krištúfka Viditeľný svet, kde ho uviedli v súťaži Na východ od Západu. Odvtedy obišiel viacero festivalov, aby sa na tohtoročnom 13. medzinárodnom filmovom festivale Bratislava predstavil aj slovenskému publiku. Film, v ktorom exceluje český herec Ivan Trojan, prijalo festivalové publikum veľmi priaznivo a snímka si zrejme nájde svojich prívržencov aj mimo festivalu.
Tri (Drei)
„Vo svojom filme skúmam generáciu ľudí, ktorá viac či menej tvrdohlavo bojuje s určitými konvenciami spoločnosti a bráni sa zaužívaným modelom,“ povedal scenárista a režisér Tom Tykwer o svojom ôsmom celovečernom hranom filme Tri (Nemecko, 2010).
Vymedzený čas (In Time)
Hovorí sa, že čas sú peniaze. V americkom akčnom sci-fi thrilleri Vymedzený čas to tvorcovia vzali doslovne – peniaze neznamenajú nič a menovou jednotkou je čas. Chudobným sa ho nedostáva, zomierajú, ale bohatí ho majú na ich úkor nadbytok, nevedia ho využiť a žiť zmysluplne.
Tintinove dobrodružstvá (The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn)
Keď sa v roku 1981 do kín dostali prvé filmové dobrodružstvá Indiana Jonesa (Dobyvatelia stratenej archy), kritika si všimla ich podobnosť s komiksami belgického klasika Hergého. Tintinove kreslené dobrdružstvá sa dostali na stôl i vtedy 35-ročnému Spielbergovi. Nerozumel síce francúzskym textom, ale obrázky si zamiloval. Et vice versa: 73-ročný Hergé skonštatoval, že ak by raz niekto mohol úspešne preniesť Tintina na filmové plátno, je to iba režisér Dobyvateľov stratenej archy.
Žraloky na súš(h)i (SeeFood)
Pod vplyvom propagandy sme nadobudli pocit, že všetko arabské musí byť zlé a voči našej kultúre nepriateľské. Keď potom v slovenskom kine sledujeme digitálne animovanú rozprávku o zvieratkách, ktorá sa začína titulkami „Al Jazeera Children‘s Channel Presents“, pôsobí to prinajmenšom bizarne a aj trošku znepokojujúco. Žraloky na súš(h)i - prvý malajzijský dlhometrážny digitálne animovaný film v anglickom jazyku vytvoril režisér Goh Aun Hoe, zároveň i majiteľ štúdií Silver Ant, ktoré snímku realizovali.