Moja krásna učiteľka (Larry Crowne)

Moja_krsna_2_resizeKeď je film označený ako romantická komédia, osobitne americká, divák sa môže pripraviť na to, že uvidí príbeh, ktorý sa od desiatok, ba stoviek príbuzných odlíši len v detailoch. Vždy v ňom bude vystupovať On a Ona, a záleží len na šikovnosti scenáristu, cez aké peripetie sa dopracujú k šťastnému koncu. Tom Hanks (1956), známy predovšetkým ako herec, dvojnásobný nositeľ Oscara za hlavné postavy vo filmoch Philadelphia (1993) a Forrest Gump (1994), sa vo svojom druhom režijnom pokuse (prvým bola pred pätnástimi rokmi hudobná komédia To je náš hit!) snažil o spestrenie žánru časovým posunom – jeho hrdinami sú ľudia v zrelom strednom veku.

Film sa v origináli volá Larry Crowne, čo je krstné meno a priezvisko hlavnej mužskej postavy v podaní scenáristu, režiséra a spoluproducenta Toma Hanksa, kým naši distributéri tvorivou zmenou názvu na komerčne príťažlivejšiu Moju krásnu učiteľku preniesli Moja_krsna_8_resizedôraz na hlavnú ženskú hrdinku, profesorku rétoriky na verejnej vyššej škole, ktorú stvárnila stále pôvabná Julia Roberts. Účasť a interakcia týchto dvoch hviezd, ktoré sa stretli pracovne aj pred štyrmi rokmi v Súkromnej vojne pána Wilsona, je najväčšou prednosťou filmu. Herecké osobnosti, ktoré sú dlhoročnými priateľmi, si pred kamerou rozumejú, vytvárajú pár, ktorý spolu ladí a iskrí sa v ňom. Ich vzťah, ktorý sa od chladného odstupu vyvinie až k ľúbostnej vášni, je však len jedným z motívov filmu, hoci postupne naberá na intenzite i priestore. Východiskovým bodom je  prepustenie Larryho zo zamestnania v hypermarkete, kde bol opakovane vyhodnocovaný ako najlepší pracovník mesiaca, a Moja_krsna_1_resizenevyhnutnosť reštartovať v zrelom veku jeho kariéru. Keďže dôvodom vyhodenia z práce bolo nedostatočné vzdelanie (v skutočnosti hospodárska kríza), rozvedený Larry po márnom hľadaní nového miesta napokon znova zasadne do školských lavíc, kde získa zručnosti vo vystupovaní, potrebné vedomosti z ekonómie i dámu svojho srdca. Divákovi určite zíde na um úspešná a dodnes reprízovaná česká komédia režiséra Oldřicha Lipského Marečku, podejte mi pero z roku 1976. Na rozdiel od vtedajších scenáristov Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka Tom Hanks s Niou Vardalosovou nevyužili možnosti, ktoré im trieda svojím rôznorodým zložením ponúkla, podobne ako rezignovali na príležitosť väčšmi zapojiť do príbehu profesorský zbor, svojráznych Larryho susedov, či „gang“ motorkárov, vedený Larryho temperamentnou a príťažlivou spolužiačkou (Gugu Moja_krsna_6_resizeMbatha-Raw). Rozprávanie sa nesie od začiatku do konca v jednej, viac-menej idylickej rovine, naznačené gagy miznú bez pointy, v príbehu niet dramatických zvratov ani vzrušenia, vo filme bez sexu sú aj ľúbostné vzťahy stvárnené mimoriadne cudne, dokonca aj v partii mladých jazdcov na mopedoch, ktorí nepoznajú ani neslušné slová, čo možno ocení najmä staršia generácia divákov.

Postava Larryho vznikla na základe Hanksových zážitkov z vyššej školy (v anglickom texte sa hovorí o „college“, v preklade o univerzite, hoci očividne ide o osobitnú formu vzdelávania prostredníctvom kurzov, ku ktorej sa programom a povinnosťami študentov asi najviac približuje naša Univerzita tretieho veku - až na generačné zloženie poslucháčov). Scenár písal šesť rokov a snažil sa v ňom reflektovať pálčivé problémy (nielen) americkej súčasnosti, Moja_krsna_5_resizeako je ekonomická kríza a s ňom spojený rast nezamestnanosti, neschopnosť ľudí splácať hypotéky, čo vedie k strate strechy nad hlavou, nevyhnutnosť (a často aj nemožnosť) znova začínať profesionálnu kariéru v zrelom veku. Súbežne s touto sociálnou problematikou si však všíma aj medziľudské vzťahy, najmä ten najkrehkejší, vďaka ktorému získava život novú kvalitu a ľudia schopnosť meniť sa na lepších. Kým tento nežný motív autori filmu dotiahli do happy endu na hollywoodsky spôsob možno až so zbytočnou popisnosťou, na sociálny motív akoby zabudli, a tak sa divák nedozvie, či štúdium prinieslo Larrymu aj ďalšie benefity (napríklad nové zamestnanie) okrem lásky učiteľky Mercedes Tainotovej, ktorá sa konečne zbavila náklonnosti k alkoholu i príživníckeho manžela (presvedčivý Bryan Cranston), ctiteľa pornografie a potenciálneho spisovateľa. Ich hádka v aute je jedinou dramatickou scénou filmu, vzhľadom na ich Moja_krsna_10_resizedovtedajšie správanie azda až hystericky preexponovanou. Osviežením pokojne, nevzrušujúco plynúceho, tradičného filmového rozprávania sú výstupy svojrázneho profesora ekonómie ázijského pôvodu, ktorého hrá George Takei, známy zo Star Treku. V epizódnej úlohe sa objaví aj režisérova manželka Rita Wilson.

Tom Hanks je milý, slušný a sympatický chlapík, jeho autorský film je milé, slušné, sympatické dielko, ktoré nevzruší, ani neurazí. Vďaka hlavným  predstaviteľom si možno nájde miesto v spomienkach divákov. Tým pravým postom pre Hanksa však je a naďalej zostáva herectvo.

Moja_krsna_3_resizeMoja krásna učiteľka (Larry Crowne),USA,2011
Scenár: Tom Hanks, Nia Vardalos
Réžia: Tom Hanks